3.5.2022

Käyttötesti: miten paljon Nissan Qashqai kuluttaa?

Käyttötesti Nissan Qashqai

Nissan Qashqai -käyttötesti ylitti puolenvälin rajapyykin. Ennen kesärenkaisiin siirtymistä oli hyvä tarkistaa, miten paljon auto on tähän mennessä kuluttanut bensiiniä.

Nissan Qashqai -käyttötestiauton mittariin on kertynyt jo reippaat 10 000 kilometriä sitten tammikuussa tapahtuneen startin, joten todellisesta polttonesteen kulutuksesta on jo tarjolla runsaasti luotettavaa dataa.

Ennen litrojen ja kilometrien ynnäämistä oli kuitenkin selvitettävä, miten paljon auton matkamittari valehtelee. Tätä varten keula suunnattiin ennestään tutulle, todelliset 20 kilometriä pitkälle maantiepätkälle.

Matkamittarissa lepäsi kokeen jälkeen 20,4 km, eli virhettä muodostuu noin kahden prosentin verran – varsin reippaasti siis. Tämän heiton otimme huomioon kulutusten laskennassa.

Käyttötesti Nissan Qashqai

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seitsemän litran paikkeilla

Qashqailla on tahkottu tammikuusta lähtien hyvin vaihtelevissa olosuhteissa – alkuun kilometrit kertyivät pääsääntöisesti todella lumisessa moottoritie- ja kaupunkiajossa, jossa kulutus vaihteli välillä 6,8–7,7 l/100km.

Lapin-matkalla taival muuttui luonnollisesti maantiepainotteisemmaksi, ja reissun aikana tehdyt neljä tankkausta sujuivat kulutuksilla 6,5, 6,4, 7,1 ja 6,3 l/100 km. Sittemmin, kun auto palasi jälleen ruuhka-Suomeen, kulutus kasvoi entisille lukemilleen eli seitsemän litran seutuville. Yhden tankkausvälin lukema oli jopa muutamaa senttilitraa vaille 8 l/100 km, mutta tuo ”stintti” kertyikin suurimmalta osin taajama-ajossa.

Käyttötesti Nissan Qashqai

Testikulutusten tahtiin

Nämä kulutukset ovat linjassa viime heinäkuussa testaamaamme, samalla 1,3-litraisella bensaturbolla varustettuun Qashqaihin nähden.

Tuo kesärenkain kengitetty yksilö vei vakioidulla maantielenkillämme bensaa 5,8 l/100 km -edestä, eli talvisissa olosuhteissa olemme käyttötestiautolla päässeet parhaimmillaan puolen litran päähän. Myös kaupunkikulutus, joka testilenkillämme oli 7,6 l/100 km, on käyttötestissä osoittautunut hieman korkeammaksi, mutta taivaalta tulleen lumen määrä huomioon ottaen se ei ihmetytä.

Kulutuksen lopullinen luonne selviää pian, kun kesänopeusrajoitukset ovat juuri levittäytyneet Suomen teille. Miten paljon polttonestettä palaa, kun korkealla korilla kaasutellaan sataakahtakymppiä? Siitä lisää lähitulevaisuudessa.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat