26.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: uusi 100 km/h -nopeus kasvattaa kulutusta selvästi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peräkärry-autoyhdistelmän vauhdin nostaminen uuteen maksiminopeuteen tuntuu väistämättä polttonestekuluissa vanhaan 80 km/h -nopeuteen verrattuna. Uusi, 1. kesäkuuta voimaan astunut tieliikennelaki nosti kevytperäkärryjen eli O1-luokan jarruttomien perävaunujen suurimman sallitun nopeuden sataan kilometriin tunnissa, jos tiekohtaiset rajoitukset niin sallivat.Testasimme tasaisella nopeudella, miten paljon uusi maksiminopeus kasvattaa polttonesteen kulutusta entiseen 80 km/h -rajoitukseen verrattuna. Vetoautona käytettiin Škoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG:tä ja kärrynä Muuli 1400SX:ää. Kokeet tehtiin ensin pelkällä autolla ja sen jälkeen erilaisilla kuormavariaatioilla: tyhjä kärry sekä tasa- ja etupainoisiksi lastatut kuormat. Lisäksi mittasimme, miten perävaunun kuomu vaikuttaa kulutukseen.Peräkärry kuormattiin sekä tasa- että etupainoisessa tapauksessa vastaamaan kokonaismassaltaan Octavian suurinta sallittua jarruttoman peräkärryn vetomassaa (650 kg). Tasapainoisessa kuormauksessa aisapaino oli 47 kg, etupainoisessa laittomat ja auton vetokoukulle sopimattomat 153 kg. Kärryn akselimassat asettuivat vastaavasti 600 ja 494 kg:n lukemiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvokärry lisää kulutustaKuomullisen kärryn kanssa kulutuslukemat osoittautuivat johdonmukaisiksi. Oikein sijoitettu kuorma kasvatti kulutusta nopeudesta riippuen 0,2–0,3 l/100 km tyhjään kärryyn verrattuna, ja etupainoinen kuormaus nosti lukemia tuosta vielä 0,3–0,4 litralla sataa kilometriä kohden.Peräkärryn kuomun suuren otsapinta-alan luulisi kasvattavan kulutusta, mutta ainakin testikärryn tapauksessa kävi päinvastoin: tyhjän avokärryn kulutus oli kuomulliseen verrattuna 0,2 l/100 km suurempi molemmilla nopeuksilla.Ilman kuomua kulutus riippuu hyvin paljon siitä, miten kuorma on sijoiteltu ja minkä muotoista tai korkeaa se on. Satasen nopeudessa avokärryn kulutus olikin oikein kuormattuna saman suuruinen kuin tyhjällä kärryllä.Väärin kuormatun avokärryn kohdalla kulutus kasvoi tuntuvasti, kun kaikki kuorma oli lastattu lavan etureunaan. Tällöin auton keula asettui korkealle, mikä osaltaan kasvatti ilmavastusta, ja kärryn takaosa perälautoineen oli sellaisessa kulmassa, että ilmavirta osui laitaan pahimmalla mahdollisella tavalla.100 km/h: lisäys kaksi litraa sadallaJos tarkastellaan asiaa uuden tieliikennelain näkökulmasta, kaikkien kulutuskokeiden saldo on selvä: kun kärry on perässä, nopeuden nostaminen kahdeksastakympistä sataseen lisää menoveden menekkiä 1,9–2,1 litraa sadan kilometrin matkalla. Vertailun vuoksi pelkän auton kulutus nousi vain litran verran sataa kilometriä kohden.Täydellisen testin voit lukea 24.6. ilmestyneestä uusimmasta Moottorin numerosta 7/2020 tai sähköisesti Lehtiluukun kautta.Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin