ACS 2024: 50 000 eurolla Kossua

Kuva Janne Huhtala

Moni pitää tätä ainoana oikeana Cosworth-Sierrana: kolmiovinen viistoperä jumalattoman kokoisella takasiivellä ja tietysti takavetoisena.

Ford Sierra RS Cosworth vm. 1986. Tehoa 440 hevosvoimaa, vääntöä 550 newtometriä ja hinta 52 900 euroa. Alkoiko koho pomppia? Tämäkin myytävänä oleva auto oli esillä American Car Show -näyttelyssä Helsingin Messukeskuksessa pääsiäisenä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taka- ja nelivetoisena, viisto- ja porrasperäisenä

Sierra RS Cosworth oli tuotannossa vuodesta 1986 vuoteen 1992. Kolmiovista viistoperäistä valmistettiin vuosina 1986-1987 ja neliovisena sedanina 1988-1992. Vuodesta 1990 alkaen teho siirrettiin neljän pyörän kautta maahan, sitä ennen takavetoisena.

Ford Motorsportin tuore Euroopan johtaja Stuart Turner painoi Cosworth-projektin starttinappia keväällä 1983. Turner otti puhelun Fordin PR-johtaja Walter Hayesiin, ja kyseli että ”mites Waltteri, kun meillä ei enää ole GT40:n kaltaista voittaja-autoa, niin tarvittaisiin uusi projekti, jolla tähdättäisiin moottoriradoille ja vähintään A-ryhmän voittopallille. Varsinkin kun ei enää olla mukana Formula Ykkösissäkään”. 

Hayes innostui ajatuksesta, ja mukaan otettiin Fordin pitkäaikainen kumppani Cosworth. Lähtökohdaksi otettiin Fordin T88-moottorilohkoon perustuva kaksilitrainen Pinto, ja Cosworth asetti vaadittavaksi tehon alarajaksi 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa katuversiossa. A-ryhmään vaadittiin vähintään 5000 kappaleen tuotantomäärä. Lopputuloksena oli kolmiovinen ja viistoperäinen Sierra RS Cosworth, jonka tunnusmerkkinä on hirvittävän isokokoinen takaspoileri, sillä suurissa nopeuksissa Sierran kori olisi muuten tuottanut liian suuren aerodynaamisen nostovoiman ollakseen vakaa ajettava. 

Rataa ja rallia

Ratakäyttöön muokatulla Sierra RS500 Cosworthilla voitettiin Touring Car Championship -sarjan maailmanmestaruus. Sierra RS Cosworth nähtiin myös rallipoluilla, jossa sitä MM-tasolla käskivät mm. Ari Vatanen, Carlos Sainz ja Stig Blomqvist. Soraralleissa takaveto-Cossu antoi liikaa tasoitusta nelivetoisille Lancioille, mutta asfalttiralleissa sillä menestyttiin hyvin.

Kuvien myytävänä oleva Sierra RS Cosworth on vakiota 204-hevosvoimaista yli tuplasti tehokkaampi, 440 hevosvoimaa. Moottoria on tietysti vahvistettu ja polttoainejärjestelmää kasvatettu, jotta kyseiseen teholukemaan ylletään. Muutenkin yksityiskohtia on parannettu mm. Focus RS:n etujarruilla, neliveto-Cosworthin takajarruilla ja muilla ajettavuutta kohentavilla muutoksilla. Onko 52 900 euroa sitten sopiva hinta 115 000 kilometriä ajetusta yksilöstä? Se on tietysti suhteellista, joidenkin mielestä kallis mutta kuitenkin kaikille saman hintainen.

ACS 2024: Ford vanhempien jenkkiautojen valtamerkkinä

Ford Nascar Torino 1969 Richard Petty

Richard ”The King” Pettyn kunniaksi – Ford Nascar Torino -69

Ford Mustang Shelby GT500

700-hevosvoimainen villihirviö: Ford Mustang Shelby GT500

Uudistunut Ford Edge ST Line

Uudistunut Ford Edge: enemmän tekniikkaa hyötyyn ja vähän huviinkin

Ford Mustang Bullitt

Elokuvatähti myös Euroopassa: Ford Mustang Bullitt

Ford GT40

Päivän kuva: pyörivä Ford GT40 ja likainen laajakulma

Jos kehitys olisi pysähtynyt 1800-luvulle: Ford A Model 1929 Steampunk

Ford EcoSport facelift

Fiksummin ja komeammin: Ford EcoSport pesi kasvonsa

Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa

Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä

Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa

Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 

Koeajo: Ford Transit Courier – melkein unohtaa ajavansa pakulla

Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin

Fordin pienet hyötyajoneuvot uudistuivat perusteellisesti – suunniteltu uudelleen tarve edellä

Koeajo: Ford Transit Custom AWD – ei tarvetta alemmuuskompleksille

Siis mitä?! – Nousiko Ford Fiesta ST juuri kuolleista jopa 285-heppaisena Transitina takasiivellä?

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat