30.3.2018 Ajoneuvot 108-vuotiaan taksin takapenkillä – Renault Type AG1 FL ”Taxi” vm. 1910 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saimme harvinaisen tilaisuuden maistella herkkupaloja Renaultin 120-vuotisen autonvalmistustaipaleen varrelta. Miltä tuntuu hypätä yli sata vuotta vanhan taksiauton kyytiin? Moottori rouskuttaa kuin sepelimylly. Värinät kantautuvat auton rungon kautta suodattamattomina neliskanttiseen, kapeaan koppiin, jonka ahtaalle jakkaralle olen tunkeutunut sadetta pakoon. Tilaa – tai ainakin istumapaikkoja – olisi vielä kolmelle muullekin, mutta silloin istuttaisiin jo naamatusten, polvet tiiviisti toisissaan.Vaikka ainoana mukavuutenani on istuimen jonkinasteinen pehmustus, kiitän silti sitä, etten kivunnut kuljettajan viereen – tihkusade kun kastelee etusohvalle uskaltautuneen kollegan pian litimäräksi. Tuulilasia ei nimittäin ”ohjaamossa” ole, tai sivulaseja, eikä sen puoleen oviakaan. Katonkin virkaa toimittaa vain päälle vedetty markiisintapainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPirssien pioneeriAutovanhukset, kuten nyt alla oleva Type AG1 FL "Taxi" vuodelta 1910, tulevat ja menevät Pariisin länsipuolella Renaultin Flins’n tehtaiden kupeessa sijaitsevan klassikkoautojen restaurointipajan porteista sisään ja ulos. Trafiikki on taajaa, kun valikoitu toimittajajoukko koettaa ehtiä koeajaa tai -istua mahdollisimman monta kaikkiaan 14 klassikkoauton joukosta.Renault toi ensimmäiset erityisesti taksikäyttöön suunnitellut autot Pariisin kaduille vuonna 1905. Yhtiö oli aloittanut autojen valmistuksen vain seitsemän vuotta aikaisemmin, ja kasvu oli ollut huimaa, sillä ensimmäisen tuotantovuoden 71 valmistuneesta autosta oli edetty jo reilusti yli tuhannen kappaleen tasolle. Nyt oli luvassa uusi hyppäys.Yksinoikeus taksien toimittamisesta pääkaupunkiin poiki heti 250 AG-tyyppistä autoa. Vuonna 1906 lukumäärä oli kasvanut tuhanteen, ja pari vuotta myöhemmin jo 1 500 autoon. Samaan aikaan Renaultin maine kiiri muuallekin maailmaan: esimerkiksi Lontooseen myytiin vuonna 1907 peräti 1 100 autoa.Taksiksi tarkoitettuTaksiauto suunniteltiin mahdollisimman yksinkertaiseksi ja luotettavaksi. 1 205-kuutioinen kaksisylinterinen moottori liikutti kolmivaihteisen vaihdelaatikon kautta 3,7 metriä pitkää, 1,6 metriä leveää ja 1 020-kiloista kulkinetta parhaimmillaan 40 kilometrin tuntinopeudella. Huvittavaa sinänsä: eräät noista arvoista eivät juuri poikkea nykyisistä pikkuautoista.Kovin kovaa tämä taksi ei tosiaankaan suhaa. Kun säfööri piiskaa moottorivankkurin arviolta kahdenkympin nopeuteen, vaikuttaa se taajaman asuinkadulla täysin riittävältä. Mikäs tässä olisi muuten pomppiessa, mutta se moottori, ja sen tuottama melu. Jollain myöhemmän aikakauden voimanlähteellä meno olisi jo selvästi sivistyneempää.Toisaalta – hevoskärryihin verrattuna auto toi viime vuosisadan alun elämään aivan toisenlaista tehokkuutta. Lantakasat vaihtuivat kaduilla pakokaasuihin, ja kulkeminen kävi systemaattisemmaksi. Renaultin ensimmäinen taksiauto osoittaa, että 1910-luvulla tärkeintä oli selvästi liike ja päämäärä, matkustusmukavuutta ei ollut vielä keksitty.Sodassa sankariksiAG-tyypin tuotanto jatkui lopulta miltei kymmenen vuoden ajan, kunnes vuonna 1914 syttynyt ensimmäinen maailmansota kutisti siviiliautojen valmistuksen miltei olemattomiin. Renault, monien muiden autonvalmistajien tapaan, keskittyi muutamaksi vuodeksi tekemään ambulansseja, sotilasajoneuvoja ja muuta rintamalla tarvittavaa välineistöä.Silti juuri sota oli se, joka teki tästä automallista legendan. Pariisin taksit, jotka yhä tuolloinkin olivat valtaosin AG-tyypin Renaulteja, saivat vuonna 1914 tehtäväkseen kuljettaa kaikkiaan 6 000 ranskalaissotilasta Marnen taisteluun pääkaupunkia uhkaavia Saksan joukkoja vastaan. Uroteostaan malli sai lempinimen, jolla se tunnetaan yhä tänäkin päivänä: Taxi de la Marne.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: RenaultMuokattu 31.3.2018: korjattu kirjoitusvirheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa