ACS 2024: Ford vanhempien jenkkiautojen valtamerkkinä

Kuva Janne Huhtala

Kun näyttelyssä kuvaa vanhempia jenkkiautoja ja valikoi niistä tyylikkäimmät, niin yllättäen huomaa että ne kaikki ovat Fordeja. Sattumaako?

Henry Fordin vuonna 1903 perustama Ford on samalla ensimmäinen autonvalmistaja, joka otti käyttöön liikkuvan kokoonpanolinjan, vain 10 vuotta yrityksen perustamisen jälkeen. Fordin T-malli oli autoilun alkuvuosikymmenien suosikkimalli, ja sitä pidetäänkin teollisen autonvalmistuksen uranuurtajana. Sitä valmistettiin yli 15 miljoonaa kappaletta, ja vasta VW Kupla ylitti T-Fordin valmistusmäärän. 

Ei olekaan ihme, että 1900-luvun alkupuolella Ford oli johtava autonvalmistaja, jota muut yrittivät jäljitellä ja kehittää tuotteitaan samaan suuntaan. Kehitys oli tuolloin nopeaa, moottorien tehot kasvoivat, muotoilu muuttui radikaalisti ja uusia malleja esiteltiin harva se vuosi. Tässä muutamia näyttelyssä mukana olleita Fordeja 1940-luvulta ja sitä aiemmilta vuosikymmeniltä.

Ford Model A Tudor

Vanhin tämän jutun Fordeista on vuoden 1929 Model A Tudor. Tekniikka on hillitysti uudempaa kuin auton vuosimalli; moottorina Flathead 8ba-lohko (1949-1953) ja vaihdelaatikko kolmipykäläinen manuaali vuodelta -38. EAB-kannet plaanattu kovempiin puristuksiin, virranjakaja Bubban rakentama Chevy-konversio ja kaasutin Holley 94. Auto on uutena tuotu Ruotsiin, josta ostettu Suomeen 2000-luvun alussa. Kattoa on chopattu 3,5 tuumaa ja straipit ovat Pasi Paanasen taiteilemat. Omistaja Pasi Sollo.

Ford Roadster Pick-Up

”Voit saada auton minkä värisenä tahansa, kunhan se vain on musta”, sanoi Henry Ford. Tatu Kouvon vuoden 1931 Ford Roadster pick-up noudattaa tätä ohjetta hyvinkin kirjaimellisesti. 

Ford Rod

Äskeistä vuoden uudempi on Per-Olov Torslundin Rod. Täysin läpikäyty ja uudelleen rakennettu yksilö on saanut pintaansa todella makean punaisen värin. Rättikatto mahdollistaa ajamisen, vaikka kohdalle osuisi sadekuuro.

Ford 3W Coupe

Jälleen mennään vuosi eteenpäin eli vuosimalliin 1933. Pasi Savian 3W Coupe liikkuu V8:n ja automaattivaihteiston yhdistelmällä, Kromin kiiltoa riittää ja tyylikkäinä yksityiskohtina mm. vain yksi lasinpyyhkijä, kuljettajan oven yläreunaan sijoitettu peili ja kaappariovet. 

Ford Business Coupe

Erikoismaalari Pekka Mannermaa on saanut suunniteltavakseen tämän Business Coupen värityksen. Syvyyttä ja rohkeutta värimaailmassa riittääkin. Melkoinen karkki, tällä tuskin raaskitaan ajaa kuin korkeintaan muutamana aurinkoisena kesänpäivänä. Omistaja Heikki Vaisto.

Ford Convertible

Juha Lähdeniemen Convertible vm. 1941 on sekin Henry Fordin mieliksi musta. Tyyliä tuovat punaisen nahkaverhoilun, kromin ja valkokylkirenkaiden yhdistelmä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

ACS 2024: 50 000 eurolla Kossua

Ford Nascar Torino 1969 Richard Petty

Richard ”The King” Pettyn kunniaksi – Ford Nascar Torino -69

Ford Mustang Shelby GT500

700-hevosvoimainen villihirviö: Ford Mustang Shelby GT500

Uudistunut Ford Edge ST Line

Uudistunut Ford Edge: enemmän tekniikkaa hyötyyn ja vähän huviinkin

Ford Mustang Bullitt

Elokuvatähti myös Euroopassa: Ford Mustang Bullitt

Ford GT40

Päivän kuva: pyörivä Ford GT40 ja likainen laajakulma

Jos kehitys olisi pysähtynyt 1800-luvulle: Ford A Model 1929 Steampunk

Ford EcoSport facelift

Fiksummin ja komeammin: Ford EcoSport pesi kasvonsa

Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä

Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa

Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 

Koeajo: Ford Transit Courier – melkein unohtaa ajavansa pakulla

Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin

Fordin pienet hyötyajoneuvot uudistuivat perusteellisesti – suunniteltu uudelleen tarve edellä

Koeajo: Ford Transit Custom AWD – ei tarvetta alemmuuskompleksille

Siis mitä?! – Nousiko Ford Fiesta ST juuri kuolleista jopa 285-heppaisena Transitina takasiivellä?

Nimi muutettu: AutoLatina oli Fordin ja Volkswagenin liitto jo yli 35 vuotta sitten

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat