16.2.2019 Ajoneuvot Testi: 303 Rubber Seal Protectant – kumitiivisteiden hoito Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vesiliukoinen kumitiivisteiden hoitoaine 303 Rubber Seal Protectant pitää tiivisteet kunnossa. Pieni sipaisu auttaa myös jäätymisongelmaa vastaan. Viime viikolla kerroimme kuinka ovitiivisteet tulisi puhdistaa aika ajoin. Huolellisen puhdistamisen jälkeen tiivisteiden kumia olisi hyvä hoitaa ja tässä kohti 303 Rubber Seal Protectant astuu kuvioihin. Kyseessä on kumitiivisteitä muun muassa haurastumiselta suojaava tuote.Kosteus kerääntyy likaisten tiivisteiden epäpuhtauksiin, jonka takia tiivisteet jäätyvät kiinni. Tämä kaikki ratkottiin jo edellisellä viikolla Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Haurastumiselta ja kuivumiselta suojaaminen on niin helppoa puhdistuksen perään, että sen tekemättä jättäminen tuntuisi suorastaan hölmöltä.303 Rubber Seal Protectant on vesiliukoinen kumitiivisteille tarkoitettu suojatuote.Kumitiivisteiden hoito ei tarvitse niinkään ohjeistusta, mutta sopiva tuote on syytä löytää. 303 Rubber Seal Protectant on eräs vaihtoehto ja tällä kertaa kokeilemme sen käytettävyyttä, pohdimme hintaa ja lopulta arvioimme suorituksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy303 Rubber Seal ProtectantValmistajan nimi on erikoinen numeroyhdistelmä 303. Yritys on valmistanut suojatuotteita 80-luvulta lähtien autoilijoille, veneilijöille ja kodin tarpeisiin. 303 on erikoistunut materiaalien suojaamiseen ultraviolettisäteilyltä.Rubber Seal Protectant levitetään pakkausta hyödyntäen, sillä sen päässä on vaahtomuovinen levitystyyny.303 Rubber Seal Protectant on nimensä mukaisesti kumitiivisteille tarkoitettu suojatuote ja myös täysin vesiliukoinen. Sen luvataan pitävän kumitiivisteet toimintakuntoisena hidastamalla niiden hapertumista ja kuivumista. 303 kertoo Rubber Seal Protectantin pitävän myös kumitiivisteiden ulkonäöstä huolta, mutta vanhoja jo rikki kuluneita tiivisteitä se ei pelasta.Ainoa pakkauskoko on 100 millilitran muovipullo, jossa on esimerkiksi joistakin kenkälankkipakkauksista tuttu kiinteä levitinpää. Pullon päässä on siis vaahtomuovityyny, johon ainetta imeytyy ja josta se leviää tasaisemmin tiivisteelle. Tähän palataan testaamisen yhteydessä.Noin 15 euroa maksava 303 Rubber Seal Protectant on vielä kohtuullinen hinnaltaan. Pakkaus (100ml) riittää varsin pitkälle.Hintaa tällä tuotteella on noin 15 euroa, joka on katsantakannasta riippuen joko paljon tai vähän. Swissvax tarjoaa kumitiivisteiden hoitoon yli 50 euroa maksavaa tuotetta (joskin pakkauskokokin on moninkertainen), vaan toisaalta silikonitiivistepuikon saa automarketista selvästi alle kymmenellä eurolla. Kaikki riippuu sitä, onko vesiliukoinen 303 Rubber Seal Protectant hyvä tuote.Emme ole käyttäneet pakkausta vielä loppuun ja on vaikea arvioida kuinka paljon sitä kertakäytöllä kuluu. Siten käyttökustannus jää tällä kertaa valitettavasti arvailujen varaan. Tavallisesti tämänkaltaisia tuotteita käytetään harvoin, joten yksi puikko riittää pitkälle.Läpinäkyvä korkki on kierteitetty. Äärimmäisen pieni asia parantaa laatuvaikutelmaa merkittävästi, sillä korkin kiinnipysymiseen voi luottaa.Testissä303 Rubber Seal Protectantin esteettisistä ominaisuuksista ei ole juurikaan sanottavaa suuntaan tai toiseen. Maitomainen neste voisi olla viskositeetiltaan korkeampikin, jotta se ei valuisi ympäriinsä liikaa annostellessa. Vesiliukoisen tuotteen koostumus tosin ehkä auttaa käyttämään sitä sopivasti, josta päästään vaahtomuoviseen annostelupäähän.Allekirjoittanut ei ole tämän annostelutavan suurin ystävä ja ensimmäisellä käyttökerralla ainetta valahtikin tiivisteiden sijaan kuljettajan istuimelle. Hoitoaineen levittäminen tiivisteille on operaatio, joka varmasti jakaa mielipiteitä parhaan levitystavan suhteen. Kannattaa etsiä vaihtoehto, joka sopii juuri itselle.Sen sijaan vaahtomuovipäätä suojaavassa läpinäkyvässä korkissa on kierre, joka tekee sen avaamisesta ja sulkemisesta suorastaan nautittavaa - tämän ratkaisun soisi yleistyvän. Se tekee myös muuten tavanomaisesta pakkauksesta laadukkaamman tuntuisen auttaen perustelemaan noin 15 euron hintaa. Silikonitiivistepuikkoja saa halvemmalla, mutta tämä vesiliukoinen tuote on hieman edellä.Hieman vanhemman tiivisteen tapauksessa vaikutus on helppo nähdä. Alareunaan on levitetty Rubber Seal Protectantia, joka on tehnyt tiivisteestä tasaisen mustan ilman rasvaista kiiltoa.Levityksen jälkeen 303 suosittelee pyyhkimään ylijäämät esimerkiksi froteeliinalla muutaman hetken päästä, joskin välttämällä liikaa levittämistä saimme tasaisen jäljen ilmankin jälkipyyhintää. Rubber Seal Protectantin jäljiltä tiiviste ei jää kosteaksi, tahmeaksi tai kerää pölyä – tämä on eräs tärkeimmistä ominaisuuksista.Täysin vesiliukoinen tuote on mukava silikonipuikkoihin verrattuna ja perustelee allekirjoittaneelle hieman korkeamman hintansa jo tällä. 303 Rubber Protectant hoiti myös tehtävänsä hyvin, sillä puhdistetut ja suojatut tiivisteet eivät enää jäätyneet kokeilujakson aikana kiinni. Lisäksi tiivisteet näyttävät ja tuntuvat paremmalta kuin ennen käsittelyä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti