4.6.2017 Ajoneuvot ”Todennäköisesti maailman kallein auto” – Rolls-Royce Sweptail Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajan mukaan Rolls-Royce Sweptail saattaa hyvinkin olla kallein auto maailmassa. Rolls-Roycen mukaan yhtiiö kyllä haaveili viime vuonna konseptiautollaan maailmasta, jossa asiakas voisi tilata ainutkertaisen korin autoonsa menneiden aikojen tapaan. Perinteinen brittimerkki hämmästyi kuitenkin itsekin, kun eräs sen asiakkaista halusi suunnitella ja toteuttaa ainutkertaisen autoyksilön.Reseptinä Sweptailin kohdalla on Rolls-Royce Phantom VII coupén pohjarakenne, jonka päälle on istutettu uniikki 1920-luvun klassisiin Rolls-Royceihin malleihin viittaava kori. Jahtimainen perärakenne tekee autosta todellakin yksilöllisen, oli lopputuloksesta mitä mieltä tahansa. Esimerkkeinä on käytetty esimerkiksi ensimmäistä Rolls-Royce Phantomia vuodelta 1925 sekä Gurney Nuttingin vuoden 1934 Phantom II:n ja vuoden 1934 Park Ward 20/25:n "swept-tail"-perämuotoa.Ihan nopeasti ja ilmaiseksi ei kuitenkaan Rolls-Royce tehnyt nimettömäksi jäävän vaativan asiakkaan toivomaa autoa. Keskustelut alkoivat jo vuonna 2013, jolloin asiakas lähestyi brittivalmistajaa uniikeilla toiveillaan. Vuosien varrella välit Rolls-Roycen suunniteluosaston kanssa muodostuivat jo sangen tiiviiksi.– Meidän tehtävämme oli opastaa, muokata ja hioa huippuunsa linjat, jotta asiakkaamme lopulta saisi täydellisimmän Rolls-Roycensa, kommentoi merkin muotoilujohtaja Giles Taylor.Perinteikäs brittimerkki ei ole tietenkään kertonut auton hintaa, mutta puheet kymmenen miljoonan hintalapusta on ohitettu "spekulaationa". Yhtiön pääjohtaja Torsten Müller-Otvös kuitenkin kertoi, että "kyseessä lienee helposti maailman kallein uusi auto". – Voin kertoa, että se oli huomattavan kallis, huomattavan kallis.Matkan varrella Rolls-Roycen muotoiluosasto opasti asiakasta jokaisen päätöksen hinnasta, mutta kiinteää hintaa tai hintakattoa ei asetettu.– Kyseessä oli erittäin reilu herrasmiessopimus, joten hän tiesi mitä tapahtuu. Ei ollut kiinteää hintaa. Oli unelma, mutta ei asetettua hintaa. Unelma toteutui – ja se maksaa jonkin verran, Müller-Otvös linjasi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeä visioSweptailin tapauksessa lopputulos on yhdistelmä klassikkomerkin perimää ja asiakkaan tarkkoja vaatimuksia. Esimerkiksi keulalla huomio kiinnittyy RR:n tuttuun alumiiniseen Pantheon-keulamaskiin, joka nähdään Sweptailissa viime aikojen suurimpana versiona.Tuulilasista taaksepäin tulee vieläkin selvemmäksi, että auto on mittasuhteiltaan iso. Valmistajan mukaan katon linjat suorastaan kiihdyttävät taaksepäin lähtiessä, mutta kokoa on korostettu myös ikkunoiden ja C-pilarin koolla. Perän viimeistelevänä yksityiskohtana on asiakkaalle tärkeisiin kilpajahteihin viittaava muoto. Kun kaarevat muodot lopulta yhdistyvät, on keskipisteeseen upotettu keskimmäinen jarruvalo.Ylhäältä tarkasteltuna Sweptailin upein yksityiskohta on sen pitkä ja jatkuva lasikatto. Suuren kokonsa ja kaarevan muotonsa takia kyseessä on eräs kaikkien aikojen haastavimmista lasikatoista, joita autoissa on nähty. Valtaisa lasikatto tarkoittaa kuitenkin hyvin valoisaa sisustaa, sopien auton tyyliin mainiosti.Suuresta koostaan huolimatta Sweptailia ei ole pilattu takaistuimilla, joten kyseessä on tiukasti kahdelle hengelle tarkoitettu grand tourer."Ja mikä paikka se onkaan olla, katsoa kun maailma lipuu ohi suurissa ikkunoissa ja katossa, olla irrallaan ulkomaailmasta luksuksen ympäröimänä, samalla kun tuntee olevansa osa maisemaa" linjaa valmistaja.Räätälöity omistajalleenSisustassa on käytetty suuria määriä huokoista Tyynenmeren pähkinäpuuta ja kiillotettua Makassarin eebenpuuta sekä luonnollisesti tummaa ja vaaleaa nahkaa. Takaistuinten sijaan käytössä on valaistulla lasireunuksella varustettu matkatavarahylly.Huomiota on kiinnitetty myös kojelautaan, sillä siitä on siistitty lähes kaikki nappulat pois. Ensimmäistä kertaa myös Rolls-Roycen kello on upotettu osaksi kojelautaa, vaatien kellotaulun valmistamisen äärimmäisen ohuesta eebenviilusta. Viilun ansiosta kellon taustavalaistus korostaa vain tunti-indeksit, viisareiden ollessa titaania.Auton kanssa sopivan matkalaukkusarjan lisäksi Sweptail on varustettu molemmin puolin "satulalaukuilla", eli ovien saranakarmin sisään mahtuu erikseen sinne suunniteltu attaseasalkku, joka on valmistettu hiilikuidusta ja auton kanssa samaa sarjaa olevasta nahasta.Kaappariovien karmiin on piilotettu molemmin puolin "satulalaukku", johon mahtuu räätälöity attaseasalkku.Rolls-Roycen mukaan suurin yksilöllisyyden merkki on kuitenkin keskikonsolissa sijaitseva shampanjakaappi, joka on täytetty omistajan syntymävuoden vuosikertaa olevalla laatujuomalla. Kaappi on myös moottoroitu, joten kaapin avaamisen jälkeen pullo kohotetaan helposti nostettavaksi. Lasit ovat luonnollisesti kristallia.Valmistajan mukaan kyseessä on "henkilökohtaisin, koritettu Rolls-Royce erityiselle asiakkaalle, jokaisen materiaalin huokuessa käsityölaatua ja äärimmäistä huomiota yksityiskohtiin"."Lyhyesti, kyseessä on Rolls-Royce – mutta ainutkertainen." Teksti: Aake Kinnunen Lähde: Rolls-Royce, Autocar Kuvat: Rolls-Royce Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää