10.8.2022

Sähköauton nastarengastesti: Hurja vääntö laittaa kumit koetukselle

Moottorin talvirengastestissä koeteltiin pidon rajamaita Tesla Model 3:lla. Kuinka nastarenkaat pärjäävät, kun vastassa on sähköllä kulkeva tehopakkaus?

Sähköautot asettavat omat vaatimuksensa myös renkaille. Nämä autot ovat lähtökohtaisesti polttomoottoriautoja painavampia, mikä edellyttää renkailta korkeampaa stabiliteettia ja vähintään asianmukaisen kantavuusluokan.

Pohjoismaisten talvirenkaiden kumiseos on pidon optimoimiseksi jäällä ja lumella lähtökohtaisesti pehmeämpi kuin muissa rengastyypeissä. Liian löysä pintamalli painavan auton alla puolestaan heikentää ajo-ominaisuuksia. Renkaan pitäisi siis olla jäykkä, mutta samalla riittävän pehmeä.

Painava ja tehokas sähköauto ikään kuin vahvistaa renkaiden ominaisuuksia – niin hyvässä kuin pahassakin. Myös melutaso korostuu sähköautoissa, joissa moottoriäänet loistavat poissaolollaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tesla laittaa renkaat koville

Nastarengastestin autona toimi nelivetoinen Tesla Model 3, jossa testattu rengaskoko on 235/45 R18. Kyseessä on amerikkalaisvalmistajan niin sanottu peruskoko. Kookas rengas on siinä mielessä haastava, että sitä ei löydy nastarenkaana aivan kaikilta valmistajilta.

Mukaan testiin löytyi kuitenkin kahdeksan rengasmallia ja joukko koostuu kolmesta eurooppalaisesta, yhdestä amerikkalaisesta ja neljästä aasialaisesta rengasbrändistä. Kaikki ovat suomalaisittain melko tunnettuja, kenties Landsailia lukuun ottamatta.

  • Continental Ice Contact 3
  • Falken Winterpeak F-Ice 1
  • Goodyear Ultra Grip Arctic 2
  • Landsail Ice Star IS37
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nokian Hakkapeliitta 10 EV
  • Toyo Observe Ice-Freezer
  • Yokohama Ice Guard IG65

Nastarengastestissä laitoimme rengasmallit koetukselle jäällä, lumella ja paljaalla asfaltilla. Painavan ja rajusti vääntävän nelivetoisen sähköauton alla renkaista löytyi yllättävän suuria eroavaisuuksia jopa kiihdytyksessä liukkaalla pinnalla.

Palaamme testin tuloksiin Moottorin verkkosivuilla piakkoin, mutta testi on jo nyt luettavissa kokonaisuudessaan Moottorin 8/2022 numerossa.

Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso kallioinen  Kuvat Ville-Veikko Heinonen  Testin toteutus Test Finland Oy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat