4.6.2017 Ajoneuvot ”Todennäköisesti maailman kallein auto” – Rolls-Royce Sweptail Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajan mukaan Rolls-Royce Sweptail saattaa hyvinkin olla kallein auto maailmassa. Rolls-Roycen mukaan yhtiiö kyllä haaveili viime vuonna konseptiautollaan maailmasta, jossa asiakas voisi tilata ainutkertaisen korin autoonsa menneiden aikojen tapaan. Perinteinen brittimerkki hämmästyi kuitenkin itsekin, kun eräs sen asiakkaista halusi suunnitella ja toteuttaa ainutkertaisen autoyksilön.Reseptinä Sweptailin kohdalla on Rolls-Royce Phantom VII coupén pohjarakenne, jonka päälle on istutettu uniikki 1920-luvun klassisiin Rolls-Royceihin malleihin viittaava kori. Jahtimainen perärakenne tekee autosta todellakin yksilöllisen, oli lopputuloksesta mitä mieltä tahansa. Esimerkkeinä on käytetty esimerkiksi ensimmäistä Rolls-Royce Phantomia vuodelta 1925 sekä Gurney Nuttingin vuoden 1934 Phantom II:n ja vuoden 1934 Park Ward 20/25:n "swept-tail"-perämuotoa.Ihan nopeasti ja ilmaiseksi ei kuitenkaan Rolls-Royce tehnyt nimettömäksi jäävän vaativan asiakkaan toivomaa autoa. Keskustelut alkoivat jo vuonna 2013, jolloin asiakas lähestyi brittivalmistajaa uniikeilla toiveillaan. Vuosien varrella välit Rolls-Roycen suunniteluosaston kanssa muodostuivat jo sangen tiiviiksi.– Meidän tehtävämme oli opastaa, muokata ja hioa huippuunsa linjat, jotta asiakkaamme lopulta saisi täydellisimmän Rolls-Roycensa, kommentoi merkin muotoilujohtaja Giles Taylor.Perinteikäs brittimerkki ei ole tietenkään kertonut auton hintaa, mutta puheet kymmenen miljoonan hintalapusta on ohitettu "spekulaationa". Yhtiön pääjohtaja Torsten Müller-Otvös kuitenkin kertoi, että "kyseessä lienee helposti maailman kallein uusi auto". – Voin kertoa, että se oli huomattavan kallis, huomattavan kallis.Matkan varrella Rolls-Roycen muotoiluosasto opasti asiakasta jokaisen päätöksen hinnasta, mutta kiinteää hintaa tai hintakattoa ei asetettu.– Kyseessä oli erittäin reilu herrasmiessopimus, joten hän tiesi mitä tapahtuu. Ei ollut kiinteää hintaa. Oli unelma, mutta ei asetettua hintaa. Unelma toteutui – ja se maksaa jonkin verran, Müller-Otvös linjasi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeä visioSweptailin tapauksessa lopputulos on yhdistelmä klassikkomerkin perimää ja asiakkaan tarkkoja vaatimuksia. Esimerkiksi keulalla huomio kiinnittyy RR:n tuttuun alumiiniseen Pantheon-keulamaskiin, joka nähdään Sweptailissa viime aikojen suurimpana versiona.Tuulilasista taaksepäin tulee vieläkin selvemmäksi, että auto on mittasuhteiltaan iso. Valmistajan mukaan katon linjat suorastaan kiihdyttävät taaksepäin lähtiessä, mutta kokoa on korostettu myös ikkunoiden ja C-pilarin koolla. Perän viimeistelevänä yksityiskohtana on asiakkaalle tärkeisiin kilpajahteihin viittaava muoto. Kun kaarevat muodot lopulta yhdistyvät, on keskipisteeseen upotettu keskimmäinen jarruvalo.Ylhäältä tarkasteltuna Sweptailin upein yksityiskohta on sen pitkä ja jatkuva lasikatto. Suuren kokonsa ja kaarevan muotonsa takia kyseessä on eräs kaikkien aikojen haastavimmista lasikatoista, joita autoissa on nähty. Valtaisa lasikatto tarkoittaa kuitenkin hyvin valoisaa sisustaa, sopien auton tyyliin mainiosti.Suuresta koostaan huolimatta Sweptailia ei ole pilattu takaistuimilla, joten kyseessä on tiukasti kahdelle hengelle tarkoitettu grand tourer."Ja mikä paikka se onkaan olla, katsoa kun maailma lipuu ohi suurissa ikkunoissa ja katossa, olla irrallaan ulkomaailmasta luksuksen ympäröimänä, samalla kun tuntee olevansa osa maisemaa" linjaa valmistaja.Räätälöity omistajalleenSisustassa on käytetty suuria määriä huokoista Tyynenmeren pähkinäpuuta ja kiillotettua Makassarin eebenpuuta sekä luonnollisesti tummaa ja vaaleaa nahkaa. Takaistuinten sijaan käytössä on valaistulla lasireunuksella varustettu matkatavarahylly.Huomiota on kiinnitetty myös kojelautaan, sillä siitä on siistitty lähes kaikki nappulat pois. Ensimmäistä kertaa myös Rolls-Roycen kello on upotettu osaksi kojelautaa, vaatien kellotaulun valmistamisen äärimmäisen ohuesta eebenviilusta. Viilun ansiosta kellon taustavalaistus korostaa vain tunti-indeksit, viisareiden ollessa titaania.Auton kanssa sopivan matkalaukkusarjan lisäksi Sweptail on varustettu molemmin puolin "satulalaukuilla", eli ovien saranakarmin sisään mahtuu erikseen sinne suunniteltu attaseasalkku, joka on valmistettu hiilikuidusta ja auton kanssa samaa sarjaa olevasta nahasta.Kaappariovien karmiin on piilotettu molemmin puolin "satulalaukku", johon mahtuu räätälöity attaseasalkku.Rolls-Roycen mukaan suurin yksilöllisyyden merkki on kuitenkin keskikonsolissa sijaitseva shampanjakaappi, joka on täytetty omistajan syntymävuoden vuosikertaa olevalla laatujuomalla. Kaappi on myös moottoroitu, joten kaapin avaamisen jälkeen pullo kohotetaan helposti nostettavaksi. Lasit ovat luonnollisesti kristallia.Valmistajan mukaan kyseessä on "henkilökohtaisin, koritettu Rolls-Royce erityiselle asiakkaalle, jokaisen materiaalin huokuessa käsityölaatua ja äärimmäistä huomiota yksityiskohtiin"."Lyhyesti, kyseessä on Rolls-Royce – mutta ainutkertainen." Teksti: Aake Kinnunen Lähde: Rolls-Royce, Autocar Kuvat: Rolls-Royce Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä