5.10.2020 Ajoneuvot Moottorin kitkarengastesti 2020: Goodyear loistaa sulalla, Nokian jätettiin neljänneksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Goodyear Ultra Grip Ice 2 loisti jälleen testissämme omalla mukavuusalueellaan eli asvaltilla – jopa siihen malliin, että rengas kiilasi Nokian Hakkapeliitta R3:n ohi palkintopallille. Tuoreimman rengastestimme teemana on uusi nastaton talvirengas Michelin X-Ice Snow, joka haastaa Moottorin viimevuotisen testin parhaimmiston eli Continental Conti Viking Contact 7:n, Nokian Hakkapeliitta R3:n sekä Goodyear Ultra Grip Ice 2:n.Kaksi ensin mainittua valittiin mukaan niiden hyvien talviominaisuuksien vuoksi, ja kolmas eli Goodyear siksi, että se osoittautui aiemmassa, 16-tuumaisten kitkarenkaiden testissämme parhaaksi märällä sekä kuivalla kestopäällysteellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMärällä loistava, muttei mikään kesärengasTämänkertaisessa 17-tuumaisten renkaiden testissä kävi kuten ounastelimmekin: Goodyear on edelleen asvaltilla selvä ykkönen. Sen märkäpito on testin paras, ja rengas käyttäytyy kaikissa ajo-olosuhteissa turvallisesti.Erityisesti märkäjarrutuksissa Goodyear on aivan omaa luokkaansa. Yhdenkään nyt testatun renkaan tulos ei silti ole kovinkaan mairitteleva, sillä hyvä kesärengas pysähtyy samasta nopeudesta jarrutettaessa vähintään 10–15 metriä lyhemmällä matkalla kuin parhaimmat pohjoismaiset kitkarenkaat.Tätä puolta käsittelimme laajasti ”poikkitieteellisessä” rengastestissämme syksyllä 2019, jolloin vastakkain asettuivat kesä- ja kitkarenkaan lisäksi nastarengas, Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltu kitkarengas sekä välikelin rengas. Testitulosten perusteella on selvää, että kuljettajan ennakointi on tärkeää erityisesti märällä pinnalla ajettaessa.Myös Hakkapeliitta yllätyksetönGoodyearin muista ominaisuuksista maininnan arvoinen on hyvä veto- ja jarrutuspito lumella sekä jäällä, mutta sivuttaispito lumella on muita testin renkaita heikompi.Kotimaista osaamista edustava Nokian Hakkapeliitta R3 ei myöskään jäänyt loppupelissä kärjelle kovinkaan paljon. Kiteytettynä voi sanoa, että nokialainen on ajokäytökseltään turvallinen kaikissa olosuhteissa, mutta jääpito ei yllä aivan etevimpien kilpailijoiden tasolle – pitkittäispito rankattiin koko ryhmän heikoimmaksi.Ehdoton plussapuoli on se, että Hakkapeliitan käytös on jäällä loogista ja rauhallista, ja helppo hallittavuus jatkuu niin lumella kuin märällä asvaltillakin. Kuivalla pinnalla renkaasta löytyy lisää ääripäitä, sillä jarrutuspito on porukan paras mutta melutaso vastaavasti korkein.Yksityiskohtaisemmat arviot ja tulokset löytyvät 30.9. ilmestyneestä Moottorin numerosta 10/2020, johon pystyy syventymään myös sähköisesti Lehtiluukusta.Testirenkaat, koko 225/50 R17Continental Conti Viking Contact 7 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Michelin X-Ice Snow Nokian Hakkapeliitta R3Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa