ACS 2024: American Car Show goes Italia

Kuva Janne Huhtala

Olitpa Fiateista ja Lancioista mitä mieltä tahansa, niin Italia on yksi automuotoilun ja -teollisuuden suuria maita. Mitä olisi autonäyttely ilman italialaisia autoja? - Ei mitään!

Italia on hyvin kaksijakoinen maa autonvalmistajana. Joillekin vanhat Fiatit ovat kirosanoja, mutta toista ääripäätä edustavat sellaiset merkit kuin Ferrari, Lamborghini ja Maserati. Italialaiset ovat aina taitaneet muotoilun ja tehneet maailman hienoimpia autoja. American Car Show keräsi paikalle italialaisia luomuksia niin Motorsport-, Tuning- kuin Classic-osastoillekin. Jos mielikuvitusta on tarpeeksi, niin rakentelun lähtökohtana ei aina tarvitse olla ”sadan tonnin Ferrari”, vaan aihioksi kelpaa vaikka 1970-luvun Fiat. Tässä muutamia näyttelyn italialaisautoja aakkosjärjestyksessä esiteltynä.

Alfa Romeo 2000 GT Veloce

Historic H1-luokan FIA-passillisessa Alfa Romeossa on täysalumiininen kaksilitrainen rivinelosmoottori kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla. Vaihteisto on vakio mutta perävälitys on luokitustodistuksen mukaisesti tiheämpi. Auto on vuosimallia 1972 ja omistaja Matti Virtanen.

Fiat 126

Kuten monet tietävätkin, 126 kulkee vakiona kaksisylinterisen moottorin voimin. Iskutilavuusvariaatioita on kolme 600 ja 700 kuution välillä ja tehot vastaavasti 23:sta aina 26 hevosvoimaan asti. Huimaa! Vakiomoottorin virittämisellä ei kuuhun mennä, joten kovemmilla tehotavoitteilla kannattaa miettiä moottorin vaihtoa. Sami Lindroos on päätynyt vaihtamaan alkuperäisen kikkareen tilalle Fire 1,2-moottorin, joka on varmuuden vuoksi vielä ahdettu. Kaikki tämän on sullottu alkuperäisten korilinjojen sisään. 

Fiat 600

Kuussatanen Fiat on aina muodissa. Vuoden 1971 Fiat on sydämensiirtopotilas, sillä takana jyllää 903-kuutioinen moottori, jossa rajoitin on nostettu 8000 kierroksen kohdalle. Auto on muuten rakennettu nykykuosiinsa jo vuonna 1997. Omistaja Vesa Hoffman.

Fiat 850 Coupe

Tämä vuosimallin 1966 Fiat 850 Coupe on nähnyt suomalaisia sorarännejä enemmän kuin moni meistä ehtii nähdä elinaikanaan, sillä autolla on kierretty ralleja jo 1980-luvulta alkaen. Viimeimpänä saavutuksena Historic-rallyn luokan 69” Suomen mestaruus viime vuodelta. Omistaja Timo Heinonen.

Lamborghini Huracan

Vuoden 2018 Lamborghinin koko mallimerkintä kuuluu Huracan Performance LP640-4 Coupe. Näitä on Coupe- ja Spyder -korisina valmistettu yhteensä vain 1800 kappaletta.

Lamborghini Huracan

Jos oli äskeinen keltainen Huracan harvinainen, niin tämä on vieläkin harvinaisempi. Kyseessä on nimittäin Huracan STO Super Trofeo tehdaskilpa-auto. Moottorina 620-hevosvoimainen V10.

Lancia Delta HF Integrale 16V

Kun B-ryhmän ralliautot kiellettiin kauden 1986 päätteeksi, tulivat tilalle A-ryhmäläiset, mukana myös Lancia Delta. Sillä voitettiin valmistajien maailmanmestaruus rallissa kuudesti peräkkäin 1987-1992. Delta HF Integrale onkin noussut kulttimaineeseen katuautona ja on nykyään hyvin haluttu harrasteauto. 16-venttiilinen moottoriversio esiteltiin 1989 ja kaksilitraisen moottorin teho vakiona on 210 hevosvoimaa. Kuvan auto on vuodelta 1991. Omistaja Timo Viitala.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat