22.2.2022 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Mondeo kiireessä korjaamolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka auton huoltaisi yleensä itse, joskus aika voi olla niin tiukilla, että on tyydyttävä korjaamon palveluihin. Näin kävi myös meille – huollon hinta kuitenkin yllätti huokeudellaan. Arki käytetyllä Ford Mondeolla on jatkunut rutiininomaisesti. Ajoa haittaavia vikoja ei ole juuri ilmaantunut, mutta kuten oikeastaan aina vanhan auton kanssa, pientä laitettavaa löytyy to do -listalta.Tästä listauksesta yksi oli pakko saada kuntoon ennen kun autolla ajettaisiin enemmän, nimittäin seisontajarru. Vaikka ”käkkäri” pitikin toisella puolella, oli se saatava mahdollisimman nopeasti kuntoon jo turvallisuussyistä.Pakkasten kiristyessä myös hidas sisäilman lämpiäminen alkoi ärsyttää. Erityisesti varpaat palelivat pidemmillä matkoilla, jaloille kun tuntui tulevan lämpimän sijaan korkeintaan haaleaa ilmaa.Olemme käytettyjen käyttötesteissä pyrkineet tekemään kaikki huollot ja korjaukset itse, kun osaaminen siihen on riittänyt. Tällä kertaa kiire kuitenkin pakotti korjaamoreissuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdelleen haaleahkoaVeimme Mondeon Vantaan Motonet-huoltamolle ja kerroimme, että sisätiloihin ei tule lämmintä ilmaa, ja että seisontajarrun vaijeri on todennäköisesti vaihdettava.Parin päivän päästä saimme sitten ilmoituksen, että auto on valmis. Hakureissulla meille kerrottiin, että vaijeri oli vaihdettu ja lämpeämisongelmaa oli korjattu jäähdytysnesteiden vaihdolla sekä järjestelmän ilmaamisella.Niinpä seisontajarru toimii nyt hyvin, ja kabiinikin lämpiää kohtuullisesti – jäähdytysjärjestelmässä saattoi siis olla jonkin verran ilmaa. Yhä tuntuu kuitenkin siltä, että vanhaan tekniikkaan perustuva bensiinimoottori voisi tuottaa enemmänkin hukkalämpöä.Yrittänyttä ei kuitenkaan laiteta, joten lähiaikoina otetaan vielä käyttöön vanha kikka, eli pahvit auton keulalle. Jos tämäkään ei auta, täytynee tutkia Mondeon termostaattia – jota epäilimmekin alun perin ongelman aiheuttajaksi.Akku ok, renkaat eiAlkutalven pakkasilla Mondeon akku pääsi viikon seisottamisen myötä kertaalleen tyhjentymään, joten oletimme sen olevan huonossa hapessa. Toinen, kaksi viikkoa kestänyt paussi ajamiseen ei kuitenkaan toistanut vikaa: auto hörähti käyntiin ongelmitta, joten aiempi käynnistysongelma liittynee akun sijaan pätkäajoon. Akkua kun olisi hyvä ladata pidemmällä taipaleella säännöllisin väliajoin – ajamista vartenhan ne autot tehty on!Testasimme piha-alueella käsijarrun toimintaa.Sen sijaan auton mukana tulleet, valmiiksi epäilyksiä herättäneet talvirenkaat ovat jo vaihtokunnossa. Kun Mondeon siirtyi Nelostietä pitkin Savon seudulle, uudella Tikkakosken moottoritiepätkällä piti pitää nopeus maltillisena ja kieli keskellä suuta, sillä iäkkäät Nexenin nastarenkaat eivät tuntuneet purevan tien pintaan lainkaan. Rengaskaupoille on siis mentävä, vaikka lain mukaan alla olevilla vanhoilla rähjillä saisikin ajaa vielä pitkään.Jäähdytysnesteet on hyvä vaihtaaJäähdytysnesteellä on autossa yksinkertainen tehtävä, jonka nimikin kertoo – jäähdyttää moottoria.Käytännössä jäähdytysnesteenä voi käyttää vaikka pelkkää vettä, mutta siinä ei juuri ole järkeä kuin korkeintaan hätätapauksissa. Jäähdytysnesteeltä toivotaan korkeaa kiehumispistettä ja alhaista jäätymispistettä. Lisäksi jäähdytysnesteen tehtäviin kuuluu muun muassa korroosion ehkäiseminen – tämän vuoksi nesteet ovat glykolipohjaisia. Hyvä nyrkkisääntö glykolin ja veden suhteelle on 50/50-seos, mutta kovien pakkasten alueilla glykolia voi olla hieman enemmänkin. Kaupan hyllyllä tulee kuitenkin olla tarkkana, sillä nykyään tarjolla on myös valmiita seoksia, joita ei enää kannata laimentaa vedellä.Ikääntyessään jäähdytysneste menettää näitä tärkeitä ominaisuuksia, kuten pakkaskestävyyttä. Tätä voi tarkastella erilaisilla työkaluilla, joiden hinnat vaihtelevat parista eurosta muutamiin kymppeihin. Huollon yhteydessä voi pyytää pakkaskestävyyden tarkistusta; se tuskin tulee maksamaan juuri mitään.Myös korroosioneston heikkeminen on vanhan jäähdytysnesteen riski, ja nesteet kannattaakin vaihtaa autoon aina muutaman vuoden välein.Jäähdytysnesteen vaihdossa ja lisäyksessä tulee huomioida, että erilaisia alkoholeja (etyleeni- ja propyleeniglykoleita) ei saa sekoittaa keskenään – tämä voi muodostaa jäähdytysjärjestelmään tukoksia. Yksinkertaistettu ohje on ollut se, ettei vihreitä ja punaisia jäähdytysnesteitä saa sekoittaa, mutta tämäkään ei pidä aina paikkaansa, sillä kaikki valmistajat eivät välttämättä noudata tätä tuttua ohjenuoraa. Asiaa monimutkaistaa vielä sekin, että myynnissä on vielä erikseen sinistä ja oranssia jäähdytysnestettä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ford Mondeo 1.8 Sportback Trend vm. 2007 Käyttötesti alkoi: 7.7.2021 Tähän mennessä ajettu: 7 572 km Keskikulutus: 8,0 l/100 km Huolto- ja korjauskulut: 799,42 € Juttu on julkaistu aiemmin Moottorissa 1–2/2022.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen