1.3.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 – tämän verran suksiboksi lisää sähköauton kulutusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiihtolomaviikot näkyvät autojen katoilla suksiboksien muodossa. Me laitoimme käyttötestissä olevan Hyundai Ioniq 5:n katolle boksin ja testasimme, paljonko kulutus kasvaa. Sähköautot yleistyvät tällä hetkellä ennätyksellisellä vauhdilla. Samalla lisääntyy tietysti myös tarve erilaisille lisävarusteluille kuten suksiboksin asentamiselle talvisia hiihtoreissuja varten. Ennen suksiboksin kanssa lähtemistä pitemmälle matkalle on hyvä tiedostaa sen tuoma kulutuslisä. Toki katolle laitettava laatikko lisää myös polttomoottoriauton kulutusta, mutta kulutuksen lisäys ja siten toimintamatkan lyhentyminen ei vaikuta yhtä konkreettisesti pidemmän matkan etenemiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAloita selvittämällä kattokuormaEnnen suksiboksin asentamista on varmistuttava oman autonsa sallitusta kattokuormasta. Kaikki autot eivät tätä edes mahdollista, mutta Hyundai sallii varsin normaalin 80 kilon kuorman. Ioniq 5:ssä ei ole kattokaiteita, eikä kiinteitä kiinnityspisteitä kattotelineille, joten tämän suhteen on turvauduttava markkinoilta löytyviin auton mukaan säädettäviin malleihin.Autoformin Aero Loader edusti testin uudempaa suksiboksidesignia.Otimme vertailun vuoksi testiin kaksi erilaista suksiboksia. Muutamat valmistajat ovat tuoneet markkinoille erityisesti sähköautoilijoille markkinoitavia aerodynaamisempia bokseja pienemmän kulutuslisän valossa. Tällaista tuotetta vertailussamme edusti 790 euron hintainen Autoform Aero Loader. Tällä on pituutta 2,25 metriä, leveyttä 81 ja korkeutta 43 senttiä. Tilavuudeksi valmistaja ilmoittaa 425 litraa.Perinteisen mallista suksiboksia vertailussamme edusti 690 euroa maksava Autoform H20. Tämän mitat ovat tasan 2 metriä, leveys 90 ja korkeus 39 senttiä. Tilavuudeksi kirjataan 430 litraa. Hieman lyhyempiä sisämitta rajoittaa pisimpien suksien lastattavuutta, mutta noin 190 senttiset sukset mahtuivat sisään suksipussissa tilaan kulmittain aseteltuna.Perinteisempää suksiboksityyliä edusti Autoform H20.Boksilla ja ilmanTestipäivänä ulkolämpötila vaihteli 0–2 celciusasteen välillä ja tien pinta oli märkä. Kuivalla kelillä olisi päästy luonnollisesti pienempiin kulutuslukemiin. Ensimmäisenä katolle asennettiin aerodynaamisena markkinoitu Aero Loader, jonka muotoon on haettu inspiraatiota pisaran muodosta. Boksi siis suippenee perää kohti ja visuaalisesti herättää normaalia enemmän huomiota. Itse asentaminen onnistui helposti näppärien pikalukituspalikoiden avulla. Kulutuslenkki painottui maantienopeuksiin, eli niihin nopeuksiin, millä pitkiä matkoja ajetaan. Heti ensimmäisistä kilometreistä alkaen huomio kiinnittyi Aero Loaderin hiljaisuuteen. Pelkät telineet nimittäin pitivät selkeää ulinaa jo 80 km/h nopeudessa, mutta boksin kanssa eteneminen oli hiljaista. 63 kilometrin ja 46 minuutin jälkeen kulutukseksi kirjattiin auton ajotietokoneen mukaan 20,8 kWh/100 km.Boksin vaihto niin sanottuun perusmalliin ja takaisin tielle. Taajamanopeuksien yläpuolella katolta kuuluu hienoista ujellusta, mutta ääni pysyy hillittynä nopeuden noustessa talvisiin moottoritielukemiin. Tämäkin boksi on siis hiljaisempi kuin pelkät telineet. Täsmälleen samassa ajassa, eli samalla keskinopeudella, ajetun lenkin päätteeksi kulutusmittari näytti lukemaa 21,1 kWh/100 km. Eroa meidän lenkillä boksien välille muodostui siis vain noin 1,4 prosentin ero. Sadan euron hintaeroa saa hetken aikaa kuolettaa pienemmillä energiakustannuksilla.Vertailulenkki ilman boksia ja telineitä päättyi lukemaan 18,5 kWh/100 km. Eroa aerodynaamiseen boksiin kertyy siis yli 12 prosenttia. Hyundain tapauksessa käytännön toimintamatka talvikelillä on ollut noin 300 kilometriä, joten ajomatkassa tällainen kulutusero tarkoittaa 36 kilometriä. Yhden latauksen matkalla tämä ei tunnu kovin merkittävältä erolta, mutta se on hyvä huomioida pitkän matkan reittisuunnittelussa.Kaikilla ajokerroilla ilmastointi pidettiin automaattiasetuksella, keskimmäisellä tehokkuudelle ja lämpötilapyyntinä oli 21 astetta. Kaikki maantienopeudet ajoimme vakionopeudensäätimellä erojen minimoimiseksi.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon