6.4.2024 American Car Show ACS 2024: Mikä ihmeen Henry J Gasser? Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä American Car Show´ssa oli esillä kiihdytysauto, jonka esittelykyltissä nimeksi mainittiin Henry J Gasser. Siis mikä? Oikeastaan automerkin kohdalla kuuluisi lukea vain Henry J, sillä Gasser on lisänimi, jota käytettiin 1950-1970 -luvuilla drag racing -autoista, jotka kilpailivat Pro Stockia edeltävässä A/Gas -luokassa. Autoista oli poistettu kaikki ylimääräinen paino ja etupää oli nostettu paremman painojakauman saamiseksi korkealle. Kuvien Gasser on tyypillinen luokkansa edustaja, ja kuvat kertovat parhaiten mistä oli kysymys. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena olla Amerikan VW KuplaHenry J puolestaan oli Kaise-Frazer Corporationin rakentama auto, jonka ainoa päämäärä oli olla mahdollisimman halpa, niin että se houkuttelisi ostajia joilla muuten olisi varaa vain käytettyyn autoon. Idean isänä pidetään yrityksen puheenjohtajaa Henry J Kaiseria. Suunnitteluun yhtiö sai vuonna 1949 liittovaltion lainan, ja sen vastineeksi autolle määriteltiin tarkat kriteerit aivan samoin kuin VW Kuplalle ennen sen suunnittelun aloittamista. Autoon piti mahtua vähintään viisi aikuista, sillä piti kyetä yllätpitämään matkanopeutena 80 kilometriä tunnissa ja sen piti olla tuotannossa viimeistään syyskuun lopussa 1950. Ja tärkeimpänä, se sai maksaa korkeintaan 1300 dollaria. Aikataulu oli siis kiireinen. VIrallisesti auto esiteltiin kaksi päivää ennen takarajaa. Säästää voi monella tavallaKekseliäisyyden puutteesta Henry J:n suunnittelijoita ei ainakaan voi moittia. Edullisuuteen pyrittiin ennennäkemättömillä keinoilla: tavarasäiliön avattavaa kantta ei ollut lainkaan, vaan tavaratilaan pääsi käsiksi vain kääntämällä takaistuimen selkänojan. Perusmallista puuttuivat sellaisetkin ”luksusvarusteet” kuin hansikaslokero ja matkustajan puolen aurinkosuoja, ja myös ilmanvaihto ja tuuletus oli hyvin askeettinen. Auton testauksessakin oikaistiin melkoisesti, sillä tehtaalla tehtiin laskelmat, että huonolla ja epätasaisella tiellä testaamalla 100 mailin ajo vastaisi 5000 mailin ajoa normaalilla maantiellä, joten näin saatiin testausaikaa lyhennettyä. Perusmallia myytiin nelisylinterisellä moottorilla, ja tarjolla oli myös kuusisylinterinen moottori. 200 dollarin hintaero ei riittänytJos Henry J ei kuulosta tutulta merkiltä, niin siihen on syynsä. Se ei ikinä noussut myyntihitiksi, ja tuotanto lopetettiin jo vuonna 1954. Kuluttajat eivät pitäneet sitä edullisena, vaan ”halpana”, eikä välttämättä hinnaltaan vaan ominaisuuksiltaan. Toinen ongelma oli, että Chevrolet pystyi isona konsernina vastaamaan hintahaasteeseen ja sen edullisimmat täysiveriset ja selvästi paremmin varustellut mallit maksoivat edullisimmillaan vain 200 dollaria enemmän. Henry J:n ideana oli ollut, että suurella volyymillä tuotanto saataisiin kannattavaksi edullisellakin myyntihinnalla, mutta niin suureen volyymiin valmistus ei ikinä yltänyt, että toiminnasta olisi saatu kannattavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”