6.4.2024 American Car Show ACS 2024: Mikä ihmeen Henry J Gasser? Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä American Car Show´ssa oli esillä kiihdytysauto, jonka esittelykyltissä nimeksi mainittiin Henry J Gasser. Siis mikä? Oikeastaan automerkin kohdalla kuuluisi lukea vain Henry J, sillä Gasser on lisänimi, jota käytettiin 1950-1970 -luvuilla drag racing -autoista, jotka kilpailivat Pro Stockia edeltävässä A/Gas -luokassa. Autoista oli poistettu kaikki ylimääräinen paino ja etupää oli nostettu paremman painojakauman saamiseksi korkealle. Kuvien Gasser on tyypillinen luokkansa edustaja, ja kuvat kertovat parhaiten mistä oli kysymys. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena olla Amerikan VW KuplaHenry J puolestaan oli Kaise-Frazer Corporationin rakentama auto, jonka ainoa päämäärä oli olla mahdollisimman halpa, niin että se houkuttelisi ostajia joilla muuten olisi varaa vain käytettyyn autoon. Idean isänä pidetään yrityksen puheenjohtajaa Henry J Kaiseria. Suunnitteluun yhtiö sai vuonna 1949 liittovaltion lainan, ja sen vastineeksi autolle määriteltiin tarkat kriteerit aivan samoin kuin VW Kuplalle ennen sen suunnittelun aloittamista. Autoon piti mahtua vähintään viisi aikuista, sillä piti kyetä yllätpitämään matkanopeutena 80 kilometriä tunnissa ja sen piti olla tuotannossa viimeistään syyskuun lopussa 1950. Ja tärkeimpänä, se sai maksaa korkeintaan 1300 dollaria. Aikataulu oli siis kiireinen. VIrallisesti auto esiteltiin kaksi päivää ennen takarajaa. Säästää voi monella tavallaKekseliäisyyden puutteesta Henry J:n suunnittelijoita ei ainakaan voi moittia. Edullisuuteen pyrittiin ennennäkemättömillä keinoilla: tavarasäiliön avattavaa kantta ei ollut lainkaan, vaan tavaratilaan pääsi käsiksi vain kääntämällä takaistuimen selkänojan. Perusmallista puuttuivat sellaisetkin ”luksusvarusteet” kuin hansikaslokero ja matkustajan puolen aurinkosuoja, ja myös ilmanvaihto ja tuuletus oli hyvin askeettinen. Auton testauksessakin oikaistiin melkoisesti, sillä tehtaalla tehtiin laskelmat, että huonolla ja epätasaisella tiellä testaamalla 100 mailin ajo vastaisi 5000 mailin ajoa normaalilla maantiellä, joten näin saatiin testausaikaa lyhennettyä. Perusmallia myytiin nelisylinterisellä moottorilla, ja tarjolla oli myös kuusisylinterinen moottori. 200 dollarin hintaero ei riittänytJos Henry J ei kuulosta tutulta merkiltä, niin siihen on syynsä. Se ei ikinä noussut myyntihitiksi, ja tuotanto lopetettiin jo vuonna 1954. Kuluttajat eivät pitäneet sitä edullisena, vaan ”halpana”, eikä välttämättä hinnaltaan vaan ominaisuuksiltaan. Toinen ongelma oli, että Chevrolet pystyi isona konsernina vastaamaan hintahaasteeseen ja sen edullisimmat täysiveriset ja selvästi paremmin varustellut mallit maksoivat edullisimmillaan vain 200 dollaria enemmän. Henry J:n ideana oli ollut, että suurella volyymillä tuotanto saataisiin kannattavaksi edullisellakin myyntihinnalla, mutta niin suureen volyymiin valmistus ei ikinä yltänyt, että toiminnasta olisi saatu kannattavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.3.2025 Tapahtumat Liveseuranta: Auto 25 & Mobility -tapahtuman päätöspäivä – kohokohtana Mercedes-Benzin huutokauppa! 15.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: iltapesun kautta nukkumaan 23.2.2025 Autonäyttely Autoklassikoita kaikkien makuun – tätä tarjosi Retromobile 2025 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat alle miljoonan, mutta yli 50 000 euron hinnalla huutokaupattavista klassikkoautoista 8.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: poiminnat yli miljoonalla eurolla huutokaupattavista klassikoista 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat – klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”