22.12.2020 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: moottoriöljyn vaihdon aika – paljonko säästimme rahaa tekemällä työn itse? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoriöljynvaihto on huoltotöiden simppeleimmästä päästä, joten pienellä vaivalla sen itse tekemällä voi säästää huoltokuluissa – mutta kuinka paljon? Haettuamme käytetyn Volkswagen Golfin, joutui auto nopeasti lyhyeen ajotaukoon – edellisestä moottoriöljynvaihdosta oli kulunut nimittäin lähes 20 000 kilometriä. Valmistajan mukaan vaihtoväliksi riittäisi 30 000 km, mutta autoon oli vaihdettu aiemminkin öljyt lyhyemmän vaihtovälin mukaisesti, joten päätimme jatkaa samalla vaihtovälillä.Otimme ensin selvää onko öljyjen itse vaihtaminen vaivansa väärti, eli selvitimme liikkeiden hintatason. Eräs Volkswagenin merkkihuoltamo kertoi huollon hinnaksi 220 euroa. Huoltoon sisältyisi moottoriöljyjen ja -suodattimen vaihto, sekä uusi proppu aluslevyineen öljypohjaan. Jos öljynvaihdon sijaan autoon olisi teetätetty määräaikaishuolto johon kuuluu öljynvaihdon lisäksi auton yleistarkastus, olisi hinta yllättäen ollutkin 21 euroa vähemmän.Usein kymmenen vuotta vanhoja autoja ei enää rahallisessa mielessä kannata käyttää merkkiliikkeellä, ja arvelimme hinnan olevan nytkin yleishuoltamoita korkeammalla, joten kysyimme hinnat kolmelta eri huoltamolta.Hintaero oli odotusten mukainen, keskihinta muovautui 120 euron tuntumaan. Useampi kymppi säästöä siis, jos ei tarvitse merkkiliikkeen leimaa huoltokirjaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTein itse ja säästinPäädyimme kuitenkin vaihtamaan öljyt itse. Tarvikkeet haimme pienen netissä tehdyn hintavertailun perusteella lähimmästä Motonetistä. Kaikkiaan hintaa öljyille, suodattimelle ja öljypropulle aluslevyn kanssa tuli 41,79 euroa. Normaalisti koko öljyproppua ei tarvitse uusia, mutta kyseiseen automalliin ei saa irtonaisena pelkkää aluslevyä joka olisi hyvä vaihtaa joka kerta kun proppua käyttää auki.Öljyksi emme voineet valita sokkona edullisinta hyllystä löytyvää, vaan jokaisessa autossa on käytettävä autonvalmistajan vaatimusten mukaista öljyä. Golfissamme suositeltavaksi öljyksi paljastuu huoltokirjasta VW-504.00/507.00 -luokitus, joka on suunniteltu partikkelisuodattimellisten moottoreiden kanssa käytettäväksi. Viskositeetti oli 5W-30.Vanhat pois…Ostosten jälkeen pääsimme tallille vaihdon pariin. Moottori on hyvä ajaa aina lämpimäksi ennen öljynvaihtoa, jotta öljy on juoksevampaa, jolloin se valuu öljypohjasta pois nopeammin.Autonosturi helpottaa työtä entisestään, suorilta jaloin muovisen pohjalevyn irrottaminen käy nopeasti.Seuraava vaihe on varsin simppeli: valutusastia öljypohjan alle ja öljyproppu auki, jonka jälkeen mustan kullan annetaan valua niin kauan kuin sitä on tullakseen. Tässä vaiheessa öljyntäyttökorkin olisi hyvä olla auki, jotta korvausilma nopeuttaa öljyn valumista. Tämän jälkeen asennamme uuden propun, joka kiritään mielellään lenkkiavaimella, koska räikällä pultin saa helposti liian kireälle. Pohjalevyä ei kuitenkaan kannata vielä kiinnittää, kerromme jutun loppupuolella miksi.Golfin öljynsuodatin on koteloitua mallia, eli siinä vaihdetaan pahvinen kapseli muovikotelon sisälle. Kotelo aukeaa sopivalla hylsyllä ja suodatin nyppäisemällä. Uusi menee vastaavasti paikalleen kevyesti painamalla, mutta kotelon kansi kierretään paikalleen räikän sijaan käsin jottei se kiristy liikaa.Tällä kertaa suodattimen kotelo ei kuitenkaan meinaa kiriä pohjaan saakka käsivoimin, vaikka kierteet on puhdistettu ja tiivisterenkaaseen on hieraistu hieman öljyä. Tämä voi johtua esimerkiksi muovikotelon venyneistä kierteistä, joten joudumme rikkomaan perussääntöjä ja kiristämään kotelon räikällä, mutta noudatamme toki tässä erityistä varovaisuutta.… ja uudet sisään!Huoltokirjasta löytyy myös oikea öljymäärä, joka on tapauksessamme 4,3 litraa. Kun tarvittava määrä öljyä on kaadettu koneeseen auto käynnistetään ja seurataan parin minuutin ajan mahdollisia öljyvuotoja. Juurikin tämän takia pohjalevy on hyvä jättää paikalleen, ettei esimerkiksi väärille jengoille kiristetty öljyproppu jää tihmimään öljyä.Koekäytön jälkeen odotellaan hetki, että moottorissa pyörinyt öljy ehtii valua öljypohjaan ja tarkistetaan mittatikusta öljymäärä ja lisätään öljyä tarpeen mukaan. Nyt tarvetta ei ole, eli kiinnitämme pohjamuovin ja otamme auton alas nosturilta.Lopuksi merkitsemme huoltokirjaan tehdyn huollon ja nollaamme huoltovalon – jälkimmäinen toimenpide on mallikohtaista, joten joudumme sen tekemisessä turvautumaan ystävämme Googlen vinkkeihin. Valon nollaus onkin tällä kertaa simppeli toimenpide, trippimittarin nollauspainiketta pidetään pohjassa, laitetaan autoon virrat päälle, päästetään irti trippimittarin painikkeesta ja painetaan kellon minuuttipainiketta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko vaivan väärti?Golfin tapauksessa säästimme itse öljynvaihdon tekemällä edullisimpiinkin huoltotarjouksiin nähden yli viisikymmentä euroa. Aikaa toimenpiteeseen meni kiirehtimättä noin tunnin verran. Kannattiko huolto siis tehdä itse? Sen määritelkööt jokainen itse oman aikansa arvon mukaisesti. Golfiimme oli tehty jo aiemmin huoltoja omatoimisesti, joten liikkeen ulkopuolella huollattaminen ei vaikuta juurikaan auton jälleenmyyntihintaan.Hintavammissa ja uudemmissa autoissa kannattaa olla tarkempana sen kanssa miten auton huoltaa tai huollattaa, sillä autoa myydessä liikkeen huoltohistoria on ostajan silmissä poikkeuksetta se arvostetumpi vaihtoehto.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Käyttötesti käytetyllä Suomalaiset ajavat käytetyillä autoilla, joten niin tekee nyt Moottorikin. Miten autot ovat kehittyneet reilun kymmenen vuoden aikana? Onko keski-ikäinen suomalainen dieselauto automaattisesti suurikulutuksinen ja -päästöinen? Millaisia vikoja käytetyissä autoissa voi ilmetä ja ovatko ne vaikeita korjata itse? Mitkä ovat käytetyn valtit ja heikkoudet uuteen autoon verrattuna? Muun muassa näihin kysymyksiin toivomme saavamme vastauksia käyttötestin edetessä. Löydät kaikki sarjan jutut tästä linkistä. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 2.8.2024 Ajoneuvot Volkswagen Transporter ja Caravelle ovat nyt kokonaan uusi auto, ja Ford Transit/Tourneo Customin sisarmallina ensi kertaa koskaan lainatavaraa 14.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.7 Tourer GTX – sähköfarkun sporttiverkkarit 13.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.3 GTX haikailee GTI-Golfien suuntaan 5.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat – jopa 120 kilometriä latauksella tutulla tyylillä 25.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Passat vaihtaa farkkuihin 22.2.2024 Ajoneuvot Luovuttuaan avoautoista Volkswagen päätti tehdä… avoauton Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi