6.7.2021 Ajoneuvot Sähköautoilu tuo lapsiperheen matkustamiseen omat haasteensa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkän matkan tekeminen sähköautolla on usein kohtuullisen helppoa, kunhan matkan suunnittelee hyvin. Kun autossa on useampi matkustaja, myös suunnitelmiin tulee useammin muutoksia. Puolisen vuotta sitten Moottorin käyttötestiin saapui Volkswagen ID.3 -täyssähköauto, jonka soveltumista sille valmiiksi runnottuun koko kansan sähköauton muottiin ryhdyimme tutkimaan. Käyttötestin yksi kantavista ideoista on, että sen aikana autoa käytetään mahdollisimman monessa arjessa – nyt ID.3:n kohdalla autolla on ajanut jopa kaksi työntekijäämme jotka eivät normaalisti tee toimituksellista työtä.Kuten otsikosta voi päätellä, auto on saanut toimia ajoittain myös perhevankkurina. Normaalissa arjessa sähkövoimalinja ei tietenkään vaikeuta kulkemista, etenkään jos auton saa ladattua kotona tai työpaikalla. Ainoa mainittava ero lienee se, että sähköautossa moottori ei tärisytä kabiinia esimerkiksi liikennevaloissa seistessä. Tärinän monesti koetaan rauhoittavan etenkin kaukaloikäisiä, mutta joitain lapsia tärinä voi myös häiritä, eli selkeää voittajaa ei tästä löydetä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaukopaikat muiden hallussaPitkällä matkalla sähköauto koetaan polttomoottoriautoa vaivalloisemmaksi valinnaksi. Usein reissussa hyvin suunniteltu ajoreitti lataustaukoineen voi olla kuitenkin yhtä nopea kuin polttomoottoriautolla toteutettuna, sillä pysähdykset parin tunnin välein ovat suositeltavia jo liikenneturvallisuudenkin kannalta.Pieni lapsi ei kuitenkaan määrittele tarpeitaan sen mukaan millä huoltoasemilla sattuu olemaan pikalatausasemia – tai edes sen mukaan onko huoltoasemia yleensäkään lähettyvillä.Vaipanvaihto- tai syöttötuokio antaa monesti kuljettajalle sopivasti taukoa ajamisesta sen verran, että taas voi ajaa virkeänä hieman pidempään. Sähköautolla se aiemmin suunniteltu pysähdys on tehtävä joka tapauksessa, vaikka ennen sitä oltaisiin pysähdytty vartin verran keskellä ei mitään. Useammankin kerran tällaiset yllättävät stopit sähköautoillessa ovat jopa tuplanneet matkalla taukoihin käytettävän ajan.Onko sähköauto siis huono valinta lapsiperheelle, joka ajaa runsaasti pitkää matkaa? Ehdottomasti ei.Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että siinä kaikkein ikävimmässä ja varsin epätodennäköisesä tapauksessa kaikki lataustauot ovat ’’ylimääräistä’’ vietettyä aikaa tien päällä. Jokainen määritelkööt itse, onko tämä ylitsepääsemätön este sähköauton hankkimiselle vai ei.Tehokkaampien latureiden (ja autojen) yleistyessä tauotkin onneksi lyhenevät. Yleisimmän 50 kilowatin latausasemien lisäksi etenkin pääväylillä yli sadan kilowatin tehoiset asemat ovat jatkuvasti yleistymään päin.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Mikko AutioLisää aiheestaMoottorin käyttötestissä Volkswagen ID.3 – onko siitä kansanautoksi? Volkswagen ID.3 – ensimmäinen koeajojuttuni, ja vieläpä sähköautolla Volkswagen ID.3 – kun ensikertalainen laitettiin viikoksi sähköauton rattiin Volkswagen ID.3: Hyvä ja paranee, mutta ei vielä ikoniainesta Volkswagen ID.3: sähköautolla(kaan) ei kannata ajaa jumiin ja muut käyttötestin talvikokemukset Volkswagen ID.3: kuinka hyvin se latautuu? Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä