1.3.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 – tämän verran suksiboksi lisää sähköauton kulutusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hiihtolomaviikot näkyvät autojen katoilla suksiboksien muodossa. Me laitoimme käyttötestissä olevan Hyundai Ioniq 5:n katolle boksin ja testasimme, paljonko kulutus kasvaa. Sähköautot yleistyvät tällä hetkellä ennätyksellisellä vauhdilla. Samalla lisääntyy tietysti myös tarve erilaisille lisävarusteluille kuten suksiboksin asentamiselle talvisia hiihtoreissuja varten. Ennen suksiboksin kanssa lähtemistä pitemmälle matkalle on hyvä tiedostaa sen tuoma kulutuslisä. Toki katolle laitettava laatikko lisää myös polttomoottoriauton kulutusta, mutta kulutuksen lisäys ja siten toimintamatkan lyhentyminen ei vaikuta yhtä konkreettisesti pidemmän matkan etenemiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aloita selvittämällä kattokuorma Ennen suksiboksin asentamista on varmistuttava oman autonsa sallitusta kattokuormasta. Kaikki autot eivät tätä edes mahdollista, mutta Hyundai sallii varsin normaalin 80 kilon kuorman. Ioniq 5:ssä ei ole kattokaiteita, eikä kiinteitä kiinnityspisteitä kattotelineille, joten tämän suhteen on turvauduttava markkinoilta löytyviin auton mukaan säädettäviin malleihin. Autoformin Aero Loader edusti testin uudempaa suksiboksidesignia. Otimme vertailun vuoksi testiin kaksi erilaista suksiboksia. Muutamat valmistajat ovat tuoneet markkinoille erityisesti sähköautoilijoille markkinoitavia aerodynaamisempia bokseja pienemmän kulutuslisän valossa. Tällaista tuotetta vertailussamme edusti 790 euron hintainen Autoform Aero Loader. Tällä on pituutta 2,25 metriä, leveyttä 81 ja korkeutta 43 senttiä. Tilavuudeksi valmistaja ilmoittaa 425 litraa. Perinteisen mallista suksiboksia vertailussamme edusti 690 euroa maksava Autoform H20. Tämän mitat ovat tasan 2 metriä, leveys 90 ja korkeus 39 senttiä. Tilavuudeksi kirjataan 430 litraa. Hieman lyhyempiä sisämitta rajoittaa pisimpien suksien lastattavuutta, mutta noin 190 senttiset sukset mahtuivat sisään suksipussissa tilaan kulmittain aseteltuna. Perinteisempää suksiboksityyliä edusti Autoform H20. Boksilla ja ilman Testipäivänä ulkolämpötila vaihteli 0–2 celciusasteen välillä ja tien pinta oli märkä. Kuivalla kelillä olisi päästy luonnollisesti pienempiin kulutuslukemiin. Ensimmäisenä katolle asennettiin aerodynaamisena markkinoitu Aero Loader, jonka muotoon on haettu inspiraatiota pisaran muodosta. Boksi siis suippenee perää kohti ja visuaalisesti herättää normaalia enemmän huomiota. Itse asentaminen onnistui helposti näppärien pikalukituspalikoiden avulla. Kulutuslenkki painottui maantienopeuksiin, eli niihin nopeuksiin, millä pitkiä matkoja ajetaan. Heti ensimmäisistä kilometreistä alkaen huomio kiinnittyi Aero Loaderin hiljaisuuteen. Pelkät telineet nimittäin pitivät selkeää ulinaa jo 80 km/h nopeudessa, mutta boksin kanssa eteneminen oli hiljaista. 63 kilometrin ja 46 minuutin jälkeen kulutukseksi kirjattiin auton ajotietokoneen mukaan 20,8 kWh/100 km. Boksin vaihto niin sanottuun perusmalliin ja takaisin tielle. Taajamanopeuksien yläpuolella katolta kuuluu hienoista ujellusta, mutta ääni pysyy hillittynä nopeuden noustessa talvisiin moottoritielukemiin. Tämäkin boksi on siis hiljaisempi kuin pelkät telineet. Täsmälleen samassa ajassa, eli samalla keskinopeudella, ajetun lenkin päätteeksi kulutusmittari näytti lukemaa 21,1 kWh/100 km. Eroa meidän lenkillä boksien välille muodostui siis vain noin 1,4 prosentin ero. Sadan euron hintaeroa saa hetken aikaa kuolettaa pienemmillä energiakustannuksilla. Vertailulenkki ilman boksia ja telineitä päättyi lukemaan 18,5 kWh/100 km. Eroa aerodynaamiseen boksiin kertyy siis yli 12 prosenttia. Hyundain tapauksessa käytännön toimintamatka talvikelillä on ollut noin 300 kilometriä, joten ajomatkassa tällainen kulutusero tarkoittaa 36 kilometriä. Yhden latauksen matkalla tämä ei tunnu kovin merkittävältä erolta, mutta se on hyvä huomioida pitkän matkan reittisuunnittelussa. Kaikilla ajokerroilla ilmastointi pidettiin automaattiasetuksella, keskimmäisellä tehokkuudelle ja lämpötilapyyntinä oli 21 astetta. Kaikki maantienopeudet ajoimme vakionopeudensäätimellä erojen minimoimiseksi. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt