22.12.2020 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: moottoriöljyn vaihdon aika – paljonko säästimme rahaa tekemällä työn itse? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoriöljynvaihto on huoltotöiden simppeleimmästä päästä, joten pienellä vaivalla sen itse tekemällä voi säästää huoltokuluissa – mutta kuinka paljon? Haettuamme käytetyn Volkswagen Golfin, joutui auto nopeasti lyhyeen ajotaukoon – edellisestä moottoriöljynvaihdosta oli kulunut nimittäin lähes 20 000 kilometriä. Valmistajan mukaan vaihtoväliksi riittäisi 30 000 km, mutta autoon oli vaihdettu aiemminkin öljyt lyhyemmän vaihtovälin mukaisesti, joten päätimme jatkaa samalla vaihtovälillä.Otimme ensin selvää onko öljyjen itse vaihtaminen vaivansa väärti, eli selvitimme liikkeiden hintatason. Eräs Volkswagenin merkkihuoltamo kertoi huollon hinnaksi 220 euroa. Huoltoon sisältyisi moottoriöljyjen ja -suodattimen vaihto, sekä uusi proppu aluslevyineen öljypohjaan. Jos öljynvaihdon sijaan autoon olisi teetätetty määräaikaishuolto johon kuuluu öljynvaihdon lisäksi auton yleistarkastus, olisi hinta yllättäen ollutkin 21 euroa vähemmän.Usein kymmenen vuotta vanhoja autoja ei enää rahallisessa mielessä kannata käyttää merkkiliikkeellä, ja arvelimme hinnan olevan nytkin yleishuoltamoita korkeammalla, joten kysyimme hinnat kolmelta eri huoltamolta.Hintaero oli odotusten mukainen, keskihinta muovautui 120 euron tuntumaan. Useampi kymppi säästöä siis, jos ei tarvitse merkkiliikkeen leimaa huoltokirjaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTein itse ja säästinPäädyimme kuitenkin vaihtamaan öljyt itse. Tarvikkeet haimme pienen netissä tehdyn hintavertailun perusteella lähimmästä Motonetistä. Kaikkiaan hintaa öljyille, suodattimelle ja öljypropulle aluslevyn kanssa tuli 41,79 euroa. Normaalisti koko öljyproppua ei tarvitse uusia, mutta kyseiseen automalliin ei saa irtonaisena pelkkää aluslevyä joka olisi hyvä vaihtaa joka kerta kun proppua käyttää auki.Öljyksi emme voineet valita sokkona edullisinta hyllystä löytyvää, vaan jokaisessa autossa on käytettävä autonvalmistajan vaatimusten mukaista öljyä. Golfissamme suositeltavaksi öljyksi paljastuu huoltokirjasta VW-504.00/507.00 -luokitus, joka on suunniteltu partikkelisuodattimellisten moottoreiden kanssa käytettäväksi. Viskositeetti oli 5W-30.Vanhat pois…Ostosten jälkeen pääsimme tallille vaihdon pariin. Moottori on hyvä ajaa aina lämpimäksi ennen öljynvaihtoa, jotta öljy on juoksevampaa, jolloin se valuu öljypohjasta pois nopeammin.Autonosturi helpottaa työtä entisestään, suorilta jaloin muovisen pohjalevyn irrottaminen käy nopeasti.Seuraava vaihe on varsin simppeli: valutusastia öljypohjan alle ja öljyproppu auki, jonka jälkeen mustan kullan annetaan valua niin kauan kuin sitä on tullakseen. Tässä vaiheessa öljyntäyttökorkin olisi hyvä olla auki, jotta korvausilma nopeuttaa öljyn valumista. Tämän jälkeen asennamme uuden propun, joka kiritään mielellään lenkkiavaimella, koska räikällä pultin saa helposti liian kireälle. Pohjalevyä ei kuitenkaan kannata vielä kiinnittää, kerromme jutun loppupuolella miksi.Golfin öljynsuodatin on koteloitua mallia, eli siinä vaihdetaan pahvinen kapseli muovikotelon sisälle. Kotelo aukeaa sopivalla hylsyllä ja suodatin nyppäisemällä. Uusi menee vastaavasti paikalleen kevyesti painamalla, mutta kotelon kansi kierretään paikalleen räikän sijaan käsin jottei se kiristy liikaa.Tällä kertaa suodattimen kotelo ei kuitenkaan meinaa kiriä pohjaan saakka käsivoimin, vaikka kierteet on puhdistettu ja tiivisterenkaaseen on hieraistu hieman öljyä. Tämä voi johtua esimerkiksi muovikotelon venyneistä kierteistä, joten joudumme rikkomaan perussääntöjä ja kiristämään kotelon räikällä, mutta noudatamme toki tässä erityistä varovaisuutta.… ja uudet sisään!Huoltokirjasta löytyy myös oikea öljymäärä, joka on tapauksessamme 4,3 litraa. Kun tarvittava määrä öljyä on kaadettu koneeseen auto käynnistetään ja seurataan parin minuutin ajan mahdollisia öljyvuotoja. Juurikin tämän takia pohjalevy on hyvä jättää paikalleen, ettei esimerkiksi väärille jengoille kiristetty öljyproppu jää tihmimään öljyä.Koekäytön jälkeen odotellaan hetki, että moottorissa pyörinyt öljy ehtii valua öljypohjaan ja tarkistetaan mittatikusta öljymäärä ja lisätään öljyä tarpeen mukaan. Nyt tarvetta ei ole, eli kiinnitämme pohjamuovin ja otamme auton alas nosturilta.Lopuksi merkitsemme huoltokirjaan tehdyn huollon ja nollaamme huoltovalon – jälkimmäinen toimenpide on mallikohtaista, joten joudumme sen tekemisessä turvautumaan ystävämme Googlen vinkkeihin. Valon nollaus onkin tällä kertaa simppeli toimenpide, trippimittarin nollauspainiketta pidetään pohjassa, laitetaan autoon virrat päälle, päästetään irti trippimittarin painikkeesta ja painetaan kellon minuuttipainiketta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko vaivan väärti?Golfin tapauksessa säästimme itse öljynvaihdon tekemällä edullisimpiinkin huoltotarjouksiin nähden yli viisikymmentä euroa. Aikaa toimenpiteeseen meni kiirehtimättä noin tunnin verran. Kannattiko huolto siis tehdä itse? Sen määritelkööt jokainen itse oman aikansa arvon mukaisesti. Golfiimme oli tehty jo aiemmin huoltoja omatoimisesti, joten liikkeen ulkopuolella huollattaminen ei vaikuta juurikaan auton jälleenmyyntihintaan.Hintavammissa ja uudemmissa autoissa kannattaa olla tarkempana sen kanssa miten auton huoltaa tai huollattaa, sillä autoa myydessä liikkeen huoltohistoria on ostajan silmissä poikkeuksetta se arvostetumpi vaihtoehto.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Käyttötesti käytetyllä Suomalaiset ajavat käytetyillä autoilla, joten niin tekee nyt Moottorikin. Miten autot ovat kehittyneet reilun kymmenen vuoden aikana? Onko keski-ikäinen suomalainen dieselauto automaattisesti suurikulutuksinen ja -päästöinen? Millaisia vikoja käytetyissä autoissa voi ilmetä ja ovatko ne vaikeita korjata itse? Mitkä ovat käytetyn valtit ja heikkoudet uuteen autoon verrattuna? Muun muassa näihin kysymyksiin toivomme saavamme vastauksia käyttötestin edetessä. Löydät kaikki sarjan jutut tästä linkistä. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 2.8.2024 Ajoneuvot Volkswagen Transporter ja Caravelle ovat nyt kokonaan uusi auto, ja Ford Transit/Tourneo Customin sisarmallina ensi kertaa koskaan lainatavaraa 14.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.7 Tourer GTX – sähköfarkun sporttiverkkarit 13.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.3 GTX haikailee GTI-Golfien suuntaan 5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?