17.5.2022

Hyundai Ioniq 5 -käyttötestiauto on valtava varavirtalähde

Hyundai Ioniq5 virran ulosotto

Yksi Ioniq 5 -käyttötestiautomme mielenkiintoisista piirteistä on se, että autoa voi käyttää helposti liikuteltavana virtapankkina. Sitähän oli kokeiltava.

Pidempiaikainen käyttötesti antaa mahdollisuuden testata autosta ominaisuuksia, jotka jäisivät helposti kokeilematta lyhyemmän koeajon aikana. Yksi tällaista on virran ulosotto, jota Hyundai kutsuu nimellä V2L.

V2L (Vehicle-to-load) järjestelmä tarkoittaa sitä, että auton sisällä on sähköpistoke, mikä ei toki ole automaailmassa täysin tavatonta. Hyundain tapauksessa etu piilee siinä, että järjestelmä antaa kovempaa lataustehoa kuin monessa muussa autossa.

Kyseessä on 220 V:n pistoke, josta voi ladata maksimissaan 3,6 kW:n sähkölaitteita. Käytännössä sähköautolla voi siis ladata sähköpyörää, skootteria, puhelinta tai muita akkukäyttöisiä laitteita. Ja käyttää kaikkia sähköä tarvitsevia laitteita.

Hyundai Ioniq5 virran ulosotto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Virtaa myös latauspistokkeesta

Virtaa voi käyttää myös auton ulkopuolella. Tuolloin auton latausporttiin kiinnitetään lisäosa, jolloin sähkölaitteita ei tarvitse kytkeä auton sisälle. 30 senttimetrin mittainen lisäpalikka kiinnitetään auton takaosassa sijaitsevaan latausporttiin, ja homma on sitä myöten valmis.

Sekä sisällä että latauspistokkeessa olevia pistotulppia voi käyttää samaan tapaan kuin normaalia verkkovirtaa. Kokeilimme Hyundain V2L:ää useilla sähkölaitteilla, ja kaikki toimi kuten luvattu. Virtalähteessä kävivät kiinni niin pistosaha, kulmahiomakone kuin oksasilppurikin.

Myös auton imurointi helpottuu sähköpistokkeen avulla, aiheuttaahan auton ympärillä pyöriminen imurin kanssa perinteisesti päänvaivaa. Imurin johto nimittäin takertuu renkaan alle tuon tuosta, ja hommasta tulee jatkuvaa säätämistä ja nyhtämistä.

Myös sähköttömän mökin omistavalle Ioniq 5 on mielenkiintoinen lisä, sillä auton ansiosta sähkölaitteita voi käyttää paikoissa, joissa normaalisti tarvitaan aggregaatti ja polttoainetta. Ja kun mökille ei tarvitse tuoda mukanaan polttomoottorikäyttöistä varavirtaa, mahtuu kyytiin muita tavaroita.

V2L on erityisen näppärä myös tilanteisiin, joissa kaivataan sähkövirtaa leiriolosuhteissa. Telttaretkellä saattaa olla kiva saada ruoka säilymään retkijääkaapissa tai lämmittää imeväisikäisen maito sopivaksi.

Hyundai Ioniq5 virran ulosotto

Pelikonsoli mukaan telttaretkelle

Virta voi olla myös hyvä keino saada perheen teiniväki telttaretkelle, sillä järjestelmään voi kytkeä pelikonsolin ja telkkarin. Ulkoilmareippailun ohessa teini voi hetkeksi siirtää ajatuksensa reaalimaailmasta virtuaaliseen.

Entä miltä kuulostaisi etätoimisto järven rannalla? Ioniq 5 mahdollistaa tämänkin, sillä akun potentiaali riittää ylläpitämään melkoisen määrän sähkölaitteita virran piirissä päivien ajan.

Ioniq 5:n akun tärkein tehtävä on toki liikuttaa autoa, joten virran ulosotto lakkaa toimintansa siinä vaiheessa, kun akun varaus on alle 15 prosenttia. Siihen saakka 73 kWh:n akku tarjoilee virtaa auliisti.

Akun kapasiteettia on hankala hahmottaa muuhun kuin liikkumiseen, mutta esimerkiksi pölynimurin teho on 1 kW, joten vaikkapa puolen tunnin imurointi kuluttaa energiaa 0,5 kWh. Imuria voi siis huudattaa halutessaan päiväkaupalla.

Jos Hyundaita haluaa käyttää sähköllä toimivan retkisaunan lämmittämiseen, vie tunnin saunomien energiaa noin 5–10 kWh. Sähköpyörän akkua taas voi ladata niin monta kertaa, ettei akun kapasiteetin kanssa varmasti tule ongelmia.

V2L voi pelastaa sähköautoilevan ystävän pulasta, sillä 3,7 kW mahdollistaa myös toisen sähköauton lataamisen. Latausnopeus ei tietenkään ole pikalaturitasoa, mutta parin tunnin mittainen lataus voi olla juuri se ratkaiseva reissun jatkumisen kannalta.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Hyundai

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat