26.10.2020 Liikenne Autoliitto: ratkaisu on autokannan rivakka uudistaminen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tiukkoihin päästötavoitteisiin voidaan yltää, mutta se vaatii autokannan nuorentamista. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen: ”Tänään käyttöön otettava henkilöauto on keski-ikäinen vuonna 2032 ja poistuu käytöstä vuonna 2041.” Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan tiukkoihin päästötavoitteisiin voidaan yltää, mutta se vaatii rivakkaa autokannan uudistamista. Nieminen muistuttaa, että tänään käyttöön otettava henkilöauto on nykyolettamalla keski-ikäinen vuonna 2032 ja poistuu käytöstä vuonna 2041.– Suomi on valinnut tavoitteen puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Samaan aikaan tavoitteena on säilyttää korkea liikenteen verotuksen taso. Tämä yhtälö vaikuttaa näissä olosuhteissa mahdottomalta, Nieminen uumoilee.Niemisen arvio liittyy Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmätyöhön, jonka linjaukset julkistetaan huomenna tiistaina. Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä on etsinyt keinoja, joiden avulla kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä ja liikenne muutetaan nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä. Työryhmän tehtävänä on ollut arvioida muun muassa ruuhkamaksujen käyttöönottoa, liikenteen päästökaupan kehittämistä sekä kestävästi tuotettujen biopolttoaineiden riittävyyttä.– Tietenkin biopolttoaineilla tulee olla merkittävä rooli myös henkilöautojen käyttövoimana, jotta nykyisen autokannan järkevä elinkaari on mahdollinen, Nieminen linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa 40 sentin korotus litrahintaanPasi Nieminen ymmärtää ja hyväksyy ajatuskulun, jossa ihmisten arkista ja välttämätöntä autoilua esimerkiksi työn vuoksi tarkastellaan sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla.– Esillä ollut malli, jossa polttoaineverosta tulisi progressiivinen tulojen perusteella, kun arviolta jopa 40 sentin korotuksesta osa palautettaisiin pienituloisille, jotta heillä olisi varaa liikkua omalla autolla olisi erikoinen ratkaisu, Nieminen erittelee.– Ajatuskulku tuntuu olevan, että kaikilla pitäisi olla mahdollisuus käyttää omaa autoa, mutta veroja pitäisi kerätä enemmän. Kysymys siitä, miten tämä vähentäisi päästöjä, jää vähintään epäselväksi. Positiivista asiassa on se, että tässä mallissa myönnetään kaikkien tarvitsevan autoa arjen hallinnassa.Hankintatuet tehokkaita– Aito oikeudenmukaisuus ja päästöjen vähentäminen saataisiin aikaan aivan muin keinoin kuten selkein ja riittävin mittavin uusien vähäpäästöisten autojen hankintatuin.Romutuspalkkiokokeilut ovat Niemisen mukaan osoittautuneet tehokkaiksi autokannan nuorentajiksi.– Romutuspalkkiojärjestelmää tulee laajentaa, tehostaa ja jatkaa. Sen avulla muutaman vuoden viiveellä tarjolle tulee myös käytettyjä sähköautoja, joihin useammalla suomalaisella on varaa. Uuden sähköauton hankinta on monelle kotitaloudelle liian raskas kustannus.Kattava pihien autojen valikoimaNiemisen mukaan hankintatuissa täytyy kuitenkin olla tarkkana, jotta ne kohdentuvat järkevästi. Niemisen mielestä hankintatuen piirissä tulisi olla kattava valikoima erilaisia käyttövoimia: täyssähköautoja, ladattavia hybridejä ja kaasuautoja.– Annetaan kansalaisten itsensä päättää, minkälainen mahdollisimman vähäpäästöinen ajoneuvo on heidän omiin tarpeisiinsa ja ostokykyynsä nähden se kaikkein järkevin ja soveliain.Niemisen mukaan hankintatukien käytössä tulee tarkoin harkita, millaisiin autoihin ne soveltuvat, miten tuet ajoittuvat ja minkä suuruisia tuet ovat, jotta niiden avulla saadaan tavoiteltu tulos: yksityis- ja työsuhdeautoiluun uusia vähäpäästöisiä autoja.– Tuissa on aina vaarana markkinahäiriöt eri automallien välillä ja se, että ne voivat nostaa kuluttajahintoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Auto on arjen mahdollistaja – Suomi on pitkien automatkojen maa – toisin kuin on annettu ymmärtää julkisessa keskustelussa, Nieminen muistuttaa ja tuo esiin faktoja. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylläpitämästä Tietilasto 2018 -raportista selviää, että jos liikennekäyttöön rekisteröityjen henkilöautojen vuotuinen ajomäärä jaetaan 365 päivällä, käy ilmi, että autoilla ajetaan joka päivä keskimäärin 41 kilometriä. Auto on Autoliiton Pasi Niemisen mukaan suomalaisille aivan välttämätön arjen mahdollistaja. – Julkinen liikenne tai pyöräily ja kävely eivät voi korvata kaikille ihmisille, kaikissa kulkemis- ja kuljetustarpeissa, kaikkina vuoden ja vuorokauden aikoina tai alueellisesti kaikkialla auton käyttöä. Haluamme edistää mahdollisimman vähäpäästöistä liikennettä, mutta pitää Suomen yhteiskunta ja suomalaiset liikkeellä. Jos liike lakkaa, tyssää kehityskin ja hyvinvointi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Fossiilittoman liikenteen tiekartta, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa