15.7.2020

Takaisin fleeceruutuun: Ford Bronco saapuu peräti kolmena mallina

Ford Bronco

Suomessa ja Euroopassa Ford Bronco ei ehkä herätä samanlaista lapsenomaista ihastusta, mutta yhdysvaltalaisväestöllä on lähes loputon määrä näppärään maasturiin liittyviä muistoja 1960-luvulta aina 1980-luvulle.

Alkuperäinen Ford Bronco esiteltiin mallivuodelle 1965 ja sen takana olivat samat tekijät kuin vain hiukan aiemmin esitellyn Ford Mustangin kohdalla. Kaksiovinen lyhyt pickup puolusti paikkaansa pitkään ja samalla se asetti reilusti myöhemmin saapuvan katumaasturitrendin askelmerkkejä. Kauas alkuperäisistä mitoista karannut Bronco poistui lopulta tuotannosta 1996, mutta ensimmäisen ja toisen mallipolven kulmikkaat autot ovat olleet haluttuja nostalgiaklassikoita hiukan alkuvaiheen Mustangien tapaan.

Ford Bronco

Fordilla on ilmeisesti todettu ajan olevan sittenkin kehä, sillä katumaasturitrendit ovat edenneet pisteeseen, jossa Broncon kannattaa saapua takaisin. Alkuperäishenkisen lyhyen kaksiovisen lisäksi tarjolle tulee pidempi neliovinen malli.

Ford Bronco

Kulmikkaiden varsinaisten Broncojen suhteen kilpailijaa ei tarvitse etsiä kovin kaukaa, sillä kyvykkäät ja kattavasti muokattavat maasturit ovat kuin Fordin tulkinta Jeep Wranglerista. Myös hinnoittelu puoltaa samaan segmenttiin saapumista. Broncot valmistetaan Michiganin Waynessa aiempien mallipolvien tavoin.

Ford Bronco

Moottorivaihtoehtona on 2,3-litrainen nelisylinterinen EcoBoost-bensiinimoottori (270 hv) ja lisävarusteisena vaihtoehtona on 2,7-litrainen V6 EcoBoost-bensiinimoottori (310 hv). Pienemmän voimanlähteen yhteydessä tarjolla on seitsemänvaihteinen käsivaihteisto (eteen 6+ryömintävaihde), muuten vaihteistona on aina 10-vaihteinen automaatti. Neliveto on tietenkin vakiovaruste ja jakolaatikosta on tarjolla kaksi eri versiota. Lisäksi tarjolla on kattava valikoima välityksiä ja maastopaketteja. Mikäli kaksiovisen Broncon varustelee esimerkiksi 35-tuumaisilla (315/70R17) renkailla, saadaan lähestymiskulmaksi peräti 43,2° ja jättökulmaksi 37,2°.

Ford on halunnut varmistaa Broncojen soveltuvuuden maastoajotarpeisiin tuomalla heti markkinoille yli 200 erilaista lisävarustetta, joten autosta saanee haluamansa vapaa-ajan kulkineen tai työjuhdan rahan kanssa. Esimerkiksi kattoratkaisuja voidaan muokata nopeastikin ja irroitettavat ovet mahtuvat neliovisissa Broncoissa auton kyytiin. Etuistuimen selkänoja voidaan varustaa MOLLE-kiinnityksellä ja tarjolla on myös kuminen lattiamatto poistotulpilla helppoa sisustapesua varten. Alkuperäisen Broncon hengessä keulan kulmamerkit soveltuvat kattokuormien, kuten kanoottien, sitomiseen.

Ford Bronco

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Astetta tavallisempi Bronco Sport

Ford panostaa Bronco-brändiin tuomalla mallistoon samalla myös huomattavasti katumaasturimaisemman Bronco Sportin. Neliveto on aina vakiovaruste ja lisävarustelistalta löytyy edelleen yli 100 erilaista varustetta helpottamaan maasto- ja leirielämää. Bronco Sportin kohderyhmänä lienevätkin perheet, jotka käyvät välillä kaupungista maastossa, eivätkä toisinpäin.

Ford Bronco

Voimanlähteenä Bronco Sportissa on 2,0-litrainen nelisylinterinen EcoBoost-bensiinimoottori, joka tuottaa 245 hevosvoimaa. Tarjolla on myös 1,5-litrainen 185 hevosvoiman EcoBoost. Molempien moottoreiden yhteydessä vaihteistona on kahdeksanvaihteinen automaatti.

Ford Bronco

Auton sukulaisuussuhde löytyy Ford Escapesta, joskin Bronco Sportin pääinsinööri huomauttaa, että auton kohdalla on kyse muustakin kuin Escapesta isoilla renkailla. Bronco Sportin kilpakumppaneita ovat Fordin mukaan Jeep Compass ja Honda CR-V.

Ford Bronco
Kyllä, korkinavaaja kuuluu Bronco Sportin vakiovarusteisiin.

Autojen saapumisesta Eurooppaan ei ole tietoa, mutta satunnaisesti globaaliutensa muistava Ford ja maltilliset moottorivaihtoehdot eivät ainakaan ole suora tyrmäys. Palaamme Broncoihin tarkemmin hiukan myöhemmin.

Lähde ja kuvat: Ford

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat