ACS 2024: Willys Jeep 1955 – erilainen citymaasturi työtunteja laskematta

Kuva Janne Huhtala

Harvemmin näkee maasturia rakennetun niin, että maavara on laskettu minimiin ja neliveto korvattu takavedolla. 

Vuoden 1955 Willys Jeep odottaa American Car Show´n aattopäivänä torstaina näyttelyn alkua, ja omistaja kiillottaa vielä viimeisiä sormenjälkiä pois auton pelleistä. 

-Ei tämä oo vielä valmis, niin ei tästä keskeneräisenä kannata juttua tehdä, sanoo Jeepin omistaja Juha Sepponen vaatimattomana. 

Juha Sepponen ja Willys Jeep 1955.

Mutta kun kerran omistaja on paikalla ja mahdollisuus häneltä kysellä autosta, niin käytämme tilaisuuden hyväksi. Miksi Sepponen on valinnut rakentelun kohteeksi näinkin iäkkään auton?

-Vuonna 1957 tuli voimaan ensimmäinen ajoneuvoasetus, ja sitä vanhemmat autot on yleensä vähän helpompia rakentelukohteita lainsäädännön kannalta, kun niitä ei koske niin tiukat säännökset. 

Jeep valmisti samaa mallisarjaa vuodesta 1955 vuoteen 1983 eri tekniikoilla, myös V8-koneella, joten rakentelijan kannalta lähes minkä tahansa moottorin istuttaminen ja katsastus onnistuu suhteellisen helposti. Sepponen on valinnut autoonsa Chevyn pikkulohkon. Autoa ei vielä ole katsastettu tieliikenteeseen, mutta niin on tarkoitus tehdä kunhan auto kokonaisuudessaan valmistuu. 

Jeep on rakennettu kutakuinkin uudelleen; akseliväliä jatkettu puolimetriä, muutettu nelivedosta takavedoksi ja alla on nyt säädettävä ilmajousitus. Autoa ulkoisesti tarkastamalla huomio ei välttämättä kiinnity juuri niihin asioihin, jotka rakentajan mielestä ovat olleet niitä kaikkein haastavimpia tai työläimpiä. Niin tässäkin tapauksessa.

-Auto on kompakti ja halusin kaiken ylimääräisen tekniikan piiloon. Ei näy jarrutehostimia, akkuja, ei ilmajousituksen venttiilejä eikä kompressoreja. Vaikeinta oli saada kaikki ne mahtumaan piiloon auton rakenteisiin. 

Kun rakennusvaiheessa muuttaa yhtä asiaa, vaikuttaa se yleensä kaikkeen muuhunkin.

-Kun koria tiputti rungolla alaspäin niin että helmat jousituksen ala-asennossa ovat lähellä maata, niin sitten piti laskea maskia että konepelti mahtuu paikalleen. Sitten ei enää mahdukaan syyläri paikalleen, kun tulee palkkeja tielle, selventää Sepponen.

Ilmajousituksen korkeussäätöä on 10-15 senttimetriä. Paineilmasäiliö on peräisin toisen maailmansodan pommikoneesta. Akselit on eri autoista, mutta muuten osat ovat pitkälle itse tehtyjä. Entäpä muutosprosentti?

-Kun kori, runko ja maski esimerkiksi ovat alkuperäisiä, niin niistä tulee prosentteja helposti ja lopulta muutosprosentti jää sopivasti alle 50:n. 

Kuten työn jäljestä ja ideoiden määrästä jo voi päätellä, kyseessä ei ole miehen ensimmäinen autonrakennusprojekti.

-Pikkupojasta asti olen näitä rakennellut, pääasiassa Chevyjä ja Jeepejä. Eka oli 90-luvun alussa rakennettu -67 Camaro, ja se on mulla edelleenkin. 

Paljonko tämän vuoden 1955 Willys Jeep sitten on vienyt rakentelutunteja?

-En osaa sanoa, riittävästi. Ei työtunteja voi laskea kun kyseessä on harrastus.

Ja mihin käyttötarkoitukseen Jeep sitten on päätymässä sen jälkeen, kun siihen saadaan rekisterikilvet?

-Jonkinlainen citymaasturihan tämä on. Ajoneuvoja on hyvä olla useita, eri käyttötarkoituksiin.

Esittelykyltissä lukee auton merkin, mallin ja vuosimallin lisäksi vain, että ”auto madallettu”. Eipä olisi tästäkään Jeepistä tarinaa saatu aikaiseksi, jos emme olisi tavoittaneet auton omistajaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat