25.5.2025

Moottori 100 vuotta: käytetty Golf parivertailussa uutta Golfia vastaan

Teksti Eetu Kokkonen Jussi Saarinen Juuso Kallioinen
Kuva Jari Saarentaus ja Eetu Kokkonen

Miten autot ovat kehittyneet vuosikymmenen aikana? Se selvisi parivertailussa vuonna 2021, kun käytetty Volkswagen Golf kohtasi nykyaikaisen vastineensa.

Automediassa, myös meillä Moottorissa, on perinteisesti keskitytty nimenomaan uusien autojen koeajoihin ja testaamiseen. Suomalaiset ajavat kuitenkin keskimäärin yli kymmenvuotiailla autoilla, joten mekin päätimme kantaa kortemme kekoon aloittamalla käytettyjen autojen käyttötestit.

Ensimmäiseksi kohteeksi valikoitui Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI DSG vuosimallia 2009. Se osoittautui kaiken kaikkiaan yllättävän hyväksi yksilöksi. Toimituksen jäsenet eivät ole vältelleet Golfilla ajamista, vaikka uusiakin autoja on ollut jatkuvasti tarjolla. Kaikkien autoa ajaneiden kommentit ovat olleet samansuuntaisia: kyseessä on tämän ikäisenäkin vielä mukava arkijuhta, myös pidemmille matkoille.

Se puolestaan heitti ilmoille tukun kysymyksiä. Mitä kehitys on konkreettisesti tuonut tavallisen kansan autoihin reilun vuosikymmenen aikana? Onko uusi auto niin hyvä, että sellainen kannattaa ilman muuta hankkia? Jos vanha auto kelpaa kokeneillekin testaajille uuden sijaan, onko kehityksen suunta ollut kaikilla osa-alueilla oikea?

Asia päätettiin selvittää perinpohjaisella parivertailulla nykypäivän vastaavaan malliin. Erityisen mielenkiintoiseksi jutun tekee se, että vastaavaa testiä – missä käytetylle autolle tehdään kaikki samat kokeet kuin uudellekin – ei ole Suomessa ainakaan lähihistoriassa tehty.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Diesel vastaan kevythybridi

Aluksi oli vuorossa sopivan malliversion valinta – käytetyn osalta valinta oli tehty jo auton ostovaiheessa. Golfimme ensirekisteröintivuoden 2009 tienoilla Suomessa elettiin vielä kovimman dieselbuumin aikaa. Dieselkäyttöisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin tuona vuonna 41 970 kappaletta, ja vuotta aiemmin lukema oli hurjat 69 308 autoa. Syynä oli vuoden 2008 alussa voimaan astunut CO2-pohjainen autoverotus, joka siirsi kysyntää bensiinimoottoreita taloudellisempien dieselien suuntaan.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat