2.4.2024 American Car Show ACS 2024: American Car Show goes Italia Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olitpa Fiateista ja Lancioista mitä mieltä tahansa, niin Italia on yksi automuotoilun ja -teollisuuden suuria maita. Mitä olisi autonäyttely ilman italialaisia autoja? - Ei mitään! Italia on hyvin kaksijakoinen maa autonvalmistajana. Joillekin vanhat Fiatit ovat kirosanoja, mutta toista ääripäätä edustavat sellaiset merkit kuin Ferrari, Lamborghini ja Maserati. Italialaiset ovat aina taitaneet muotoilun ja tehneet maailman hienoimpia autoja. American Car Show keräsi paikalle italialaisia luomuksia niin Motorsport-, Tuning- kuin Classic-osastoillekin. Jos mielikuvitusta on tarpeeksi, niin rakentelun lähtökohtana ei aina tarvitse olla ”sadan tonnin Ferrari”, vaan aihioksi kelpaa vaikka 1970-luvun Fiat. Tässä muutamia näyttelyn italialaisautoja aakkosjärjestyksessä esiteltynä.Alfa Romeo 2000 GT VeloceHistoric H1-luokan FIA-passillisessa Alfa Romeossa on täysalumiininen kaksilitrainen rivinelosmoottori kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla. Vaihteisto on vakio mutta perävälitys on luokitustodistuksen mukaisesti tiheämpi. Auto on vuosimallia 1972 ja omistaja Matti Virtanen.Fiat 126Kuten monet tietävätkin, 126 kulkee vakiona kaksisylinterisen moottorin voimin. Iskutilavuusvariaatioita on kolme 600 ja 700 kuution välillä ja tehot vastaavasti 23:sta aina 26 hevosvoimaan asti. Huimaa! Vakiomoottorin virittämisellä ei kuuhun mennä, joten kovemmilla tehotavoitteilla kannattaa miettiä moottorin vaihtoa. Sami Lindroos on päätynyt vaihtamaan alkuperäisen kikkareen tilalle Fire 1,2-moottorin, joka on varmuuden vuoksi vielä ahdettu. Kaikki tämän on sullottu alkuperäisten korilinjojen sisään. Fiat 600Kuussatanen Fiat on aina muodissa. Vuoden 1971 Fiat on sydämensiirtopotilas, sillä takana jyllää 903-kuutioinen moottori, jossa rajoitin on nostettu 8000 kierroksen kohdalle. Auto on muuten rakennettu nykykuosiinsa jo vuonna 1997. Omistaja Vesa Hoffman.Fiat 850 CoupeTämä vuosimallin 1966 Fiat 850 Coupe on nähnyt suomalaisia sorarännejä enemmän kuin moni meistä ehtii nähdä elinaikanaan, sillä autolla on kierretty ralleja jo 1980-luvulta alkaen. Viimeimpänä saavutuksena Historic-rallyn luokan 69” Suomen mestaruus viime vuodelta. Omistaja Timo Heinonen.Lamborghini HuracanVuoden 2018 Lamborghinin koko mallimerkintä kuuluu Huracan Performance LP640-4 Coupe. Näitä on Coupe- ja Spyder -korisina valmistettu yhteensä vain 1800 kappaletta.Lamborghini HuracanJos oli äskeinen keltainen Huracan harvinainen, niin tämä on vieläkin harvinaisempi. Kyseessä on nimittäin Huracan STO Super Trofeo tehdaskilpa-auto. Moottorina 620-hevosvoimainen V10.Lancia Delta HF Integrale 16VKun B-ryhmän ralliautot kiellettiin kauden 1986 päätteeksi, tulivat tilalle A-ryhmäläiset, mukana myös Lancia Delta. Sillä voitettiin valmistajien maailmanmestaruus rallissa kuudesti peräkkäin 1987-1992. Delta HF Integrale onkin noussut kulttimaineeseen katuautona ja on nykyään hyvin haluttu harrasteauto. 16-venttiilinen moottoriversio esiteltiin 1989 ja kaksilitraisen moottorin teho vakiona on 210 hevosvoimaa. Kuvan auto on vuodelta 1991. Omistaja Timo Viitala.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?