10.10.2023

Käyttötesti käytetyllä: kaikki hehkutulpat mykkiä – vaihto sujui kivutta

Kuva Eetu Kokkonen
Käytetty Volvo V50

Hei me huolletaan! Tällä kertaa vuorossa oli Volvon hehkutulppien vaihto, joka sujui yllättävänkin näppärästi.

Lähes koko käyttötestin ajan Volvo on herjannut mittaristosta ilmoitusta ”Moottorin suorituskyky alhainen”, joka ei kuitenkaan ole aiheuttanut autoon mitään suorituskykyyn vaikuttavaa vikatilaa. Välissä vikaa käytiin ajanpuutteen vuoksi diagnosoimassa liikkeellä, joka totesi vian olevan hehkujen releessä.

Releen tehtävä on käytännössä kytkeä hehkuille menevää virtaa päälle tai pois sille tulevan ohjausvirran mukaan. Käytännössä hehkuille tulisi mennä virtaa ulkolämpötilasta ja moottorin lämpötilasta riippuen joitain sekunteja. Jos rele on täysin mykkä, hehkutulpille ei mene lainkaan virtaa, jolloin käynnistymisen pitäisi kaiken logiikan mukaan etenkin kylmällä kelillä olla vähintään tahmeaa.

Uusi rele maksoi n. 65 euroa. Vanhemmassa V50:ssä rele olisi sijainnut vielä hieman työläässä paikassa, nimittäin etupuskurin takana. Käyttötestiautossamme sen sijainti oli kuitenkin jo muutettu normaalimpaan paikkaan sulakerasiaan. Käytännössä vaihto tapahtuisi vain nyppäämällä vanha rele pois ja tökkäämällä uusi tilalle.

Ennen uuden asentamista päätettiin vanha rele kuitenkin testata. Suoraa virtaa syöttämällä rele naksahteli selvästi niin kuin sen kuuluukin, ja yleismittarilla tarkistettiin virrankin kulkevan läpi normaaliin tapaan. Releessä ei siis ollut mitään vikaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Normaalia helpompaa

Jo aiemmin olimme virtakynällä testanneet hehkujen kuntoa niiden ollessa autossa paikallaan. Virtakynän valo ei kuitenkaan syttynyt yhdenkään hehkun kohdalla, joka olisi tarkoittanut kaikkien hehkujen olevan pimeänä. Tässä vaiheessa todennäköisemmäksi vaihtoehdoksi nousi se, että jotain oltaisiin mitatessa tehty väärin – etenkin kun auto lähti ongelmitta käyntiin talvellakin. Ilman hehkuja dieselmoottorin käynnistymisen kylmällä pitäisi olla melkoisen tiukkaa.

Testiksi päätettiin kuitenkin ottaa helpoimmalla paikkaa sijaitseva hehku irti lähempää tarkastelua varten. Hehkujen irrotuksessa tulee olla erittäin varovainen. Ohut tulppa voi katketa yllättävänkin helposti, ja pahimmillaan sisään katkenneen pätkän pois saaminen voi tarkoittaa sylinterinkannen irti ottamista.

Tällä kertaa hehku irtoaa hämmästyttävän helpolla, ja elotonhan se on. Tulppa lyödään takaisin paikoilleen, ja käydään hakemassa varaosaliikkeestä koko setti hehkuja vaihdettavaksi.

Yksikään hehku ei ole onneksi jumissa, joten sen osalta vaihto menee vaivattomasti. Kaksi viimeistä on kuitenkin sijoitettu niin ahtaaseen rakoon, että niiden kanssa välpätessä saa ensikertalainen kulumaan parisen tuntia. Ja kyllä, jokainen hehku todellakin oli täysin mykkä.

Huollon jälkeen tarkoituksena on nollata lukijalla vikailmoitus, mutta kun auton käynnistää, on ilmoitus kadonnut itsestään. Kerrankin V50:n kanssa on tilanne, ettei sen kanssa ole pienintäkään olemassaolevaa ongelmaa.

Mitä nyt taas!?

Käytetty Volvo V50

Kovinkaan montaa kymmentä kilometriä ei ehdi kulua, kun seuraava vika ilmestyy. Mittaristoherjan lisäksi auto alkaa savuttamaan turbon lähettyviltä melkoisen paljon. Sama tapahtuu kun moottori on kovemmassa rasituksessa. Tähän kuitenkin palataan seuraavassa jutussa.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat