5.1.2025 Laivat 30 vuotta tragediasta: vähemmän tunnettuja faktoja M/S Estoniasta Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Finna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Estonia oli tuiki tavallinen matkustaja-autolautta ennen kohtalokasta yötä 28. syyskuuta 1994. Kuitenkin myös aluksen 14-vuotiseen käyttöhistoriaan liittyy mielenkiintosia yksityiskohtia. Estonian tragediaa ei pidä koskaan unohtaa, eikä sitä unohdeta varsinkaan aluksen kotimaassa Virossa, jota haveri luonnollisesti eniten kosketti. Viron kuuluisassa merimuseossa eli Meremuuseumissa on meneillään Estonialle omistettu erikoisnäyttely. Se avautui 28.9.2024 ja on avoinna 30.3.2025 asti merimuseon päärakennuksessa Lennusadamissa. Moottori kävi tutustumassa tuohon puhuttelevaan näyttelyyn äskettäin, ja kuten kuvauksesta käy ilmi, tuossa näyttelyssä käydään läpi koko laivan tarina Papenburgin telakalta Suomenlahden pohjaan. Tuohon 14 vuoden mittaiseksi muodostuneeseen käyttöuraan mahtuu mielenkiintoisia faktoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRakennettiin Saksassa vuonna 1980 ennätysajassaAlus, joka sai IMO-tunnuksen eli laivojen eräänlaisen rekisteritunnuksen IMO 7921033, ja joka tultiin lopulta tuntemaan hirveän kohtalon kokeneena Estoniana, rakennettiin silloisen Länsi-Saksan Papenburgissa Meyer Werftin telakalla vuonna 1980. Sama telakka oli tehnyt monia muitakin aluksia Viking Linelle. Aluksen tilaaja oli Viking Linen alavarustamo Rederi AB Sally, jolla oli kova kiire saada uusia laivoja kovasti kasvavaan Itämeren laivaliikenteeseen. Papenburgissa laitettiinkin oikein hihat heilumaan. KUVA: Hannu Vallas / Museovirasto / FinnaRakennussopimus telakan kanssa allekirjoitettiin 11. syyskuuta 1979. Aluksen kölinlasku tapahtui jo 18. lokakuuta samana vuonna. Valmista tuli ennätysajassa, vain reilun yhdeksän kuukauden kuluttua rakennussopimuksesta, 20. kesäkuuta 1980, ja niin pian kuin alus saatiin Suomen vesille, sen neitsytmatka koitti 5. heinäkuuta 1980. Viking Sally itse asiassa aloitti liikennöinnin niin hätäisesti, että kaikki sen hytit eivät olleet neitsytmatkaan mennessä kalustetut. Näin ollen se teki ensimmäiset matkansa vajaalla matkustajakapasiteetilla. Oli Itämeren toiseksi suurin matkustaja-autolautta1970- ja 1980-lukujen taite oli varsinaista matkustaja-autolauttojen nousukautta. Viking Sallykin rakennettiin vastaukseksi vuonna 1977 lanseeratun GTS Finnjetin kaltaisille suurille matkustaja-autolautoille, ja näin siitä tehtiin vertailukohtiinsa nähden kookas. KUVA: Museovirasto / FinnaItse asiassa 155,4 metriä pitkä, 24,2 metriä leveä ja bruttovetoisuudeltaan 15 600 GT:n Viking Sally oli neitsytmatkansa aikaan Itämeren toiseksi suurin matkustaja-autolautta. Jäi vaille sisarlaivojaIMO 7921033 ei koskaan saanut suoria sisarlaivoja, mikä on melko harvinaista. Tavallisesti ison laivan monimutkainen suunnittelutyö halutaan monistaa kustannustehokkuuden nimissä. Kuitenkin, kun Viking Linen alavarustamo Rederi AB Sally tilasi aluksen, siis Viking Sallyn, sen piirustuksiin otettiin piirteitä lähes samaan aikaan tilatuista Viking Songista ja Viking Sagasta sekä Diana II:sta. Viking Sallysta tehtiin kuitenkin pidempi, ja sen ylimmät kannet olivat hyvin erilaiset mainittuihin ikätovereihin nähden. Edellisessä kappaleessa mainittu kilpailupaine vaati Sallylta suurempaa kapasiteettia.Viking Sallysta ja myöhemmin Estoniasta tuli siten myös rakenteeltaan ainutlaatuinen laiva.KUVA: Suomen Merimuseo / FinnaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPalveli yhteensä neljää eri varustamoaIMO 7921033:n käyttöhistoriaan mahtuu yhteensä neljä eri varustamoa. Viking Sally palveli Viking Linea Turku - Maarianhamina - Tukholma -reitillä vuosina 1980 - 1990. Viking Linelta alus siirtyi varustamojen erinäisten yrityskuvioiden jälkeen suoraan Silja Linen väreihin, joskin sen ajama reitti säilyi täysin samana. Näin laivasta tuli Silja Star. Vain parin vuoden käytön jälkeen Silja Line siirsi aluksen tytäryhtiölleen Wasa Linelle, uudelleennimeten ja -brändäten sen. Wasa King alkoi ajaa pohjoisempana Vaasan ja Uumajan välistä laivareittiä. KUVA: Hannu Vallas / Museovirasto / FinnaVuonna 1993 aluksen osti Wasa Linen liikenteestä virolais-ruotsalainen Estline, jolla oli meneillään kymmenen vuoden mittainen yksinoikeus Viron ja Ruotsin väliseen laivaliikenteeseen. Estlinelle siirryttyään aluksesta tuli vasta hiljattain Neuvostoliiton alta itsenäistyneen Viron ylpeys, ja se kastettiin juhlallisesti nimelle Estonia. Estonialla on ollut ainakin kahdeksan kaimaaEstlinelle oli hyvin luonnollista nimetä alus Estoniaksi, ja yhtä luonnollista se on ollut ainakin kahdeksalle virolaiselle tai venäläiselle laivalle sitä ennen. Estoniaksi nimettyjä purjelaivoja tai -jahteja on rakennettu vuosina 1921 ja 1945, höyrylaivoja 1889, 1903, 1912 ja 1936 sekä dieselkäyttöisiä aluksia 1922 ja 1960. Nykyisin Eckerö Linellä on Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä M/S Finlandia. Vastaavasti myös Finlandioiksi nimettyjä laivoja tunnetaan jopa ainakin 1700-luvulta lähtien, eikä mikään estä nimeämästä aluksia Finlandiaksi jatkossakin. Estonian voi sitä vastoin sanoa olevan laivan nimenä pysyvästi jäädytetty. Lähteet: Viron merimuseo, varustamot Lue lisää Kaikki artikkelit 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen – ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 29.3.2025 Laivat SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 16.3.2025 Laivat Baltic Princessin sisätilat uudistuvat näkyvästi – myös hallittu kaaos on näkyvää vain päiviä ennen paluuta liikenteeseen 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan – näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin