10.9.2018 Ajoneuvot Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Michelinin uudessa talvirenkaassa on ennätysmäärä nastoja, peräti 250 nastaa rengasta kohti. Moottorin talvirengastestissä selviää, riittääkö tämä Nokian Hakkapeliittaa ja muita kilpailijoita vastaan. Nastarenkaissa päähuomio kohdistuu tällä hetkellä siihen, kuinka monta nastaa valmistaja on renkaaseensa suunnitellut. Nastojen lukumäärissä on ollut jo muutaman vuoden ajan suurta vaihtelua eri rengasmerkkien kesken, ja tulevana talvena ”nastasota” käy entistäkin kuumempana.Kaikki juontaa juurensa heinäkuussa 2013 voimaan astuneisiin määräyksiin, joiden tarkoituksena oli rajoittaa nastan pistovoimaa ja siten vähentää nastarenkaiden aiheuttamaa teiden kulumista.Määräysten mukaan renkaassa saa olla 50 nastaa vierintäkehän yhtä metriä kohden, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että suomalaisten suosimassa 205/55 R16 -rengaskoossa nastojen lukumäärä rajoitettiin 96 kappaleeseen. Vähennys oli tuntuva, sillä tuota ennen samankokoisessa renkaassa sai olla korkeintaan 130 nastaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYliajokoe vaihtoehtonaRengasvalmistajat reagoivat tilanteeseen hyvissä ajoin. Muun muassa Michelin toi loppuvuodesta 2013 markkinoille X-Ice North 3 -talvirenkaansa uuden säännön sallimine 96 nastoineen.Kävi kuitenkin ilmi, että vähänastainen rengas ei ollut välttämättömyys. Uuteen lakiin näet sisältyi toinenkin keino varmistaa, että rengas ei kuluttaisi teitä liiaksi. Jos rengas läpäisee niin sanotun yliajokokeen, nastojen lukumäärää ei rajoiteta lainkaan.Yliajokokeessa renkaalla ajetaan 400 kertaa tarkasti normissa määriteltyjen koekivien ylitse, ja kappaleet punnitaan ennen ja jälkeen ajon. Jos kivien kuluminen pysyy rajojen sisäpuolella, rengas saa hyväksynnän – oli nastoja kuinka paljon tahansa.Nastamäärät kasvoivatNämä kaksi samaan aikaan voimaan tullutta menetelmää jakoivat rengasvalmistajat tavallaan kahteen leiriin. Useimmat päätyivät lopulta hyväksyttämään renkaansa yliajokokeen kautta, ja niinpä uuden 96-nastaisen Michelinin haastoivat 130-nastaiset mutta silti uudet säännöt täyttävät kumit.Michelin X-Ice North 4Kovimmasta paukusta vastasi Nokian Renkaat, joka hyödynsi uuden rengassäännön täysipainoisesti. Suomalaisyhtiön Hakkapeliitta 8 -uutuusrenkaassa oli peräti 190 nastaa! Sama nastamäärä löytyy myös viime talven uutuusrenkaasta Hakkapeliitta 9:stä sekä kilpailijoista muun muassa Bridgestonesta, Continentalista sekä Hankookista.Michelin ennätysmääräänMichelin ei kuitenkaan jäänyt lepäämään laakereillaan, vaan esitteli – kuin aiemmista kokemuksistaan suivaantuneena – viime keväänä seuraajan ”vajaanastoitetulle” renkaalleen. Ranskalaismerkin X-Ice North 4:n kulutuspinnan päällä lepää tässä rengaskoossa kaikkiaan 250 nastaa, siis selvästi enemmän kuin kilpailijoilla.Nokian Hakkapeliitta 9Nastojen lukumäärä ei luonnollisesti suoraan johda parempaan pitoon, mutta on yksi tärkeä osatekijä yhdessä renkaan rakenteen, kumiseoksen sekä kulutuspinnan kuvioinnin kanssa.Moottorin suuressa nastarengastestissä, joka ilmestyy 12.9., lähtökohtana onkin se, tuoko Michelinin huima nastamäärä kilpailijoita paremman jääpidon, ja toisaalta aiheuttaako tämä ongelmia muilla ajoalustoilla – etenkin märällä sekä kuivalla asvaltilla, joilla nastarengas on perinteisesti heikoimmillaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti