6.3.2016 Ajoneuvot Keimolan kilparadan tarina uusin vanhoin kuvin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi kirja kertoo Suomen ensimmäisen moottoriradan tarinan – kiehtovina valokuvina. Kuvitelkaapa, että Vantaan Kivistön asuinalueen kohdalla, siis nykyisten Hämeenlinnanväylän ja Kehäradan kupeessa, vain vartin ajomatkan päässä Helsingin keskustasta olisi iso, kansainväliset standardit täyttävä moottorirata.Tätä rataa saisivat halutessaan käyttää yksityiset autoilijat sekä ajokouluttajat omaan ajoharjoitteluunsa. Myös automedia hyödyntäisi aluetta auto- ja rengastestauksiin, ja autoliikkeet sekä -maahantuojat järjestäisivät siellä tapahtumiaan.Radalla käytäisiin kesäkaudella kovatasoisia auto- ja moottoripyöräkilpailuja, ja vähintään kerran vuodessa se kokoisi F1-luokan maailmanmestarit mittelemään paremmuudestaan. Radan isäntänä ja perustajana olisi yksi Suomen kuuluisimmista kilpa-ajajista, jonka tytär olisi kaiken lisäksi naimisissa kuuluisan F1-kuskin kanssa. Pelkkää kuvitelmaako?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUnelma, joka toteutui – melkein1960-luvulla kaikki tämä oli totta – Keimolassa. Keskelle metsää, silloisen Hämeenlinnan valtatien varteen, raivattiin Suomen ensimmäinen moottorirata, jonka tarkoituksena oli toistaa muutamaa vuotta aiemmin lopetettujen Eläintarhanajojen suosio.Keimolan avajaiskilpailut järjestettiin kesäkuussa 1966. 3,2-kilometrinen vauhdikas rata koostui useista pitkistä, tasasäteisistä kaarteista. Pääsuoralla oli mittaa yli kilometri, ja radan maamerkkinä oli jyhkeä, lieriömäinen valvontatorni varikkoalueen vieressä.Radan perustaja Curt Lincoln kutsui Suomeen useita kansainvälisen luokan kilpa-ajajia, kuten Jim Clarkin, Jack Brabhamin, Graham Hillin, Denny Hulmen ja Jochen Rindtin. F1-autoille rata oli liian lyhyt, mutta Formula kakkosetkin saavuttivat pääsuoralla pitkälti yli kahdensadan vauhdin.Kuutamokisoista uuteen kukoistukseenSittemmin vaikeudet alkoivat kasautua. Yleisömassat eivät koskaan ottaneet Keimolaa omakseen, ja ne jotka paikalle vaivautuivat, jäivät jumiin tuntikausien ruuhkiin, kun radan ulkopuolinen tieverkko ylikuormittui pahasti.Lopusta piti huolen 70-luvun puolivälin energiakriisi, mikä pahensi radanpitäjien talousvaikeuksia entisestään. Alue ränsistyi pikku hiljaa, ja komeita mainoksia ynnä muita rakennelmia purettiin yksi toisensa jälkeen. Viimeiset kisat ajettiin 1978, minkä jälkeen portit suljettiin lopullisesti.Tämän jälkeen rata oli vuosikymmenet autiona – mitä nyt muutama lenkkeilijä ja luvaton kuutamokisailija välillä häiritsi metsittymistä. Rauha rikkoontui vasta viime vuonna, kun alueelle alettiin vihdoin rakentamaan uutta Keimolanmäen asuinaluetta.Vauhdikasta historiaa ei kuitenkaan ole kokonaan unohdettu. Uuden asuinalueen katuverkko kulkee osittain vanhan radan mukaisesti, ja katujen sekä taloyhtiöiden nimet muistuttavat menneestä. Valvontatornikin on tallella – siitä on tarkoitus rakentaa eräänlainen valo- ja ääniteos.Kuvat kansien väliinNiille, joita radan menneisyys kiinnostaa, on nyt tarjolla uusi kuvateos Keimola Circuit. Yli 250-sivuisen teoksen takana on suomalaista moottoriurheiluperinnettä aktiivisesti vaalinut Scuderia Naftalin. Valtaosan kuvista on ottanut pitkän linjan valokuvaaja Holger Eklund.Kirja etenee kronologisesti lähtien radan rakennusvaiheista, joita havainnollistetaan paitsi kuvin, myös lehtileikkein. Viimeksi mainitut olisivat luettavuuden nimissä saaneet olla hieman isompiakin, mutta formaatti luonnollisesti asettaa omat rajoituksensa.Kuvia on suorastaan hengästyttävän paljon, ja ne ovat pääosin hyvätasoisia. Itse radan tarina jää tekstimuodossa ohueksi, mutta fotokavalkaadista pääsee silti hyvin sisälle Keimolan tunnelmaan. Lopussa käydään myös katsomassa, miltä alue näyttää nykyään. Kirja on ehdoton hankinta ainakin niille, jotka suunnittelevat aikanaan muuttavansa Keimolanmäelle. Samalla se muistuttaa nuorempaa sukupolvea siitä, millainen autokeidas Keimolasta olisi saattanut tulla, jos ajat olisivat olleet sille suopeammat.Lisätietoja: www.scuderianaftalin.comTeksti: Jussi Saarinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 12.4.2025 Uutinen Tiesittekö, että Trumpin autotariffit koskevat myös vanhoja autoja? 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä - Audi A6 Sedan C9 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan