28.11.2024 Käyttötesti Volvo EX30 Käyttötesti: lasit huurussa ja avaimen paristonvaihtoa toistamiseen – Volvo EX30 Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elämä EX30 kanssa on koostunut alkutalvessa huurteesta ja paristoista, mutta toisen yksilön koeajo vihjasi kehitystä tapahtuneen. Edellisessä käyttötestipäivityksessä käsittelimme auton ohjelmistoa. Versioon 1.4.4 tuolloin loikannut auto sai muutamia uusia ominaisuuksia, joista vimeisin koski liikennemerkkien parempaa näyttämistä mittaristossa. Merkkitiedot ovatkin nyt paremmin tilanteen tasalla yhtäaikaisten merkkien suhteen, joskin puutteitakin esiintyy. Myös merkkien koko mittaristossa voisi olla vieläkin suurempi, jotta merkin sisältöä ei tarvitsisi tihrustaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuurteista menoaPäivitysten myötä on kuitenkin otettu myös takapakkia auton lämmityslaitteen toiminnassa. Osaa autoista vaivaa sitkeä taipumus huurtumiseen, joka saattaa iskeä esimerkiksi kesken maantieajon. Paras lääke on ollut ottaa lämmitys manuaalikäskytykseen ja laittaa lämpötilapyyntiin hiukan ylimääräistä. Ilmeisimmin kyseessä on uusimmissa ohjelmistoversioissa oleva bugi, jonka korjaaminen on käynnissä par'aikaa. Käyttäjäkokemusten perusteella ongelma vaivaa satunnaista joukkoa autoja.Lisäksi EX30 on tismalleen muiden nykyautojen tapainen siinä, että parkkihalliin ajettaessa ikkunat ja ulkopeilit humahtavat huuruun kuin taikaiskusta. Kosketusnäytön huurteenpoistoja ei voi muuten käyttää, mikäli peruutusvaihde on kytkettynä. Tuulilasin osalta auton katosta löytyy SOS-painikkeen vierestä fyysinen painike huurteenpoistolle, mutta takalasin ja ulkopeilien osalta ei auta kuin vaihtaa ensin vaihdetta. Mielenkiintoinen rajoite.Vanteiden aerokapseleiden kiinnitys kannattaa tarkistaa renkaanvaihdon jälkeen.Paristo tyhjänäNoin joka toinen autosta käyty keskustelu koskee sen painikkeetonta avainta. Jopa uusimman ohjelmistoversion kanssa on täysin sattumanvaraista, miten auto reagoi avaimen lähestymiseen. Joskus kuljettajan ovenkahvaa saa nykiä lähes minuutin, samalla kun pitää avainta lähilukusensorin kohdassa. Erityisen varmasti auto mököttää, jos avain tulee ja menee auton lähellä edestakaisin, joten tulitikkurasia-avain kannattaa jättää sisälle lumitöiden ajaksi.Lisäksi avaimesta tyhjeni paristo jo toistamiseen käyttötestin aikana. Onneksi AD Jari Saarentaus oli jättänyt varapariston suoraan auton hanskalokeroon, ja ovet sai auki älypuhelinsovelluksella.EX30-käyttäjäkokemuksissa kerrotaan, että avain ei mene "nukkumaan", jos se on jatkuvasti auton lähellä, mikä voi joissain asumisratkaisuissa muodostua ongelmaksi. Ratkaisuna on tarjottu avaimen siirtämistä kauemmaksi autosta tai jopa peltirasiaan laittamista. Joka tapauksessa tilanteen soisi olevan parempi.Parempaan päin?Vuoden Auto Suomessa -valintaprosessin yhteydessä koeajoimme myös maahantuojan esittelyauton, joka oli valmistunut verrattain hiljattain. Alustan toiminta erityisesti talvirenkailla sekä ohjelmiston monimutkaisimmat koukerot tuntuivat toimivan autoyksilössä paremmin, joten olisikohan EX30 kohdalla tapahtunut kehitystä myös kokoonpanossa. Ainakin ohjauspyörästä löytyi nyt selkeät rajat eri hipaisupainikkeille, mikä on pieni, mutta avulias parannus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 9.1.2025 Volvo EX30 Käyttötesti: lukko jäässä pakkassäässä sekä asiaa lasivakuutukseen – Volvo EX30 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 31.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: tarkista rengaspaineet, pissapoika ja ohjelmistoversio – Volvo EX30 17.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: avaimetonta vai avaimellista arkea Volvo EX30:n kanssa? 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 19.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle