24.4.2022 Ajoneuvot Sähkö-Lexusten vyöry alkaa tästä – RZ 450e on bZ4X iltapuvussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä RZ on vieläkin jännittävämpi kuin edullisemmat sisarensa, vaikka perusta on yhteneväinen. Moottori uutisoi hiljattain Toyota-konsenin massiivisista sähköistämissuunnitelmista. Lexus tulee olemaan keskeinen pelaaja kymmenien miljardien dollarien hankkeessa, joka jättää tilaa myös mäntämoottorille. RZ on Lexuksen toinen täyssähköinen malli UX:n sähköversion jälkeen, mutta aivan ensimmäinen alusta alkaen sähköiseksi tehty sellainen.Toyota esitteli ensimmäisen tuotantosähköautonsa, crossover bZ4X:n, vasta viime syksynä, ja se sai käytännössä täyssisaren Subaru Solterrasta. RZ puolestaan nostaa konseptin Lexuksen juuri-idean mukaisesti premium-tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta peltiäRZ jakaa sisartensa kanssa konsenin varta vasten sähköautoille kehitetyn e-TNGA -pohjarakenteen, joka on tässä tapauksessa saanut neliveto-osaamista Subarun puolelta. Sen sijaan koripaneeleitaan se ei Toyotan ja Subarun kanssa jaa, vaan Lexus on muokannut auton korin lookia oman L-finesse -tyylinsä mukaisesti. Onhan sisarmallien hahmo RZ:n kuorissa toki väkisinkin havaittavissa, mutta ulkonäöllisesti se erottuu niistä valitun linjan mukaisesti jännittävämpään suuntaan.Tästä origamista ei särmää puutu.Lisää tehoa ja aina nelivetoinenLexukseen satsaamalla saa myös voimapuolelle päivitystä sisariin verrattuna. Aina kaksimoottorisena ja siten nelivetoisena tarjottava RZ jakelee yhteenlaskettuna 230 kilowattia tehoa ja 435 newtonmetriä vääntöä. Etumoottori on lähes kaksi kertaa tehokkaampi, mikä tarkoittaa, että Lexus on yhdistänyt bZ4X:n etuvetoversion 150 kW:n sähkömoottorin 80 kW:n takamoottoriin. Toyotan ja Subarun nelivetoversiossa molemmat ovat 80-kilowattisia. Tehot puhuvat, ja RZ kiihtyy nollasta sataan 5,6 sekunnissa, yli 2 sekuntia ripeämpi kuin nelivetoinen bZ4X.Lexus esittelee RZ:n myötä myös uudenlaista nelivetotekniikkaa. Nimittäin heille, jotka ovat huolissaan sporttihenkisen Lexuksen etuvetopainotteisuudesta, helpotusta tuo Direct4. Järjestelmä kykenee säätämään vääntömomentin määrä ja sitä kautta jakaumaa moottorilta (Lexuksen kielellä e-Axlelta) toiselle millisekunneissa.One Motion Grip - löytyy tokiKokonaan sähköinen ohjausvälitys ylipäätään on vielä erittäin harvinainen ratkaisu koko automaailmassa, mutta Toyota on vienyt sen pari askelta pidemmälle. Jo bZ4X:n esittelyn yhteydessä tutuksi tullut One Motion Grip -ohjain on löytänyt tiensä myös RZ:aan. Käytännön tuntuma ufoajan ”yokesta” on edelleen hakusessa, mutta asia korjaantunee ennemmin tai myöhemmin. Pääpiirteissään ohjain välittää kuljettajan ohjausliikkeet sähköisesti pyörille, ilman mekaanista yhteyttä. Ohjain ei käänny kuin 75 astetta kumpaankin suuntaan, näin ollen ääriasennosta toiseen pyörät saa käännettyä 150 asteen ohjaimenheilautuksella. Toyotan mukaan tuntuma tiehen säilyy, ja eri ajotilojen välillä vaihtaminen on helpompaa. Ratkaisu tuo myös lisää jalkatilaa ja helpottaa autoon kulkemista, kun ohjaustanko ei ole siellä tiellä.Jos katsotaan yleisemmin sisätilaa, voidaan todeta, että bZ4X:n ehkä hieman askeettinen sisäilme on nostettu premium-tasolle. RZ:n sisätilan ilmeessä on sekä särmää että pehmeitä muotoja. Ohjaamon ilmiasusta voi kuitenkin päätellä, että painoa on haluttu säästää, eikä sähköauton hintaa ole koettu tarpeelliseksi päästää ylettömän korkeaksi. Toki on otettava huomioon, että edelliset huomiot on tehty ruudun tältä puolelta ilman näppituntumaa.Niin tuttu ja turvallinen ohjauspyörä, kansankielellä ratti, tullee löytymään lopulta suurimmasta osasta asiakkaille meneviä RZ:ia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä nimivalinta?Lexus ei lähtenyt hurjastelemaan ensimmäisen sähköautonsa nimivalinnan kanssa samalla tavalla kuin emomerkki teki oman versionsa kohdalla. Sähkömalliin on sovellettu Lexukselle täysin ominaista 2 - 3 ison kirjaimen yhdistelmää, joka on saanut parikseen sopivaksi katsotun kolmen numeron yhdistelmän ja sen perään käyttövoimasta (muusta kuin bensiinistä) kertovan pienen kirjaimen. Lexus ei suoraan avaa kahden ensimmäisen kirjaimen tarkoitusta tässä yhteydessä, mutta esimerkiksi RX:ssä se tulee sanoista "Radiant Crossover" eli "säteilevä crossover". Z on bZ4X:ssä ja sitä kautta Toyotan sähkövallankumouksessa koodikirjain sanalle "Zero", joka tulee tietenkin nollapäästöisyydestä. Tästä voi päätellä myös RZ 450e:n logiikkaa. Numeroyhdistelmä vastaa osapuilleen muiden vastaavantehoisten Lexusten numerointia, ja e on tietenkin "electric".Lähteet: Lexus, Carscoops Kuvat: Lexus Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa