1.3.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 – tämän verran suksiboksi lisää sähköauton kulutusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiihtolomaviikot näkyvät autojen katoilla suksiboksien muodossa. Me laitoimme käyttötestissä olevan Hyundai Ioniq 5:n katolle boksin ja testasimme, paljonko kulutus kasvaa. Sähköautot yleistyvät tällä hetkellä ennätyksellisellä vauhdilla. Samalla lisääntyy tietysti myös tarve erilaisille lisävarusteluille kuten suksiboksin asentamiselle talvisia hiihtoreissuja varten. Ennen suksiboksin kanssa lähtemistä pitemmälle matkalle on hyvä tiedostaa sen tuoma kulutuslisä. Toki katolle laitettava laatikko lisää myös polttomoottoriauton kulutusta, mutta kulutuksen lisäys ja siten toimintamatkan lyhentyminen ei vaikuta yhtä konkreettisesti pidemmän matkan etenemiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAloita selvittämällä kattokuormaEnnen suksiboksin asentamista on varmistuttava oman autonsa sallitusta kattokuormasta. Kaikki autot eivät tätä edes mahdollista, mutta Hyundai sallii varsin normaalin 80 kilon kuorman. Ioniq 5:ssä ei ole kattokaiteita, eikä kiinteitä kiinnityspisteitä kattotelineille, joten tämän suhteen on turvauduttava markkinoilta löytyviin auton mukaan säädettäviin malleihin.Autoformin Aero Loader edusti testin uudempaa suksiboksidesignia.Otimme vertailun vuoksi testiin kaksi erilaista suksiboksia. Muutamat valmistajat ovat tuoneet markkinoille erityisesti sähköautoilijoille markkinoitavia aerodynaamisempia bokseja pienemmän kulutuslisän valossa. Tällaista tuotetta vertailussamme edusti 790 euron hintainen Autoform Aero Loader. Tällä on pituutta 2,25 metriä, leveyttä 81 ja korkeutta 43 senttiä. Tilavuudeksi valmistaja ilmoittaa 425 litraa.Perinteisen mallista suksiboksia vertailussamme edusti 690 euroa maksava Autoform H20. Tämän mitat ovat tasan 2 metriä, leveys 90 ja korkeus 39 senttiä. Tilavuudeksi kirjataan 430 litraa. Hieman lyhyempiä sisämitta rajoittaa pisimpien suksien lastattavuutta, mutta noin 190 senttiset sukset mahtuivat sisään suksipussissa tilaan kulmittain aseteltuna.Perinteisempää suksiboksityyliä edusti Autoform H20.Boksilla ja ilmanTestipäivänä ulkolämpötila vaihteli 0–2 celciusasteen välillä ja tien pinta oli märkä. Kuivalla kelillä olisi päästy luonnollisesti pienempiin kulutuslukemiin. Ensimmäisenä katolle asennettiin aerodynaamisena markkinoitu Aero Loader, jonka muotoon on haettu inspiraatiota pisaran muodosta. Boksi siis suippenee perää kohti ja visuaalisesti herättää normaalia enemmän huomiota. Itse asentaminen onnistui helposti näppärien pikalukituspalikoiden avulla. Kulutuslenkki painottui maantienopeuksiin, eli niihin nopeuksiin, millä pitkiä matkoja ajetaan. Heti ensimmäisistä kilometreistä alkaen huomio kiinnittyi Aero Loaderin hiljaisuuteen. Pelkät telineet nimittäin pitivät selkeää ulinaa jo 80 km/h nopeudessa, mutta boksin kanssa eteneminen oli hiljaista. 63 kilometrin ja 46 minuutin jälkeen kulutukseksi kirjattiin auton ajotietokoneen mukaan 20,8 kWh/100 km.Boksin vaihto niin sanottuun perusmalliin ja takaisin tielle. Taajamanopeuksien yläpuolella katolta kuuluu hienoista ujellusta, mutta ääni pysyy hillittynä nopeuden noustessa talvisiin moottoritielukemiin. Tämäkin boksi on siis hiljaisempi kuin pelkät telineet. Täsmälleen samassa ajassa, eli samalla keskinopeudella, ajetun lenkin päätteeksi kulutusmittari näytti lukemaa 21,1 kWh/100 km. Eroa meidän lenkillä boksien välille muodostui siis vain noin 1,4 prosentin ero. Sadan euron hintaeroa saa hetken aikaa kuolettaa pienemmillä energiakustannuksilla.Vertailulenkki ilman boksia ja telineitä päättyi lukemaan 18,5 kWh/100 km. Eroa aerodynaamiseen boksiin kertyy siis yli 12 prosenttia. Hyundain tapauksessa käytännön toimintamatka talvikelillä on ollut noin 300 kilometriä, joten ajomatkassa tällainen kulutusero tarkoittaa 36 kilometriä. Yhden latauksen matkalla tämä ei tunnu kovin merkittävältä erolta, mutta se on hyvä huomioida pitkän matkan reittisuunnittelussa.Kaikilla ajokerroilla ilmastointi pidettiin automaattiasetuksella, keskimmäisellä tehokkuudelle ja lämpötilapyyntinä oli 21 astetta. Kaikki maantienopeudet ajoimme vakionopeudensäätimellä erojen minimoimiseksi.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan on pinnalta kova mutta sisältä pehmeä ajettava 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?