6.7.2021 Ajoneuvot Sähköautoilu tuo lapsiperheen matkustamiseen omat haasteensa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkän matkan tekeminen sähköautolla on usein kohtuullisen helppoa, kunhan matkan suunnittelee hyvin. Kun autossa on useampi matkustaja, myös suunnitelmiin tulee useammin muutoksia. Puolisen vuotta sitten Moottorin käyttötestiin saapui Volkswagen ID.3 -täyssähköauto, jonka soveltumista sille valmiiksi runnottuun koko kansan sähköauton muottiin ryhdyimme tutkimaan. Käyttötestin yksi kantavista ideoista on, että sen aikana autoa käytetään mahdollisimman monessa arjessa – nyt ID.3:n kohdalla autolla on ajanut jopa kaksi työntekijäämme jotka eivät normaalisti tee toimituksellista työtä.Kuten otsikosta voi päätellä, auto on saanut toimia ajoittain myös perhevankkurina. Normaalissa arjessa sähkövoimalinja ei tietenkään vaikeuta kulkemista, etenkään jos auton saa ladattua kotona tai työpaikalla. Ainoa mainittava ero lienee se, että sähköautossa moottori ei tärisytä kabiinia esimerkiksi liikennevaloissa seistessä. Tärinän monesti koetaan rauhoittavan etenkin kaukaloikäisiä, mutta joitain lapsia tärinä voi myös häiritä, eli selkeää voittajaa ei tästä löydetä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaukopaikat muiden hallussaPitkällä matkalla sähköauto koetaan polttomoottoriautoa vaivalloisemmaksi valinnaksi. Usein reissussa hyvin suunniteltu ajoreitti lataustaukoineen voi olla kuitenkin yhtä nopea kuin polttomoottoriautolla toteutettuna, sillä pysähdykset parin tunnin välein ovat suositeltavia jo liikenneturvallisuudenkin kannalta.Pieni lapsi ei kuitenkaan määrittele tarpeitaan sen mukaan millä huoltoasemilla sattuu olemaan pikalatausasemia – tai edes sen mukaan onko huoltoasemia yleensäkään lähettyvillä.Vaipanvaihto- tai syöttötuokio antaa monesti kuljettajalle sopivasti taukoa ajamisesta sen verran, että taas voi ajaa virkeänä hieman pidempään. Sähköautolla se aiemmin suunniteltu pysähdys on tehtävä joka tapauksessa, vaikka ennen sitä oltaisiin pysähdytty vartin verran keskellä ei mitään. Useammankin kerran tällaiset yllättävät stopit sähköautoillessa ovat jopa tuplanneet matkalla taukoihin käytettävän ajan.Onko sähköauto siis huono valinta lapsiperheelle, joka ajaa runsaasti pitkää matkaa? Ehdottomasti ei.Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että siinä kaikkein ikävimmässä ja varsin epätodennäköisesä tapauksessa kaikki lataustauot ovat ’’ylimääräistä’’ vietettyä aikaa tien päällä. Jokainen määritelkööt itse, onko tämä ylitsepääsemätön este sähköauton hankkimiselle vai ei.Tehokkaampien latureiden (ja autojen) yleistyessä tauotkin onneksi lyhenevät. Yleisimmän 50 kilowatin latausasemien lisäksi etenkin pääväylillä yli sadan kilowatin tehoiset asemat ovat jatkuvasti yleistymään päin.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Mikko AutioLisää aiheestaMoottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Volkswagen ID.3 – ensimmäinen koeajojuttuni, ja vieläpä sähköautolla Volkswagen ID.3 – kun ensikertalainen laitettiin viikoksi sähköauton rattiin Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: miten Volkswagen Tiguan soveltuu tiloiltaan lapsiperheen käyttöön? 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”