20.8.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: ja vielä lisää vanhojen Mersujen eroja Teksti Teppo Vesalainen Kuva Teppo Vesalainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuten viime viikolla lupasimme, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen jatkaa kevyttä vertailua Moottorin käytetyn S124-sukupolven, sekä hänen oman W123 -sukupolven Mercedes-Benzien eroja. Jatketaan siitä mihin viimeksi jäätiin, eli mennään suoraan asiaan!Jo ennen koeajon alkamista törmäsin 124-korisen kanssa ensimmäiseen ongelmaan: kuljettajan istuimen pääntuki oli ala-asennossa eikä se hievahtanutkaan, kun olisin halunnut nostaa sen itselleni sopivalle korkeudelle. Nyt joku Mersuja tunteva lukija ajattelee, että hahaa, eipä Vesalainen tiedä miten Mersun pääntukea säädetään. Mutta kyllä Vesalainen tietää, sillä omassa 123-korisessani systeemi on täsmälleen samanlainen. Istuimen selkänojassa takaistuimen puolella on pieni muhkura, joka on käytännössä painonappi. Sitä painamalla ja samalla pääntukea nostamalla, pitäisi pääntuki saada liikkumaan. Mutta eipä liikkunut kuin lopulta noin puolen tunnin suostuttelun ja jopa pienen voimankäytön jälkeen.Äkkiseltään sanoisin, että pääntuen jumiutuminen johtunee käytön vähyydestä, mikä puolestaan kertoo siitä, että monikaan kuljettaja ei ymmärrä kuinka suuri merkitys turvallisuuden kannalta on sillä, että pääntuki on oikein säädetty. Pääntuen tehtävä on estää pään retkahtaminen taaksepäin esimerkiksi peräänajotilanteissa. Parhaiten tämä toteutuu, kun pääntuen yläreuna on säädetty kuljettajan päälaen korkeudelle. Kyseessä on siis pääntuki – ei niskatuki. Niskatuen laittavat kolaripaikalla ensihoitajat, jos pääntuki ei ole ollut oikein säädettynä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuostesuojaus palkitsee auton elinkaaren loppupäässäVarmasti turvallisuuskehitystä on tapahtunut myös korin turvallisuudessa näiden kahden eri sukupolven valmistumisen välillä. Myös sillä miten korirakenteet ovat kestäneet aikaa on merkitystä sekä turvallisuuden että auton käyttöiän kannalta. Katse kääntyy väistämättä molempien yksilöiden oikeasta takasivuikkunasta löytyvään ruostesuojausfirman tarraan. Aikoinaan teetetyillä ruostesuojauksilla lienee olennainen osuus siihen, että kyseiset autoyksilöt ovat yhä liikenteessä eivätkä hapertuneet pois autojen hautausmaille monien lajitoveriensa tavoin. Vähemmän ruostunut kori suojaa myös kolaritilanteissa paremmin.Jos uutena ruostesuojauttaa auton ja pitää sitä viisi vuotta, ei itse juuri pääse suojauksen vaikutuksista hyötymään. Korkeintaan joku asiasta ymmärtävä, itselleen pitkäaikaista ajopeliä hankkiva on valmis autosta hieman vastaavan ikäistä suojaamatonta yksilöä enemmän maksamaan. Ajoissa teetetyn ruosteenestokäsittelyn vaikutukset näkyvätkin parhaiten auton elinkaaren loppupäässä ja palkitsevat sen hetkisen omistajan. Ainakin itse olen mielessäni kiitellyt Mersuni aikanaan Suomeen muuttoautona tuonutta sukulaisperheen isäntää, että hän oli ymmärtänyt vielä ennen ensimmäistä talvea käyttää auton varsin kattavassa ruosteenestokäsittelyssä.Enemmän ajetussa 124 korisessa ajetut kilometrit ovat aiheuttaneet kulumaa tiettyihin, turvallisuuden kannalta olennaisiin varusteisiin: Etuistuimien turvavyöt eivät kelaudu takaisin rullalle, takalasinlämmitin ei toimi. Takalasinpyyhin toimii, mutta sen sulka ei pyyhi. Nämä kuulostavat vähäpätöisiltä ongelmilta, mutta kyseiset asiat korjaamalla saisi auton turvallisuutta parannettua kohtuullisen pienellä vaivalla.Katveen varmistamisen tärkeys päätä kääntämällä korostuuKäyttötestiauton sivupeileistä onkin juttua ollut jo aiemmin. Vanhemman 123-korisen kohdalla olen havainnut saman ongelman. Aikanaan kun auto oli minulla arkikäytössä, pidin peilejä ihan hyvinä koska en tiennyt paremmista. Viime keväänä, kun otin auton taas pitkän seisonnan jälkeen takaisin ajoon, olen usein hätkähtänyt kiihdytyskaistalta päätien liikenteeseen liittyessäni, kun auton rinnalla katveessa olenkin päätä kääntäessäni havainnut auton, jota ei ole näkynyt sivupeilistä. Kuolleen kulman varmistaminen päätä kääntämällä aina ennen liikenteeseen liittymistä, kaistanvaihtoa ja kääntymistä ovat tärkeitä toimenpiteitä kaikilla autoilla, mutta erityisen tärkeitä näillä vanhemmilla joissa peilit ovat lähes kelvottomat.Positiivista sen sijaan on se, että päätä kääntäessä näistä molemmista Mersuista näkee katveeseen todella hyvin – toisin kuin monista nykyautoista, joissa ovat paksut pilarit ja pienet ikkunat. Asian kääntöpuolena toki on se, että uudemmissa katto kestää sitten paremmin ympäriajoja tai vaikkapa päälle kaatuvan hirven.Toisin kuin 124:ssa, 123:ssa sivupeilit ovat keskenään samanlaiset. Sanoisin, että pidän jopa 123:n sivupeilejä tästä syystä parempina – erityisesti pelkääjän puoleisen peilin osalta.Arvonimi ansaittu124 on ajettavuudeltaan ja äänimaailmaltaan lähempänä nykyautoja – 123 taas harrasteautoksi erinomainen klassikko, jolla ajaminen tuntuu erityisen nostalgiselta.Vertailemistani yksilöistä vanhempi 123-korinen on selvästi ryhdikkäämmässä kunnossa niin sisä- kuin ulkoilmeeltäänkin. Tämä selittynee varmasti ainakin nuorempaa serkkuaan pienemmällä ajomäärällä. Siinä missä 123:llani on nyt ajettu 334 000 kilometri', on lähes kymmenen vuotta tuoreemmalla käyttötesti-124:lla päästetty 230 000 kilometriä enemmän. Tässä kohtaa kannattaa muistaa, että moni auto on jo lähes loppuun ajettu 230 000 kilometriä ajettuna.Näin ollen molemmat yksilöt ovat kiistatta ikiliikkujan epävirallisen arvonimen ansainneet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 4 – tärkeimmät luvut kuntoluokka 3 ja arvo 6800 euroa 11.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 3 – syynissä kori, lasit ja alusta 7.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 2 – ”sisätilan yleisilme erittäin hyvä” 4.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 1 – katsaus aitouteen ja konehuoneeseen 27.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja takakelkkaan kaikki uusiksi 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! Kommentit (2) Asiaa: Vaikka täydentävät ruoste-estokäsittelyt eivät nykyään ole enää ”muodissa”, jutussa mainittiin ansiokkaasti täydentävän ruoste-estokäsittelyn merkitys, mikä näkyy auton korirakenteen parempana kuntona auton ikääntyessä. Yhtä autoa lukuun ottamatta meikäläinenkin on teettänyt täydentävän ruoste-estokäsittelyn auton ensimmäisen käyttövuoden aikana kaikkiin uutena ostettuihin autoihin, enkä ole katunut. Käsittelyn kustannukset tietysti kirpaisevat lyhyellä tähtäimellä, mutta ajan kuluessa täydentävä ruoste-estokäsittelyn edut tulevat esiin: Kori ja alusta ovat pysyneet hyvässä kunnossa, mikä lisää oleellisesti auton käyttöarvoa ja turvallisuutta sekä kohentaa jälleenmyyntiarvoa! Vuoden 1991 Mersuni (W201 190 E 2.6) kori oli moitteettomassa kunnossa museoautotarkastuksessa, koska autoon oli teetetty täydentävät ruoste-estokäsittelyt ensimmäisten käyttövuosien aikana. Museoautotarkastuksen vuoksi ainoa ylimääräinen työ oli moottorin pesun teettäminen. Vuosimallin 2014 Skoda Fabia Combiin teetettiin myös täydentävä ruoste-estokäsittely ennen ensimmäistä talviajoa. Kotelorakenteet ja alusta suojattiin ruoste-estoaineilla. Alustaan tuli ruoste-estoaineiden lisäksi tuhti massaus. Massauksen ansiosta bonuksena huomattiin, että soran rapina ja rengasmelu vaimenivat. Myös ensimmäiseen uuteen autooni, vuosimallin 1973 Datsun 100A:han teetin kaksi kertaa täydentävän ruoste-estokäsittelyn. Niiden ansiosta erittäin ruostealttiin mallin kori ja alusta olivat hyvässä kunnossa. Siksi 100A oli helppo myytävä hyvällä jälleenmyyntiarvolla viisi vuotta vanhana ja 150 000 km ajettuna vuonna 1978, kun sain ensimmäisen autoetuautoni, Toyota Carina 1600 -automaatin. Olihan kai se tiedossa (kun ei tekstissä mainittu), että M-B 124:n pääntuen korkeutta säädetään samasta rullasta kuin selkänojan kaltevuutta? Rullaa vedetään ensin ulos ja sitten pyöritellään, niin pääntuki liikkuu, jos kaikki on ehjää. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous