26.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: uusi 100 km/h -nopeus kasvattaa kulutusta selvästi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peräkärry-autoyhdistelmän vauhdin nostaminen uuteen maksiminopeuteen tuntuu väistämättä polttonestekuluissa vanhaan 80 km/h -nopeuteen verrattuna. Uusi, 1. kesäkuuta voimaan astunut tieliikennelaki nosti kevytperäkärryjen eli O1-luokan jarruttomien perävaunujen suurimman sallitun nopeuden sataan kilometriin tunnissa, jos tiekohtaiset rajoitukset niin sallivat.Testasimme tasaisella nopeudella, miten paljon uusi maksiminopeus kasvattaa polttonesteen kulutusta entiseen 80 km/h -rajoitukseen verrattuna. Vetoautona käytettiin Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG:tä ja kärrynä Muuli 1400SX:ää. Kokeet tehtiin ensin pelkällä autolla ja sen jälkeen erilaisilla kuormavariaatioilla: tyhjä kärry sekä tasa- ja etupainoisiksi lastatut kuormat. Lisäksi mittasimme, miten perävaunun kuomu vaikuttaa kulutukseen.Peräkärry kuormattiin sekä tasa- että etupainoisessa tapauksessa vastaamaan kokonaismassaltaan Octavian suurinta sallittua jarruttoman peräkärryn vetomassaa (650 kg). Tasapainoisessa kuormauksessa aisapaino oli 47 kg, etupainoisessa laittomat ja auton vetokoukulle sopimattomat 153 kg. Kärryn akselimassat asettuivat vastaavasti 600 ja 494 kg:n lukemiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvokärry lisää kulutustaKuomullisen kärryn kanssa kulutuslukemat osoittautuivat johdonmukaisiksi. Oikein sijoitettu kuorma kasvatti kulutusta nopeudesta riippuen 0,2–0,3 l/100 km tyhjään kärryyn verrattuna, ja etupainoinen kuormaus nosti lukemia tuosta vielä 0,3–0,4 litralla sataa kilometriä kohden.Peräkärryn kuomun suuren otsapinta-alan luulisi kasvattavan kulutusta, mutta ainakin testikärryn tapauksessa kävi päinvastoin: tyhjän avokärryn kulutus oli kuomulliseen verrattuna 0,2 l/100 km suurempi molemmilla nopeuksilla.Ilman kuomua kulutus riippuu hyvin paljon siitä, miten kuorma on sijoiteltu ja minkä muotoista tai korkeaa se on. Satasen nopeudessa avokärryn kulutus olikin oikein kuormattuna saman suuruinen kuin tyhjällä kärryllä.Väärin kuormatun avokärryn kohdalla kulutus kasvoi tuntuvasti, kun kaikki kuorma oli lastattu lavan etureunaan. Tällöin auton keula asettui korkealle, mikä osaltaan kasvatti ilmavastusta, ja kärryn takaosa perälautoineen oli sellaisessa kulmassa, että ilmavirta osui laitaan pahimmalla mahdollisella tavalla.100 km/h: lisäys kaksi litraa sadallaJos tarkastellaan asiaa uuden tieliikennelain näkökulmasta, kaikkien kulutuskokeiden saldo on selvä: kun kärry on perässä, nopeuden nostaminen kahdeksastakympistä sataseen lisää menoveden menekkiä 1,9–2,1 litraa sadan kilometrin matkalla. Vertailun vuoksi pelkän auton kulutus nousi vain litran verran sataa kilometriä kohden.Täydellisen testin voit lukea 24.6. ilmestyneestä uusimmasta Moottorin numerosta 7/2020 tai sähköisesti Lehtiluukun kautta.Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta