30.3.2018 Ajoneuvot 108-vuotiaan taksin takapenkillä – Renault Type AG1 FL ”Taxi” vm. 1910 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saimme harvinaisen tilaisuuden maistella herkkupaloja Renaultin 120-vuotisen autonvalmistustaipaleen varrelta. Miltä tuntuu hypätä yli sata vuotta vanhan taksiauton kyytiin? Moottori rouskuttaa kuin sepelimylly. Värinät kantautuvat auton rungon kautta suodattamattomina neliskanttiseen, kapeaan koppiin, jonka ahtaalle jakkaralle olen tunkeutunut sadetta pakoon. Tilaa – tai ainakin istumapaikkoja – olisi vielä kolmelle muullekin, mutta silloin istuttaisiin jo naamatusten, polvet tiiviisti toisissaan.Vaikka ainoana mukavuutenani on istuimen jonkinasteinen pehmustus, kiitän silti sitä, etten kivunnut kuljettajan viereen – tihkusade kun kastelee etusohvalle uskaltautuneen kollegan pian litimäräksi. Tuulilasia ei nimittäin ”ohjaamossa” ole, tai sivulaseja, eikä sen puoleen oviakaan. Katonkin virkaa toimittaa vain päälle vedetty markiisintapainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPirssien pioneeriAutovanhukset, kuten nyt alla oleva Type AG1 FL "Taxi" vuodelta 1910, tulevat ja menevät Pariisin länsipuolella Renaultin Flins’n tehtaiden kupeessa sijaitsevan klassikkoautojen restaurointipajan porteista sisään ja ulos. Trafiikki on taajaa, kun valikoitu toimittajajoukko koettaa ehtiä koeajaa tai -istua mahdollisimman monta kaikkiaan 14 klassikkoauton joukosta.Renault toi ensimmäiset erityisesti taksikäyttöön suunnitellut autot Pariisin kaduille vuonna 1905. Yhtiö oli aloittanut autojen valmistuksen vain seitsemän vuotta aikaisemmin, ja kasvu oli ollut huimaa, sillä ensimmäisen tuotantovuoden 71 valmistuneesta autosta oli edetty jo reilusti yli tuhannen kappaleen tasolle. Nyt oli luvassa uusi hyppäys.Yksinoikeus taksien toimittamisesta pääkaupunkiin poiki heti 250 AG-tyyppistä autoa. Vuonna 1906 lukumäärä oli kasvanut tuhanteen, ja pari vuotta myöhemmin jo 1 500 autoon. Samaan aikaan Renaultin maine kiiri muuallekin maailmaan: esimerkiksi Lontooseen myytiin vuonna 1907 peräti 1 100 autoa.Taksiksi tarkoitettuTaksiauto suunniteltiin mahdollisimman yksinkertaiseksi ja luotettavaksi. 1 205-kuutioinen kaksisylinterinen moottori liikutti kolmivaihteisen vaihdelaatikon kautta 3,7 metriä pitkää, 1,6 metriä leveää ja 1 020-kiloista kulkinetta parhaimmillaan 40 kilometrin tuntinopeudella. Huvittavaa sinänsä: eräät noista arvoista eivät juuri poikkea nykyisistä pikkuautoista.Kovin kovaa tämä taksi ei tosiaankaan suhaa. Kun säfööri piiskaa moottorivankkurin arviolta kahdenkympin nopeuteen, vaikuttaa se taajaman asuinkadulla täysin riittävältä. Mikäs tässä olisi muuten pomppiessa, mutta se moottori, ja sen tuottama melu. Jollain myöhemmän aikakauden voimanlähteellä meno olisi jo selvästi sivistyneempää.Toisaalta – hevoskärryihin verrattuna auto toi viime vuosisadan alun elämään aivan toisenlaista tehokkuutta. Lantakasat vaihtuivat kaduilla pakokaasuihin, ja kulkeminen kävi systemaattisemmaksi. Renaultin ensimmäinen taksiauto osoittaa, että 1910-luvulla tärkeintä oli selvästi liike ja päämäärä, matkustusmukavuutta ei ollut vielä keksitty.Sodassa sankariksiAG-tyypin tuotanto jatkui lopulta miltei kymmenen vuoden ajan, kunnes vuonna 1914 syttynyt ensimmäinen maailmansota kutisti siviiliautojen valmistuksen miltei olemattomiin. Renault, monien muiden autonvalmistajien tapaan, keskittyi muutamaksi vuodeksi tekemään ambulansseja, sotilasajoneuvoja ja muuta rintamalla tarvittavaa välineistöä.Silti juuri sota oli se, joka teki tästä automallista legendan. Pariisin taksit, jotka yhä tuolloinkin olivat valtaosin AG-tyypin Renaulteja, saivat vuonna 1914 tehtäväkseen kuljettaa kaikkiaan 6 000 ranskalaissotilasta Marnen taisteluun pääkaupunkia uhkaavia Saksan joukkoja vastaan. Uroteostaan malli sai lempinimen, jolla se tunnetaan yhä tänäkin päivänä: Taxi de la Marne.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: RenaultMuokattu 31.3.2018: korjattu kirjoitusvirheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?