5.10.2020 Ajoneuvot Moottorin kitkarengastesti 2020: Goodyear loistaa sulalla, Nokian jätettiin neljänneksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Goodyear Ultra Grip Ice 2 loisti jälleen testissämme omalla mukavuusalueellaan eli asvaltilla – jopa siihen malliin, että rengas kiilasi Nokian Hakkapeliitta R3:n ohi palkintopallille. Tuoreimman rengastestimme teemana on uusi nastaton talvirengas Michelin X-Ice Snow, joka haastaa Moottorin viimevuotisen testin parhaimmiston eli Continental Conti Viking Contact 7:n, Nokian Hakkapeliitta R3:n sekä Goodyear Ultra Grip Ice 2:n. Kaksi ensin mainittua valittiin mukaan niiden hyvien talviominaisuuksien vuoksi, ja kolmas eli Goodyear siksi, että se osoittautui aiemmassa, 16-tuumaisten kitkarenkaiden testissämme parhaaksi märällä sekä kuivalla kestopäällysteellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Märällä loistava, muttei mikään kesärengas Tämänkertaisessa 17-tuumaisten renkaiden testissä kävi kuten ounastelimmekin: Goodyear on edelleen asvaltilla selvä ykkönen. Sen märkäpito on testin paras, ja rengas käyttäytyy kaikissa ajo-olosuhteissa turvallisesti. Erityisesti märkäjarrutuksissa Goodyear on aivan omaa luokkaansa. Yhdenkään nyt testatun renkaan tulos ei silti ole kovinkaan mairitteleva, sillä hyvä kesärengas pysähtyy samasta nopeudesta jarrutettaessa vähintään 10–15 metriä lyhemmällä matkalla kuin parhaimmat pohjoismaiset kitkarenkaat. Tätä puolta käsittelimme laajasti ”poikkitieteellisessä” rengastestissämme syksyllä 2019, jolloin vastakkain asettuivat kesä- ja kitkarenkaan lisäksi nastarengas, Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltu kitkarengas sekä välikelin rengas. Testitulosten perusteella on selvää, että kuljettajan ennakointi on tärkeää erityisesti märällä pinnalla ajettaessa. Myös Hakkapeliitta yllätyksetön Goodyearin muista ominaisuuksista maininnan arvoinen on hyvä veto- ja jarrutuspito lumella sekä jäällä, mutta sivuttaispito lumella on muita testin renkaita heikompi. Kotimaista osaamista edustava Nokian Hakkapeliitta R3 ei myöskään jäänyt loppupelissä kärjelle kovinkaan paljon. Kiteytettynä voi sanoa, että nokialainen on ajokäytökseltään turvallinen kaikissa olosuhteissa, mutta jääpito ei yllä aivan etevimpien kilpailijoiden tasolle – pitkittäispito rankattiin koko ryhmän heikoimmaksi. Ehdoton plussapuoli on se, että Hakkapeliitan käytös on jäällä loogista ja rauhallista, ja helppo hallittavuus jatkuu niin lumella kuin märällä asvaltillakin. Kuivalla pinnalla renkaasta löytyy lisää ääripäitä, sillä jarrutuspito on porukan paras mutta melutaso vastaavasti korkein. Yksityiskohtaisemmat arviot ja tulokset löytyvät 30.9. ilmestyneestä Moottorin numerosta 10/2020, johon pystyy syventymään myös sähköisesti Lehtiluukusta. Testirenkaat, koko 225/50 R17 Continental Conti Viking Contact 7 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Michelin X-Ice Snow Nokian Hakkapeliitta R3 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt