6.4.2024 American Car Show ACS 2024: Mikä ihmeen Henry J Gasser? Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä American Car Show´ssa oli esillä kiihdytysauto, jonka esittelykyltissä nimeksi mainittiin Henry J Gasser. Siis mikä? Oikeastaan automerkin kohdalla kuuluisi lukea vain Henry J, sillä Gasser on lisänimi, jota käytettiin 1950-1970 -luvuilla drag racing -autoista, jotka kilpailivat Pro Stockia edeltävässä A/Gas -luokassa. Autoista oli poistettu kaikki ylimääräinen paino ja etupää oli nostettu paremman painojakauman saamiseksi korkealle. Kuvien Gasser on tyypillinen luokkansa edustaja, ja kuvat kertovat parhaiten mistä oli kysymys. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavoitteena olla Amerikan VW Kupla Henry J puolestaan oli Kaise-Frazer Corporationin rakentama auto, jonka ainoa päämäärä oli olla mahdollisimman halpa, niin että se houkuttelisi ostajia joilla muuten olisi varaa vain käytettyyn autoon. Idean isänä pidetään yrityksen puheenjohtajaa Henry J Kaiseria. Suunnitteluun yhtiö sai vuonna 1949 liittovaltion lainan, ja sen vastineeksi autolle määriteltiin tarkat kriteerit aivan samoin kuin VW Kuplalle ennen sen suunnittelun aloittamista. Autoon piti mahtua vähintään viisi aikuista, sillä piti kyetä yllätpitämään matkanopeutena 80 kilometriä tunnissa ja sen piti olla tuotannossa viimeistään syyskuun lopussa 1950. Ja tärkeimpänä, se sai maksaa korkeintaan 1300 dollaria. Aikataulu oli siis kiireinen. VIrallisesti auto esiteltiin kaksi päivää ennen takarajaa. Säästää voi monella tavalla Kekseliäisyyden puutteesta Henry J:n suunnittelijoita ei ainakaan voi moittia. Edullisuuteen pyrittiin ennennäkemättömillä keinoilla: tavarasäiliön avattavaa kantta ei ollut lainkaan, vaan tavaratilaan pääsi käsiksi vain kääntämällä takaistuimen selkänojan. Perusmallista puuttuivat sellaisetkin ”luksusvarusteet” kuin hansikaslokero ja matkustajan puolen aurinkosuoja, ja myös ilmanvaihto ja tuuletus oli hyvin askeettinen. Auton testauksessakin oikaistiin melkoisesti, sillä tehtaalla tehtiin laskelmat, että huonolla ja epätasaisella tiellä testaamalla 100 mailin ajo vastaisi 5000 mailin ajoa normaalilla maantiellä, joten näin saatiin testausaikaa lyhennettyä. Perusmallia myytiin nelisylinterisellä moottorilla, ja tarjolla oli myös kuusisylinterinen moottori. 200 dollarin hintaero ei riittänyt Jos Henry J ei kuulosta tutulta merkiltä, niin siihen on syynsä. Se ei ikinä noussut myyntihitiksi, ja tuotanto lopetettiin jo vuonna 1954. Kuluttajat eivät pitäneet sitä edullisena, vaan ”halpana”, eikä välttämättä hinnaltaan vaan ominaisuuksiltaan. Toinen ongelma oli, että Chevrolet pystyi isona konsernina vastaamaan hintahaasteeseen ja sen edullisimmat täysiveriset ja selvästi paremmin varustellut mallit maksoivat edullisimmillaan vain 200 dollaria enemmän. Henry J:n ideana oli ollut, että suurella volyymillä tuotanto saataisiin kannattavaksi edullisellakin myyntihinnalla, mutta niin suureen volyymiin valmistus ei ikinä yltänyt, että toiminnasta olisi saatu kannattavaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Autonäyttely Vielä kytee messuhiillos: Geneve 2024 7.4.2024 American Car Show ACS 2024: 50 000 eurolla Kossua 5.4.2024 American Car Show ACS 2024: Ford vanhempien jenkkiautojen valtamerkkinä 4.4.2024 American Car Show ACS 2024: Tunnistatko merkin ja mallin? 3.4.2024 Autonäyttely New Yorkin autonäyttely – korealaiset hurjana 3.4.2024 American Car Show ACS 2024: kävijämäärä kasvoi 10 prosenttia – lähes 2000 halusi ajoneuvonsa esille näyttelyyn 2.4.2024 American Car Show ACS 2024: American Car Show goes Italia 2.4.2024 American Car Show ACS 2024: Motorsportia laidasta laitaan ja kaikenikäisille harrastajille 1.4.2024 American Car Show ACS 2024: Drifting – autourheilua vähän jyrkemmällä kulmalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe