4.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – näin sujui talvikausi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqain puolen vuoden mittaisen käyttötestin ruotiminen aloitettiin juttusarjamme ensimmäisessä osassa. Nyt keskitymme talviominaisuuksiin. Kevään aikana keräsimme runsaasti kokemuksia Nissan Qashqain lämmityslaitteesta. Sen erillisessä säädinpaneelissa on selkeyden puolesta suurin piirtein kaikki tehty kuten pitääkin. Tässä autossa ei tarvitse odotella kylminä talviaamuina kosketusnäytön latautumista esimerkiksi peffagrillejä kytkeäkseen – eikä sohia ajon aikana näyttöä katse liikenteestä kojelautaan tähdäten.Ergonomian takaisetkin asiat pelaavat sikäli hyvin, että matkustamo lämpiää nopeasti eikä ilmanjakoon tarvitse talvioloissa puuttua. Sen sijaan puhallin käy liian kovalla nopeudella miltei heti moottorin käynnistyksen jälkeen, ja voimakkuutta tulikin säädettyä käsin alemmas pienemmän melutason toivossa. Toivoisimmekin auto-asentoon paria–kolmea puhaltimen perusnopeustasoa, jollaiset löytyvät tätä nykyä monelta kilpailijamerkiltä.Toisaalta ikkunat pysyvät pakkasella ja kostealla kelillä moitteettomasti auki. Tohotus sitä paitsi koskee lähinnä lyhyitä kaupunkisiirtymiä, sillä maantiellä puhallin asettuu kakkosnopeudelle eikä enää häiritse.Erikoinen yksityiskohta talvipimeässä oli se, että selkeillä painonappuloilla toteutetut sisävalot olivat liiankin tehokkaat. Vastaavasti ajovaloihin kaipaisi lisää tehoa, etenkin surkeilla pesureilla varustettuihin pitkiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelivetokin tarjollaEtuveto yhdistettynä katumaasturiin herättää mieleen pienen epäsuhdan, mutta jo Qashqain korkea maavara auttaa etenemiskyvyssä paljon, kun pohjan alle ei pakkaudu menoa haittaavaa lumipatjaa ainakaan kovin helposti. Se kun yleensä ensimmäisenä tyssää matalamman henkilöauton kulun kuin seinään, ja pakottaa lapiohommiin.Niinpä Qashqai möyrii yllättävän kookkaiden kinosten lävitse. Tästä kertoo paljon se, että vaikka viime keväänä elettiin melkoisen lumipöperön keskellä, jäimme käyttötestiautolla jumiin ainoastaan kertaalleen.Saatavilla on toki myös nelivetoinen versio, johon tutustuimme viime keväänä.Kaksi vetävää lisäpyörää kustantavat kohtuulliset 3 000 euroa. Sekin on toki paljon rahaa, mutta jatkuvasti huonosti aurattuja teitä tahkoavalle tai turhaa sutimista kammoavalle valinta lienee selvä – etenkin kun käytännön erot ulottuvat mallien välillä tavaratilaan, jonka pohja on nelivetoisessa viitisen senttiä korkeammalla. Tilaa on silti siinäkin riittävästi, ja kätevä kahteen osaan jaettu välipohja säilyy.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisää aiheestaKäyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – auto läpi pala palalta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”