16.2.2019 Ajoneuvot Testi: 303 Rubber Seal Protectant – kumitiivisteiden hoito Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vesiliukoinen kumitiivisteiden hoitoaine 303 Rubber Seal Protectant pitää tiivisteet kunnossa. Pieni sipaisu auttaa myös jäätymisongelmaa vastaan. Viime viikolla kerroimme kuinka ovitiivisteet tulisi puhdistaa aika ajoin. Huolellisen puhdistamisen jälkeen tiivisteiden kumia olisi hyvä hoitaa ja tässä kohti 303 Rubber Seal Protectant astuu kuvioihin. Kyseessä on kumitiivisteitä muun muassa haurastumiselta suojaava tuote.Kosteus kerääntyy likaisten tiivisteiden epäpuhtauksiin, jonka takia tiivisteet jäätyvät kiinni. Tämä kaikki ratkottiin jo edellisellä viikolla Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Haurastumiselta ja kuivumiselta suojaaminen on niin helppoa puhdistuksen perään, että sen tekemättä jättäminen tuntuisi suorastaan hölmöltä.303 Rubber Seal Protectant on vesiliukoinen kumitiivisteille tarkoitettu suojatuote.Kumitiivisteiden hoito ei tarvitse niinkään ohjeistusta, mutta sopiva tuote on syytä löytää. 303 Rubber Seal Protectant on eräs vaihtoehto ja tällä kertaa kokeilemme sen käytettävyyttä, pohdimme hintaa ja lopulta arvioimme suorituksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy303 Rubber Seal ProtectantValmistajan nimi on erikoinen numeroyhdistelmä 303. Yritys on valmistanut suojatuotteita 80-luvulta lähtien autoilijoille, veneilijöille ja kodin tarpeisiin. 303 on erikoistunut materiaalien suojaamiseen ultraviolettisäteilyltä.Rubber Seal Protectant levitetään pakkausta hyödyntäen, sillä sen päässä on vaahtomuovinen levitystyyny.303 Rubber Seal Protectant on nimensä mukaisesti kumitiivisteille tarkoitettu suojatuote ja myös täysin vesiliukoinen. Sen luvataan pitävän kumitiivisteet toimintakuntoisena hidastamalla niiden hapertumista ja kuivumista. 303 kertoo Rubber Seal Protectantin pitävän myös kumitiivisteiden ulkonäöstä huolta, mutta vanhoja jo rikki kuluneita tiivisteitä se ei pelasta.Ainoa pakkauskoko on 100 millilitran muovipullo, jossa on esimerkiksi joistakin kenkälankkipakkauksista tuttu kiinteä levitinpää. Pullon päässä on siis vaahtomuovityyny, johon ainetta imeytyy ja josta se leviää tasaisemmin tiivisteelle. Tähän palataan testaamisen yhteydessä.Noin 15 euroa maksava 303 Rubber Seal Protectant on vielä kohtuullinen hinnaltaan. Pakkaus (100ml) riittää varsin pitkälle.Hintaa tällä tuotteella on noin 15 euroa, joka on katsantakannasta riippuen joko paljon tai vähän. Swissvax tarjoaa kumitiivisteiden hoitoon yli 50 euroa maksavaa tuotetta (joskin pakkauskokokin on moninkertainen), vaan toisaalta silikonitiivistepuikon saa automarketista selvästi alle kymmenellä eurolla. Kaikki riippuu sitä, onko vesiliukoinen 303 Rubber Seal Protectant hyvä tuote.Emme ole käyttäneet pakkausta vielä loppuun ja on vaikea arvioida kuinka paljon sitä kertakäytöllä kuluu. Siten käyttökustannus jää tällä kertaa valitettavasti arvailujen varaan. Tavallisesti tämänkaltaisia tuotteita käytetään harvoin, joten yksi puikko riittää pitkälle.Läpinäkyvä korkki on kierteitetty. Äärimmäisen pieni asia parantaa laatuvaikutelmaa merkittävästi, sillä korkin kiinnipysymiseen voi luottaa.Testissä303 Rubber Seal Protectantin esteettisistä ominaisuuksista ei ole juurikaan sanottavaa suuntaan tai toiseen. Maitomainen neste voisi olla viskositeetiltaan korkeampikin, jotta se ei valuisi ympäriinsä liikaa annostellessa. Vesiliukoisen tuotteen koostumus tosin ehkä auttaa käyttämään sitä sopivasti, josta päästään vaahtomuoviseen annostelupäähän.Allekirjoittanut ei ole tämän annostelutavan suurin ystävä ja ensimmäisellä käyttökerralla ainetta valahtikin tiivisteiden sijaan kuljettajan istuimelle. Hoitoaineen levittäminen tiivisteille on operaatio, joka varmasti jakaa mielipiteitä parhaan levitystavan suhteen. Kannattaa etsiä vaihtoehto, joka sopii juuri itselle.Sen sijaan vaahtomuovipäätä suojaavassa läpinäkyvässä korkissa on kierre, joka tekee sen avaamisesta ja sulkemisesta suorastaan nautittavaa - tämän ratkaisun soisi yleistyvän. Se tekee myös muuten tavanomaisesta pakkauksesta laadukkaamman tuntuisen auttaen perustelemaan noin 15 euron hintaa. Silikonitiivistepuikkoja saa halvemmalla, mutta tämä vesiliukoinen tuote on hieman edellä.Hieman vanhemman tiivisteen tapauksessa vaikutus on helppo nähdä. Alareunaan on levitetty Rubber Seal Protectantia, joka on tehnyt tiivisteestä tasaisen mustan ilman rasvaista kiiltoa.Levityksen jälkeen 303 suosittelee pyyhkimään ylijäämät esimerkiksi froteeliinalla muutaman hetken päästä, joskin välttämällä liikaa levittämistä saimme tasaisen jäljen ilmankin jälkipyyhintää. Rubber Seal Protectantin jäljiltä tiiviste ei jää kosteaksi, tahmeaksi tai kerää pölyä – tämä on eräs tärkeimmistä ominaisuuksista.Täysin vesiliukoinen tuote on mukava silikonipuikkoihin verrattuna ja perustelee allekirjoittaneelle hieman korkeamman hintansa jo tällä. 303 Rubber Protectant hoiti myös tehtävänsä hyvin, sillä puhdistetut ja suojatut tiivisteet eivät enää jäätyneet kokeilujakson aikana kiinni. Lisäksi tiivisteet näyttävät ja tuntuvat paremmalta kuin ennen käsittelyä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle