28.1.2022

Tältä näyttää täysin uusi Ford Mondeo, joka ei tule näkemään Euroopan teitä

Ford Mondeo

Ford Mondeota ehdittiin myydä Euroopassa neljässä sukupolvessa miltei 30 vuoden ajan. Nyt Mondeo kiittää ja kumartaa meille, ja siirtyy yksinomaan Kiinaan isompana kuin koskaan.

Ei ole vaikea keksiä syytä Fordin päätökselle vetää Mondeo pois Euroopasta ja sen sisarmalli Fusion Pohjois-Amerikasta. Katumaasturit ja crossoverit, kooltaan lähimpänä Kuga, ylittävät perinteisiä sedan- ja farmarikorimalleja edustavan Mondeon myynnillisesti isolla erolla. Näin käy melkoisella tarkkuudella toteen Moottorin 14.12.2017 julkaistu artikkeli, jossa ennakoitiin Mondeon tuotannon päättyminen Espanjassa ja Meksikossa sekä tämä viime maaliskuussa julkaistu artikkeli, joka vahvistaa Mondeon poistuvan Valencian tuotantolinjoilta tämän vuoden maaliskuussa.

Pian näin tapahtuu, ja nyt myydäänkin aika lailla viimeisiä eurooppalaisia Mondeoita ja pohjoisamerikkalaisia Fusioneja. Samaan aikaan Changan Ford Kiinassa valmistelee uutta mallia myyntiin, ja nyt siis vain sikäläisiä markkinoita varten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uuden muotokielen lähettiläs

Viidennen sukupolven Mondeo on suunniteltu Fordin China Design Centerissä Shanghaissa. Se on ensimmäinen esimerkki Fordin uudesta muotokielestä, joka on sekin tarkoitettu lähinnä Kiinan-mallistoon. Muutamalla sanalla tiivistettynä Mondeota on viety muotoilullisesti rohkeampaan suuntaan. Korissa on paljon muotovivahteita, sekä teräviä että pehmeämpiä. Sedan on linjaltaan hyvin coupémainen, farmaria ei ole enää näköpiirissä. Edessä ja takana led-nauhat kattavat koko auton leveyden. Eikä ole myöskään vaikea arvata, mistä mallista takavaloihin on saatu inspiraatio.

Uusi Mondeo on mallihistorian kookkain. Väistyvään nelospolveen verrattuna pituutta on tullut lisää 6,3 senttimetriä, leveyttäkin 2,3 senttiä. Kaikkia yksityiskohtia – kuten esimerkiksi koko sisustaa – ei ole vielä paljastettu, mutta autossa tiedetään olevan Fordin kiinalaisvalmisteinen 2-litrainen bensiinikone, ja tehoa pitkälle kolmatta sataa hevosvoimaa.

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat