22.2.2022 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Mondeo kiireessä korjaamolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka auton huoltaisi yleensä itse, joskus aika voi olla niin tiukilla, että on tyydyttävä korjaamon palveluihin. Näin kävi myös meille – huollon hinta kuitenkin yllätti huokeudellaan. Arki käytetyllä Ford Mondeolla on jatkunut rutiininomaisesti. Ajoa haittaavia vikoja ei ole juuri ilmaantunut, mutta kuten oikeastaan aina vanhan auton kanssa, pientä laitettavaa löytyy to do -listalta. Tästä listauksesta yksi oli pakko saada kuntoon ennen kun autolla ajettaisiin enemmän, nimittäin seisontajarru. Vaikka ”käkkäri” pitikin toisella puolella, oli se saatava mahdollisimman nopeasti kuntoon jo turvallisuussyistä. Pakkasten kiristyessä myös hidas sisäilman lämpiäminen alkoi ärsyttää. Erityisesti varpaat palelivat pidemmillä matkoilla, jaloille kun tuntui tulevan lämpimän sijaan korkeintaan haaleaa ilmaa. Olemme käytettyjen käyttötesteissä pyrkineet tekemään kaikki huollot ja korjaukset itse, kun osaaminen siihen on riittänyt. Tällä kertaa kiire kuitenkin pakotti korjaamoreissuun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Edelleen haaleahkoa Veimme Mondeon Vantaan Motonet-huoltamolle ja kerroimme, että sisätiloihin ei tule lämmintä ilmaa, ja että seisontajarrun vaijeri on todennäköisesti vaihdettava. Parin päivän päästä saimme sitten ilmoituksen, että auto on valmis. Hakureissulla meille kerrottiin, että vaijeri oli vaihdettu ja lämpeämisongelmaa oli korjattu jäähdytysnesteiden vaihdolla sekä järjestelmän ilmaamisella. Niinpä seisontajarru toimii nyt hyvin, ja kabiinikin lämpiää kohtuullisesti – jäähdytysjärjestelmässä saattoi siis olla jonkin verran ilmaa. Yhä tuntuu kuitenkin siltä, että vanhaan tekniikkaan perustuva bensiinimoottori voisi tuottaa enemmänkin hukkalämpöä. Yrittänyttä ei kuitenkaan laiteta, joten lähiaikoina otetaan vielä käyttöön vanha kikka, eli pahvit auton keulalle. Jos tämäkään ei auta, täytynee tutkia Mondeon termostaattia – jota epäilimmekin alun perin ongelman aiheuttajaksi. Akku ok, renkaat ei Alkutalven pakkasilla Mondeon akku pääsi viikon seisottamisen myötä kertaalleen tyhjentymään, joten oletimme sen olevan huonossa hapessa. Toinen, kaksi viikkoa kestänyt paussi ajamiseen ei kuitenkaan toistanut vikaa: auto hörähti käyntiin ongelmitta, joten aiempi käynnistysongelma liittynee akun sijaan pätkäajoon. Akkua kun olisi hyvä ladata pidemmällä taipaleella säännöllisin väliajoin – ajamista vartenhan ne autot tehty on! Testasimme piha-alueella käsijarrun toimintaa. Sen sijaan auton mukana tulleet, valmiiksi epäilyksiä herättäneet talvirenkaat ovat jo vaihtokunnossa. Kun Mondeon siirtyi Nelostietä pitkin Savon seudulle, uudella Tikkakosken moottoritiepätkällä piti pitää nopeus maltillisena ja kieli keskellä suuta, sillä iäkkäät Nexenin nastarenkaat eivät tuntuneet purevan tien pintaan lainkaan. Rengaskaupoille on siis mentävä, vaikka lain mukaan alla olevilla vanhoilla rähjillä saisikin ajaa vielä pitkään. Jäähdytysnesteet on hyvä vaihtaa Jäähdytysnesteellä on autossa yksinkertainen tehtävä, jonka nimikin kertoo – jäähdyttää moottoria. Käytännössä jäähdytysnesteenä voi käyttää vaikka pelkkää vettä, mutta siinä ei juuri ole järkeä kuin korkeintaan hätätapauksissa. Jäähdytysnesteeltä toivotaan korkeaa kiehumispistettä ja alhaista jäätymispistettä. Lisäksi jäähdytysnesteen tehtäviin kuuluu muun muassa korroosion ehkäiseminen – tämän vuoksi nesteet ovat glykolipohjaisia. Hyvä nyrkkisääntö glykolin ja veden suhteelle on 50/50-seos, mutta kovien pakkasten alueilla glykolia voi olla hieman enemmänkin. Kaupan hyllyllä tulee kuitenkin olla tarkkana, sillä nykyään tarjolla on myös valmiita seoksia, joita ei enää kannata laimentaa vedellä. Ikääntyessään jäähdytysneste menettää näitä tärkeitä ominaisuuksia, kuten pakkaskestävyyttä. Tätä voi tarkastella erilaisilla työkaluilla, joiden hinnat vaihtelevat parista eurosta muutamiin kymppeihin. Huollon yhteydessä voi pyytää pakkaskestävyyden tarkistusta; se tuskin tulee maksamaan juuri mitään. Myös korroosioneston heikkeminen on vanhan jäähdytysnesteen riski, ja nesteet kannattaakin vaihtaa autoon aina muutaman vuoden välein. Jäähdytysnesteen vaihdossa ja lisäyksessä tulee huomioida, että erilaisia alkoholeja (etyleeni- ja propyleeniglykoleita) ei saa sekoittaa keskenään – tämä voi muodostaa jäähdytysjärjestelmään tukoksia. Yksinkertaistettu ohje on ollut se, ettei vihreitä ja punaisia jäähdytysnesteitä saa sekoittaa, mutta tämäkään ei pidä aina paikkaansa, sillä kaikki valmistajat eivät välttämättä noudata tätä tuttua ohjenuoraa. Asiaa monimutkaistaa vielä sekin, että myynnissä on vielä erikseen sinistä ja oranssia jäähdytysnestettä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ford Mondeo 1.8 Sportback Trend vm. 2007 Käyttötesti alkoi: 7.7.2021 Tähän mennessä ajettu: 7 572 km Keskikulutus: 8,0 l/100 km Huolto- ja korjauskulut: 799,42 € Juttu on julkaistu aiemmin Moottorissa 1–2/2022. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?