17.5.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 -käyttötestiauto on valtava varavirtalähde Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi Ioniq 5 -käyttötestiautomme mielenkiintoisista piirteistä on se, että autoa voi käyttää helposti liikuteltavana virtapankkina. Sitähän oli kokeiltava. Pidempiaikainen käyttötesti antaa mahdollisuuden testata autosta ominaisuuksia, jotka jäisivät helposti kokeilematta lyhyemmän koeajon aikana. Yksi tällaista on virran ulosotto, jota Hyundai kutsuu nimellä V2L.V2L (Vehicle-to-load) järjestelmä tarkoittaa sitä, että auton sisällä on sähköpistoke, mikä ei toki ole automaailmassa täysin tavatonta. Hyundain tapauksessa etu piilee siinä, että järjestelmä antaa kovempaa lataustehoa kuin monessa muussa autossa.Kyseessä on 220 V:n pistoke, josta voi ladata maksimissaan 3,6 kW:n sähkölaitteita. Käytännössä sähköautolla voi siis ladata sähköpyörää, skootteria, puhelinta tai muita akkukäyttöisiä laitteita. Ja käyttää kaikkia sähköä tarvitsevia laitteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtaa myös latauspistokkeestaVirtaa voi käyttää myös auton ulkopuolella. Tuolloin auton latausporttiin kiinnitetään lisäosa, jolloin sähkölaitteita ei tarvitse kytkeä auton sisälle. 30 senttimetrin mittainen lisäpalikka kiinnitetään auton takaosassa sijaitsevaan latausporttiin, ja homma on sitä myöten valmis.Sekä sisällä että latauspistokkeessa olevia pistotulppia voi käyttää samaan tapaan kuin normaalia verkkovirtaa. Kokeilimme Hyundain V2L:ää useilla sähkölaitteilla, ja kaikki toimi kuten luvattu. Virtalähteessä kävivät kiinni niin pistosaha, kulmahiomakone kuin oksasilppurikin.Myös auton imurointi helpottuu sähköpistokkeen avulla, aiheuttaahan auton ympärillä pyöriminen imurin kanssa perinteisesti päänvaivaa. Imurin johto nimittäin takertuu renkaan alle tuon tuosta, ja hommasta tulee jatkuvaa säätämistä ja nyhtämistä.Myös sähköttömän mökin omistavalle Ioniq 5 on mielenkiintoinen lisä, sillä auton ansiosta sähkölaitteita voi käyttää paikoissa, joissa normaalisti tarvitaan aggregaatti ja polttoainetta. Ja kun mökille ei tarvitse tuoda mukanaan polttomoottorikäyttöistä varavirtaa, mahtuu kyytiin muita tavaroita.V2L on erityisen näppärä myös tilanteisiin, joissa kaivataan sähkövirtaa leiriolosuhteissa. Telttaretkellä saattaa olla kiva saada ruoka säilymään retkijääkaapissa tai lämmittää imeväisikäisen maito sopivaksi.Pelikonsoli mukaan telttaretkelleVirta voi olla myös hyvä keino saada perheen teiniväki telttaretkelle, sillä järjestelmään voi kytkeä pelikonsolin ja telkkarin. Ulkoilmareippailun ohessa teini voi hetkeksi siirtää ajatuksensa reaalimaailmasta virtuaaliseen.Entä miltä kuulostaisi etätoimisto järven rannalla? Ioniq 5 mahdollistaa tämänkin, sillä akun potentiaali riittää ylläpitämään melkoisen määrän sähkölaitteita virran piirissä päivien ajan.Ioniq 5:n akun tärkein tehtävä on toki liikuttaa autoa, joten virran ulosotto lakkaa toimintansa siinä vaiheessa, kun akun varaus on alle 15 prosenttia. Siihen saakka 73 kWh:n akku tarjoilee virtaa auliisti.Akun kapasiteettia on hankala hahmottaa muuhun kuin liikkumiseen, mutta esimerkiksi pölynimurin teho on 1 kW, joten vaikkapa puolen tunnin imurointi kuluttaa energiaa 0,5 kWh. Imuria voi siis huudattaa halutessaan päiväkaupalla.Jos Hyundaita haluaa käyttää sähköllä toimivan retkisaunan lämmittämiseen, vie tunnin saunomien energiaa noin 5–10 kWh. Sähköpyörän akkua taas voi ladata niin monta kertaa, ettei akun kapasiteetin kanssa varmasti tule ongelmia.V2L voi pelastaa sähköautoilevan ystävän pulasta, sillä 3,7 kW mahdollistaa myös toisen sähköauton lataamisen. Latausnopeus ei tietenkään ole pikalaturitasoa, mutta parin tunnin mittainen lataus voi olla juuri se ratkaiseva reissun jatkumisen kannalta.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen