24.2.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri kesärengastesti: miten urasyvyys vaikuttaa renkaan pitoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien kesärenkaiden ominaisuuksista kertova EU-rengasmerkintätarra laajenee lähitulevaisuudessa myös renkaan ominaisuuksiin käytettynä. Testimme osoitti, että tälle on todellista tarvetta. Yksi ikuisuuskysymyksistä renkaiden suhteen on aina ollut se, miten hyvin uusi rengas pitää vastaavaan, mutta kuluneeseen kumiin verrattuna. Tämän asian kanssa joutuu jokainen autoilija painimaan, kun kevät koittaa ja kesärenkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi.Kiusaus jättää uuden rengaskerran hankkiminen tuonnemmaksi säästösyistä houkuttelee – etenkin, jos käytössä olevissa renkaissa vaikuttaisi olevan vielä hyvin pintaa jäljellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEU-luokitus tiukkenemassaMyös viranomaiset ovat koettaneet tarttua epäkohtaan – toistaiseksi laihoin tuloksin.Marraskuusta 2012 lähtien Euroopassa myytävään uuteen henkilöauton kesärenkaan kulutuspintaan on pitänyt liimata lakisääteinen EU-rengasmerkintätarra, jonka avulla kuluttaja on voinut helposti vertailla eri rengasmallien polttoainetaloudellisuutta, märkäpitoa sekä vierintämelua.Valitettavasti uusilla renkailla suoritettavat, tarkasti EU-asetuksessa määritellyt luokittelukokeet eivät kerro sitä, miten yksittäisten rengasmallien suorituskyky heikkenee kulumisen myötä.Nyt asioihin on onneksi luvassa muutos. Euroopan talouskomissio on asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on määrittää lähitulevaisuudessa asianmukaiset testimenettelyt ja luokittelukokeet myös kuluneille renkaille.Sakkoraja ei kerro kaikkeaSuunniteltu käytetyn renkaan märkäpitoluokitus on kuluttajan kannalta pelkästään positiivinen asia, sillä rengasvalmistajien markkinointistrategioissa on häkellyttävän isoja eroja. Jotkin valmistajat vakuuttavat renkaidensa säilyttävän suorituskykynsä ja ominaisuutensa aina lakisääteiseen 1,6 millimetrin rajaan asti. Onneksi suurin osa rengastehtailijoista on kuitenkin kannanotoissaan realistisempia, eivätkä lupaile potentiaalisille asiakkailleen liikoja.Silti rengas saattaa tuottaa käyttäjälleen ikävän yllätyksen, vaikka se ei olisi kulunut vielä lähellekään tuota edellä mainittua ”sakkorajaa”. Tuoreimmassa rengastestissämme, joka ilmestyy 26. helmikuuta Moottorin numerossa 3/2020, vastakkain asettuvat kuluneet sekä vastaavat uudet renkaat. Testi paljasti, että renkaan urasyvyydellä on todellista merkitystä Suomen olosuhteissa etenkin silloin, kun tien pinta on märkä.Lehden ilmestymisen jälkeen (26.2.) voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Testatut renkaat (uudet ja käytetyt): Goodyear Efficient Grip Performance, koko 195/65 R15 Kormoran Run Pro B, koko 195/65 R15 Michelin Cross Climate +, koko 205/55 R16 Michelin Primacy 3, koko 205/55 R16 Nokian Hakka Black 2, koko 225/45 R18 Nokian Nordman SX2, koko 205/55 R16 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin