9.2.2019 Ajoneuvot Ovitiivisteiden puhdistaminen – eivätkä ovet jäädy kiinni Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvella ovet saattavat jäätyä kiinni. Ovitiivisteiden puhdistaminen on todella helppo toimenpide ja ratkaisee ainakin yhden osan tätä ongelmaa. Ovitiivisteiden puhdistaminen lienee utopiaa suurimmalle osalle tavallisista autoilijoista. Autonhoitoa herkeämättä harrastavalle työvaihe on lähes itsestäänselvyys. Täytyyhän tiivisteet pitää puhtaana ja hoidettuna muun auton tavoin.Asialla on myös käytännöllinen puoli. Talvella ovien jäätyminen saattaa aiheuttaa ongelmia. Tämä riippuu hurjasti myös auton suunnittelusta, eli joissain automalleissa ongelma tuntuu jatkuvalta ja toisissa sitä ei esiinny juuri koskaan.Mikrokuituliina, pieni määrä vettä ja vesiastia on kaikki mitä tarvitaan tiivisteiden puhdistamiseen. Tehtävä on helppo ja nopea suorittaa.Puhtaat ja kuivat tiivisteet eivät jäädy kiinni, joten ainakin niiden osalta ongelman voi selättää. Lika ja kosteus tulee saada pois ovenväleistä jäätymisongelmaa aiheuttamasta. Tähän toki liittyy myös ovenvälien puhdistaminen, joka on käsitelty jo aiemmin Moottorin autonhoitojuttusarjassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOvitiivisteiden puhdistaminenOvitiivisteiden puhdistamiseen käytettävä tekniikka on itse asiassa hieman yllättävä, mutta nerokas. Tämä on eräs helpoimmista ja nopeimmista autonhoidon askareista, joten asiaa on turha pelätä tai vältellä. Toki samat, tässä esitellyt, ohjeet toimivat myös kaikille muille kumitiivisteille.Pieni määrä vettä tekee mikrokuituliinasta sopivan nihkeän parhaan puhdistustehon saavuttamiseksi. Ylimääräinen kosteus on rutistettava pois.Vettä ei tarvita paljon, joten tavallinen autonpesuämpäri on liioittelua. Sellainen sattui tässä tapauksessa sopivimmin käteen, joten siihen tartuttiin. Huomattavasti pienempikin astia riittäisi, sillä vettä on hyvä olla ehkä noin litran verran.Ämpäri kannattaa täyttää kädenlämpöisellä vedellä mukavuussyistä. Liian kuuma vesi vaurioittaa omia käsiä ja lopulta ehkä myös tiivisteitä - kylmä vesi vain palelluttaa sormet. Aiemmin mainittu vesilitra ei suinkaan kulu käytön aikana, mutta vettä on hyvä olla hieman liinan huuhtelemiseksi puhtaaksi.Mikrokuituliina on paras valinta tähänkin tehtävään, mutta tällä kertaa kannattaa valita nuhjaantunut, huono ja halpa liina.Mikrokuituliinoista on suositeltavaa valita mahdollisimman pieni, sillä sellaista on helpompi käsitellä. Oikeastaan jopa pieni liinasta leikattu palanen riittäisi tähän tehtävään. Suuremmalla liinalla työskennellessä ymmärtää hetkessä miksi koosta on vain haittaa.Poikkeuksellisesti kaapista kannattaa valita mahdollisimman sotkuinen ja huonokuntoinen mikrokuituliina, sillä ovitiivisteiden puhdistaminen tulee sotkemaan liinan joka tapauksessa. Hyvän liinan pilaaminen ei kannata. Vaikka valmiiksi rönttäistä mikrokuitua ei varastosta löytyisi, niin ainakin liinan on suotavaa olla halpa.Ovitiivisteiden puhdistaminen suoritetaan pyyhkimällä pintaa edestakaisin ilman suurempaa painetta. Kitka ja mikrokuitu hoitaa tehtävän.Teoriassa tähän tehtävään soveltuvat myös vanhat rätit, rievut tai vaikka verkkarinpalaset. Mikrokuidun kyky ikään kuin imeä likaa itseensä on kuitenkin vertaansa vailla ja tästä syystä se on parempi valinta. Kumihanskat olisivat jälleen hyvä ajatus käsien suojaamiseksi, sillä kosteus ja mikrokuituliina kuivaavat ihoa kovalla kertoimella.Puhdistamista varten mikrokuituliinaa kostutetaan kulmasta vesiämpärissä ja siitä rutistetaan kaikki ylimääräinen vesi pois. Liinasta ei saa jäädä vettä tiivisteisiin, mutta kosteus auttaa puhdistamista. Tämän jälkeen nihkeällä mikrokuituliinalla hangataan lika irti tiivisteistä.Mikrokuituliina irrottaa tiivisteestä runsaasti likaa jo muutamalla pyyhkäisyllä.Todella likaisia tiivisteitä voi avittaa puhtaaksi laimealla bioliuotinpesuaineseoksella tai autonhoidon yleispesuaineella, mutta tämän jälkeen pesuainejäämät tulee puhdistaa huolella puhtaalla vedellä kostutetulla liinalla. Tavallisesti tehtävästä selviytyy hyvin ilman pesuaineita.Liinaa ei tule painaa, vaan edestakainen hankaaminen hoitaa homman. Tiivisteitä on hyvä edetä pieni pätkä kerrallaan liinaa välillä vesiastiassa huuhdellen. Lopuksi liinasta voi kaivaa vielä täysin kuivan osan esiin ja pyyhkäistä tiivisteistä viimeinenkin kosteus pois.Näin tiivisteet jäävät kuiviksi ja puhtaiksi, joten tavoite on saavutettu. Ensi viikon autonhoitojuttusarjan osassa palaamme tiivisteiden voiteluun ja suojaamiseen tuotetestin muodossa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”