5.10.2020 Ajoneuvot Moottorin kitkarengastesti 2020: Goodyear loistaa sulalla, Nokian jätettiin neljänneksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Goodyear Ultra Grip Ice 2 loisti jälleen testissämme omalla mukavuusalueellaan eli asvaltilla – jopa siihen malliin, että rengas kiilasi Nokian Hakkapeliitta R3:n ohi palkintopallille. Tuoreimman rengastestimme teemana on uusi nastaton talvirengas Michelin X-Ice Snow, joka haastaa Moottorin viimevuotisen testin parhaimmiston eli Continental Conti Viking Contact 7:n, Nokian Hakkapeliitta R3:n sekä Goodyear Ultra Grip Ice 2:n.Kaksi ensin mainittua valittiin mukaan niiden hyvien talviominaisuuksien vuoksi, ja kolmas eli Goodyear siksi, että se osoittautui aiemmassa, 16-tuumaisten kitkarenkaiden testissämme parhaaksi märällä sekä kuivalla kestopäällysteellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMärällä loistava, muttei mikään kesärengasTämänkertaisessa 17-tuumaisten renkaiden testissä kävi kuten ounastelimmekin: Goodyear on edelleen asvaltilla selvä ykkönen. Sen märkäpito on testin paras, ja rengas käyttäytyy kaikissa ajo-olosuhteissa turvallisesti.Erityisesti märkäjarrutuksissa Goodyear on aivan omaa luokkaansa. Yhdenkään nyt testatun renkaan tulos ei silti ole kovinkaan mairitteleva, sillä hyvä kesärengas pysähtyy samasta nopeudesta jarrutettaessa vähintään 10–15 metriä lyhemmällä matkalla kuin parhaimmat pohjoismaiset kitkarenkaat.Tätä puolta käsittelimme laajasti ”poikkitieteellisessä” rengastestissämme syksyllä 2019, jolloin vastakkain asettuivat kesä- ja kitkarenkaan lisäksi nastarengas, Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltu kitkarengas sekä välikelin rengas. Testitulosten perusteella on selvää, että kuljettajan ennakointi on tärkeää erityisesti märällä pinnalla ajettaessa.Myös Hakkapeliitta yllätyksetönGoodyearin muista ominaisuuksista maininnan arvoinen on hyvä veto- ja jarrutuspito lumella sekä jäällä, mutta sivuttaispito lumella on muita testin renkaita heikompi.Kotimaista osaamista edustava Nokian Hakkapeliitta R3 ei myöskään jäänyt loppupelissä kärjelle kovinkaan paljon. Kiteytettynä voi sanoa, että nokialainen on ajokäytökseltään turvallinen kaikissa olosuhteissa, mutta jääpito ei yllä aivan etevimpien kilpailijoiden tasolle – pitkittäispito rankattiin koko ryhmän heikoimmaksi.Ehdoton plussapuoli on se, että Hakkapeliitan käytös on jäällä loogista ja rauhallista, ja helppo hallittavuus jatkuu niin lumella kuin märällä asvaltillakin. Kuivalla pinnalla renkaasta löytyy lisää ääripäitä, sillä jarrutuspito on porukan paras mutta melutaso vastaavasti korkein.Yksityiskohtaisemmat arviot ja tulokset löytyvät 30.9. ilmestyneestä Moottorin numerosta 10/2020, johon pystyy syventymään myös sähköisesti Lehtiluukusta.Testirenkaat, koko 225/50 R17Continental Conti Viking Contact 7 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Michelin X-Ice Snow Nokian Hakkapeliitta R3Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous