14.11.2021 Ajoneuvot 2021 SEMA Show’sta kantautunutta: Lexus IS 500 kadulle ja -350 radalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Las Vegasissa jälleen koronatauon jälkeen järjestettävän SEMA Show’n vastuulla on esitellä automaailman revittelijöitä. Niitä IS:n erikoismallit edustavat hyvin. Lexus IS ei tätä nykyä kuulu japanilaismerkin meikäläiseen tuontiohjelmaan, sillä premiumvalmistajan sedaneista tänne tuodaan vain suurempia ES:ää ja LS:ää. Se ei estä meitä tutkailemasta mertentakaisia malleja, ja ehkä olemaan sopivasti kateellisia niistä. Parhaillaan käynnissä olevassa SEMA:ssa päivänvalon näkivät Lexuksen eri virittäjillä teettämät kaksi erilaista IS:ää, joissa on jokaiselle jotakin, nimittäin kadulle ja radalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIS 500 kadulleRäyhäkkään katumallin Lexus on toteuttanut yhteistyössä virityspaja Hiraku Co.:n ja yhdysvaltalaisrata-autoilija Townsend Bellin kanssa, joka toimii Lexuksen brändilähettiläänä. Valmistaja on toimittanut virittäjille IS:n raakileen 5-litraisen, 472 hevosvoiman 2UR-GSE V8:n kera. Kokonaisuus perustuu vasta hiljattain lanseerattuun, Lexuksen uuden F Sport -mallisarjan aloittaneeseen IS:n huippumalliin, IS 500:een.Mistään ihan nyrkkipajasta ei Hiraku Co.:ssa ole kyse, sillä se on tuottanut IS 500:n korisarjat 3D -tulostuksella. Näitä osia löytyy keulasta, helmoista ja perästä, etukulmat ovat puolestaan saaneet canard-siivet ja perä takasiiven sekä diffuusorin. Sekä konepelti että takaluukku ovat Seibonin hiilikuitua. Aerodynaamisilla kapseleilla varustetut Rotiformin 20-tuumaiset LAS-R -vanteet eivät nekään ole mistään tavallisimmasta päästä. Nämä olivat siis vain esimerkkejä, enemmän osia löytyy englanniksi lueteltuina oheisesta havainnekuvasta.3D-tulostetun korisarjan lisäksi myös tekniikkaa on päivitetty valitun filosofian mukaisesti. V8:n hapenottokykyä on paranneltu, minkä lisäksi ketjun toiseen päähän, pakoputkistoon, on tuotu parannuksia. Koko nimeltään A’PEXi N1 Evolution Extreme Quad Ti-tip -pakoputkisto päästää paitsi pakokaasut, tietenkin myös äänet tarkoituksenmukaisella tavalla pihalle. Virityksittä ei ole säilynyt myöskään alusta, johon on tullut vahvistusta ja säätyvä iskunvaimennus. Pähkinänkuoressa autosta on pyritty tekemään katuautona niin rata-automainen, kuin mahdollista.Konseptimallin pohjana on sporttisedanien uusimpiin tulokkaisiin kuuluva, veekasivetoinen IS 500 F Sport -tuotantomalli.IS 350 (enimmäkseen) radalleIS F Sport -mallisarjan kevyempää päätä edustaa IS 350. Siinäkin mallimerkintä tulee loogisesti moottorin iskutilavuudesta, sillä tätä versiota vetää 311 hevosvoimaa tuottava 3,5 litran V6. Kuten yllä nähty isosiskokin, myös tämä erikoispainos on aloittanut matkansa raakileena Lexuksen tehtaalta. Ratavirityksen IS 350:lle on antanut DSport, yhteistyössä brändilähettilään, rata-autoilija Scott Pruettin kanssa.Auton korista löytyy paljon väriä, mutta juuri tämä toteutustapa ei ole tuulesta temmattu. Troy Lee Design on nimittäin suunnitellut sen perustuen brändilähettiläs Pruettin aikanaan käyttämän ajokypärän kuviontiin. Toisin kuin IS 500:n kohdalla, tämän mallin korisarjoissa luotetaan japanilaiseen käsityöhön.Rataversiossa myös sisätiloja on lähdetty isomminkin muokkaamaan. Sieltä löytyvät hiilikuidusta ja kevlarista muovatut rataistuimet viisipisteturvavöineen. Niin ikään turvakaaret kuuluvat pakettiin.DSportin ja Scott Pruettin IS 350:een tarjotaan kahta erillistä vannesarjaa. 19-tuumaisilla, erityisen kevyillä vanteilla ajetaan radalla, kun taas kadulle sopivat paremmin 20-tuumaiset. Kumpikin vannetyyppi verhoutuu Michelin Pilot Sport 4S -rengastukseen.Teksti: Benjamin Helander Lähteet ja kuvat: LexusLisää aiheestaJapanin Aston Martin: Lexus LC500 on yksinkertaisesti kaunis Eikä tässä vielä kaikki: kuuma Lexus LC F esiintyy uusissa huhuissa Kalifornian paisteeseen – Lexus LC 500 Convertible Kauko-ohjattu kasvopesu – Lexus RC virkistyi Keidas tikapuurungolla – näin mahtailee uuden Land Cruiserin luksuspainos Lexus LX 600 Koeajo: Lexus ES 300h – Erilainen, mutta onnistunut Koeajo: Turhankin tyylitelty – Lexus UX 250h AWD F Sport Lexus LF-Z Electrified – samurain sähköinen tulevaisuusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa