31.10.2023

Käyttötesti käytetyllä: Volvo V50 kulutustesti keskeytyi – jarrut jumissa

Volvo V50:n käyttötestin lopputaival häämöttää, eikä ilman vikoja päästä vieläkään. Tällä kertaa ongelmia oli jarruissa.

Viime heinäkuussa Volvon jarruja herkisteltiin takajarrujen osalta. Etujarrut olivat tuoreen näköiset ja todennäköisesti vaihdettu hiljattain, joten niille ei ollut tarvetta tehdä mitään. Takana tilanne oli huonompi, mutta jarrusatulan herkistelyn jälkeen päätettiin jatkaa vielä matkaa puoliksi kuluneilla jarrupaloilla. Tilanne kirjattiin ylös ja palat vaihtuisivat seuraavassa huollossa. Sinne asti ei kuitenkaan päästy.

Volvon polttoaineen kulutusmittaukset keskeytyivät heti alkuunsa, kun heräsi epäilys jarrujen laahaamisesta päällä. Nopea analyysi todisti epäilykset oikeaksi, sillä oikea takavanne oli alkanut lämmetä. Jäähdyttelyn jälkeen oli aika palata suorinta tietä tallille tutkimaan asiaa tarkemmin. Matkalla ongelma paheni ja takaa alkoi lisäksi kuulua huolestuttavia ääniä. Jarrutettaessa kuulosti siltä, että metalli hankaa metallia vasten.

Takajarrut olivat täysin loppu oikealla puolella. Jarrulevy oli kulunut pahasti uraiseksi ja jarrusatula jumissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jarrupalat täysin loppu

Auto ylös nosturilla ja takapyörät irti. Oikean puolen takajarrulevy oli sorvautunut urille. Vasen puoli näytti vielä olevan kunnossa: palat vielä puolivälissä. Oikealla sen sijaan jarrupalat olivat täysin loppu, ja siis metalli hankasi vasten metallia.

Edessä oli ilmeinen jarruremontti, jossa ainakin jarrulevyt ja palat menisivät uusiksi. Ihmetystä herätti jarrupalojen epätasainen kuluminen eri puolilla. Päätimme kuitenkin vielä herkistellä jarrusatulat, josko niistä olisi vielä jatkajiksi.

Uusi ja vanha jarrusatula vierekkäin.

Vasemmalla jarrumäntä painui sisään normaalisti, mutta oikealla puolella se oli jämähtänyt jumiin. Jarrut olivat laahanneet jo jonkin aikaa päällä ja näin jauhaneet palat täysin loppuun. Syyllinen oli siis jarrusatulassa ja sen jumittamisessa – vielä tarkemmin ehkä käsijarrumekanismissa, joka painaa jarrumäntää vaijerin välityksellä.

Koska jarrusatulan korjaamien kotikonstein on vähintäänkin epävarmaa, päätimme siis uusia myös molemmat takajarrusatulat.

Jarrunesteen väristä voi päätellä, kumpi on uutta ja kumpi vanhaa.

Takajarrut kokonaan uusiksi

Osat löytyivät varaosaliikkeen hyllystä. Vaihdossa menivät vanhat jarrusatulat, joista hyvitettiin panttimaksu, kun ne palautetaan liikkeeseen. Ostoskoriin päätyivät Brembon valmistamat jarrusatulat, tarvikejarrulevyt sekä jarrupalat molemmin puolin. Jarrunesteen ohella hankimme myös uudet pyöränmutterit, sillä vanhat olivat kuluneet ja takertelivat ikävästi.

Uusien jarruosien asennus paikoilleen sujui helposti. Myös jarrunesteen vaihto ja jarrujärjestelmän ilmaus on helppoa, kun investoi muutaman kympin nerokkaaseen ilmauslaitteeseen. Sen avulla operaatio onnistuu varmasti.

Jarrujen ilmauslaite toimii paineilmalla auton omasta renkaasta.

Ensiksi jarrunestettä lisätään erilliseen lisäsäiliöön, josta jarruneste siirtyy letkua pitkin auton omaan jarrunestesäiliöön. Laite toimii paineilmalla, jota saadaan auton omasta renkaasta. Sen jälkeen jarrut ilmataan yksitellen aloittaen kauimmasta jarrusatulasta.

Jarruneste tulee vaihdettua samalla kun valuttaa uutta nestettä järjestelmään niin kauan, kunnes nesteen väri muuttuu kirkkaaksi. Jarrunesteen väristä päätellen niitä ei ollut vaihdettu vähään aikaan.

Jarruremontin jälkeen Volvo lähti uudestaan kulutuskokeisiin. Niistä tarkemmin myöhemmissä artikkeleissa.

Uudet jarrut paikoillaan. Asennus oli helppoa, kun osat ovat uusia.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat