ACS 2024: Mikä ihmeen Henry J Gasser?

Kuva Janne Huhtala

American Car Show´ssa oli esillä kiihdytysauto, jonka esittelykyltissä nimeksi mainittiin Henry J Gasser. Siis mikä?

Oikeastaan automerkin kohdalla kuuluisi lukea vain Henry J, sillä Gasser on lisänimi, jota käytettiin 1950-1970 -luvuilla drag racing -autoista, jotka kilpailivat Pro Stockia edeltävässä A/Gas -luokassa. Autoista oli poistettu kaikki ylimääräinen paino ja etupää oli nostettu paremman painojakauman saamiseksi korkealle. Kuvien Gasser on tyypillinen luokkansa edustaja, ja kuvat kertovat parhaiten mistä oli kysymys. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavoitteena olla Amerikan VW Kupla

Henry J puolestaan oli Kaise-Frazer Corporationin rakentama auto, jonka ainoa päämäärä oli olla mahdollisimman halpa, niin että se houkuttelisi ostajia joilla muuten olisi varaa vain käytettyyn autoon. Idean isänä pidetään yrityksen puheenjohtajaa Henry J Kaiseria. Suunnitteluun yhtiö sai vuonna 1949 liittovaltion lainan, ja sen vastineeksi autolle määriteltiin tarkat kriteerit aivan samoin kuin VW Kuplalle ennen sen suunnittelun aloittamista. Autoon piti mahtua vähintään viisi aikuista, sillä piti kyetä yllätpitämään matkanopeutena 80 kilometriä tunnissa ja sen piti olla tuotannossa viimeistään syyskuun lopussa 1950. Ja tärkeimpänä, se sai maksaa korkeintaan 1300 dollaria. Aikataulu oli siis kiireinen. VIrallisesti auto esiteltiin kaksi päivää ennen takarajaa. 

Säästää voi monella tavalla

Kekseliäisyyden puutteesta Henry J:n suunnittelijoita ei ainakaan voi moittia. Edullisuuteen pyrittiin ennennäkemättömillä keinoilla: tavarasäiliön avattavaa kantta ei ollut lainkaan, vaan tavaratilaan pääsi käsiksi vain kääntämällä takaistuimen selkänojan. Perusmallista puuttuivat sellaisetkin ”luksusvarusteet” kuin hansikaslokero ja matkustajan puolen aurinkosuoja, ja myös ilmanvaihto ja tuuletus oli hyvin askeettinen. Auton testauksessakin oikaistiin melkoisesti, sillä tehtaalla tehtiin laskelmat, että huonolla ja epätasaisella tiellä testaamalla 100 mailin ajo vastaisi 5000 mailin ajoa normaalilla maantiellä, joten näin saatiin testausaikaa lyhennettyä. Perusmallia myytiin nelisylinterisellä moottorilla, ja tarjolla oli myös kuusisylinterinen moottori. 

200 dollarin hintaero ei riittänyt

Jos Henry J ei kuulosta tutulta merkiltä, niin siihen on syynsä. Se ei ikinä noussut myyntihitiksi, ja tuotanto lopetettiin jo vuonna 1954. Kuluttajat eivät pitäneet sitä edullisena, vaan ”halpana”, eikä välttämättä hinnaltaan vaan ominaisuuksiltaan. Toinen ongelma oli, että Chevrolet pystyi isona konsernina vastaamaan hintahaasteeseen ja sen edullisimmat täysiveriset ja selvästi paremmin varustellut mallit maksoivat edullisimmillaan vain 200 dollaria enemmän. Henry J:n ideana oli ollut, että suurella volyymillä tuotanto saataisiin kannattavaksi edullisellakin myyntihinnalla, mutta niin suureen volyymiin valmistus ei ikinä yltänyt, että toiminnasta olisi saatu kannattavaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat