9.2.2019 Ajoneuvot Ovitiivisteiden puhdistaminen – eivätkä ovet jäädy kiinni Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Talvella ovet saattavat jäätyä kiinni. Ovitiivisteiden puhdistaminen on todella helppo toimenpide ja ratkaisee ainakin yhden osan tätä ongelmaa. Ovitiivisteiden puhdistaminen lienee utopiaa suurimmalle osalle tavallisista autoilijoista. Autonhoitoa herkeämättä harrastavalle työvaihe on lähes itsestäänselvyys. Täytyyhän tiivisteet pitää puhtaana ja hoidettuna muun auton tavoin. Asialla on myös käytännöllinen puoli. Talvella ovien jäätyminen saattaa aiheuttaa ongelmia. Tämä riippuu hurjasti myös auton suunnittelusta, eli joissain automalleissa ongelma tuntuu jatkuvalta ja toisissa sitä ei esiinny juuri koskaan. Mikrokuituliina, pieni määrä vettä ja vesiastia on kaikki mitä tarvitaan tiivisteiden puhdistamiseen. Tehtävä on helppo ja nopea suorittaa. Puhtaat ja kuivat tiivisteet eivät jäädy kiinni, joten ainakin niiden osalta ongelman voi selättää. Lika ja kosteus tulee saada pois ovenväleistä jäätymisongelmaa aiheuttamasta. Tähän toki liittyy myös ovenvälien puhdistaminen, joka on käsitelty jo aiemmin Moottorin autonhoitojuttusarjassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ovitiivisteiden puhdistaminen Ovitiivisteiden puhdistamiseen käytettävä tekniikka on itse asiassa hieman yllättävä, mutta nerokas. Tämä on eräs helpoimmista ja nopeimmista autonhoidon askareista, joten asiaa on turha pelätä tai vältellä. Toki samat, tässä esitellyt, ohjeet toimivat myös kaikille muille kumitiivisteille. Pieni määrä vettä tekee mikrokuituliinasta sopivan nihkeän parhaan puhdistustehon saavuttamiseksi. Ylimääräinen kosteus on rutistettava pois. Vettä ei tarvita paljon, joten tavallinen autonpesuämpäri on liioittelua. Sellainen sattui tässä tapauksessa sopivimmin käteen, joten siihen tartuttiin. Huomattavasti pienempikin astia riittäisi, sillä vettä on hyvä olla ehkä noin litran verran. Ämpäri kannattaa täyttää kädenlämpöisellä vedellä mukavuussyistä. Liian kuuma vesi vaurioittaa omia käsiä ja lopulta ehkä myös tiivisteitä - kylmä vesi vain palelluttaa sormet. Aiemmin mainittu vesilitra ei suinkaan kulu käytön aikana, mutta vettä on hyvä olla hieman liinan huuhtelemiseksi puhtaaksi. Mikrokuituliina on paras valinta tähänkin tehtävään, mutta tällä kertaa kannattaa valita nuhjaantunut, huono ja halpa liina. Mikrokuituliinoista on suositeltavaa valita mahdollisimman pieni, sillä sellaista on helpompi käsitellä. Oikeastaan jopa pieni liinasta leikattu palanen riittäisi tähän tehtävään. Suuremmalla liinalla työskennellessä ymmärtää hetkessä miksi koosta on vain haittaa. Poikkeuksellisesti kaapista kannattaa valita mahdollisimman sotkuinen ja huonokuntoinen mikrokuituliina, sillä ovitiivisteiden puhdistaminen tulee sotkemaan liinan joka tapauksessa. Hyvän liinan pilaaminen ei kannata. Vaikka valmiiksi rönttäistä mikrokuitua ei varastosta löytyisi, niin ainakin liinan on suotavaa olla halpa. Ovitiivisteiden puhdistaminen suoritetaan pyyhkimällä pintaa edestakaisin ilman suurempaa painetta. Kitka ja mikrokuitu hoitaa tehtävän. Teoriassa tähän tehtävään soveltuvat myös vanhat rätit, rievut tai vaikka verkkarinpalaset. Mikrokuidun kyky ikään kuin imeä likaa itseensä on kuitenkin vertaansa vailla ja tästä syystä se on parempi valinta. Kumihanskat olisivat jälleen hyvä ajatus käsien suojaamiseksi, sillä kosteus ja mikrokuituliina kuivaavat ihoa kovalla kertoimella. Puhdistamista varten mikrokuituliinaa kostutetaan kulmasta vesiämpärissä ja siitä rutistetaan kaikki ylimääräinen vesi pois. Liinasta ei saa jäädä vettä tiivisteisiin, mutta kosteus auttaa puhdistamista. Tämän jälkeen nihkeällä mikrokuituliinalla hangataan lika irti tiivisteistä. Mikrokuituliina irrottaa tiivisteestä runsaasti likaa jo muutamalla pyyhkäisyllä. Todella likaisia tiivisteitä voi avittaa puhtaaksi laimealla bioliuotinpesuaineseoksella tai autonhoidon yleispesuaineella, mutta tämän jälkeen pesuainejäämät tulee puhdistaa huolella puhtaalla vedellä kostutetulla liinalla. Tavallisesti tehtävästä selviytyy hyvin ilman pesuaineita. Liinaa ei tule painaa, vaan edestakainen hankaaminen hoitaa homman. Tiivisteitä on hyvä edetä pieni pätkä kerrallaan liinaa välillä vesiastiassa huuhdellen. Lopuksi liinasta voi kaivaa vielä täysin kuivan osan esiin ja pyyhkäistä tiivisteistä viimeinenkin kosteus pois. Näin tiivisteet jäävät kuiviksi ja puhtaiksi, joten tavoite on saavutettu. Ensi viikon autonhoitojuttusarjan osassa palaamme tiivisteiden voiteluun ja suojaamiseen tuotetestin muodossa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 12.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ford esitteli maailmalle ydinkäyttöisen henkilöauton mahdollisuuden 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista