23.3.2022

Sähköautojen hintoihin mahdollisesti tuhansien eurojen nousu – syynä Ukrainan sota ja nikkeli

sähköautojen hinta nikkeli Ukraina

Ukrainan sodan vaikutuksiin kuuluu myös nikkelin voimakas kallistuminen. Kohonneet materiaalikustannukset ovat nostamassa sähköautojen akkujen hintoja useilla tuhansilla euroilla.

Polttoaineiden korkean hinnan ja pahenevan komponenttipulan lisäksi Venäjän hyökkäys Ukrainaan näkyy voimakkaasti myös sähköautojen akuissa tarvittavan nikkelin hinnassa. Nikkeli on suosittu korvaava metalli haastavana pidetylle koboltille. Kun nikkelitonnin hinta on viime vuosina pysytellyt noin 20 000 dollarin (18 100 euron) tuntumassa, kävi se hetkellisesti yli 100 000 dollarin (90 550 euron) tonnhinnassa Lontoon pörssissä maaliskuun alkupuolella.

Venäjä on maailman kolmanneksi suurin nikkelitoimittaja. Vaikka varsinaiset talouspakotteet eivät kohdistu esimerkiksi maailman suurimpaan sähköautojen akkunikkelin tuottajaan, Norilsk Nickeliin, ovat useat muut toimijat kertoneet rajoittavansa nikkelin hankkimista Norilskilta vapaaehtoisesti. Esimerkiksi saksalainen kemikaalijätti BASF on kertonut, että se ei tee Norilskin kanssa uusia sopimuksia sodasta johtuen. Muut valmistajat seurannevat jalanjäljissä. Lisäksi nikkelin pörssihinnassa heijastuu markkinoiden yleinen epävarmuus.

Käytännössä kasvaneet akkumateriaalikustannukset tarkoittavat esimerkiksi Tesla Model Y:n kohdalla 7 200 eurolla kasvaneita akkukustannuksia. Isolla akulla varustetun Mercedes-EQ EQS:n kohdalla hintapainetta on 10 000 euron verran. Näin merkittävä paine materiaalihinnoissa ei voi olla näkymättä myös autojen kuluttajahinnoissa. Alan näkymistä kertoi S&P Global Mobility raportissaan. (aiemmin IHS Markit).

sähköautojen hinta akku akut nikkeli Ukraina

– On selvää, että nykyisillä hinnoilla näemme vähintäänkin sen, että laajamittaisesta volyymituotannosta saatava kustannushyöty jää kasvaneiden materiaalikulujen alle, S&P:n raportti kertoo.

S&P Global Mobility arvioi, että kohonneet hinnat jatkuvat ainakin vuoteen 2023 ja mahdollisesti senkin jälkeen. Kustannukset tarkoittavat myös, että sähköautojen ja polttomoottoriautojen hintojen kohtaaminen siirtyy kauemmas.

Ukrainan sota on aiemmin aiheuttanut ongelmia autoteollisuuden muun muassa läntisessä Ukrainassa valmistettavien johtosarjojen saatavuudessa, puolijohdelitografiassa tarvittavan neon-kaasun saatavuudessa, sekä palladiumin korkean markkinahinnan muodossa.

Lisäksi Mercedes-Benz ilmoitti, että sen noin kahden miljardin euron omaisuuteen Venäjällä kohdistuu riski, jos valtionjohto päättää ottaa hallintaansa maasta poistuvien ulkomaalaisomisteisten yritysten omaisuuden.

Lähde: Automotive News Europe Kuvituskuvat: Northvolt, Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat