8.1.2018 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: satasien säästöä Ferrari F40 -harrastukseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Museoajoneuvoksi kelpaa alkuperäiskuntoinen auto, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut 30 vuotta. Vuoden 1987 automallit kelpaavat nyt ensikertaa museoautoiksi. Ajoneuvokulttuurin vaalimiseen kehitetty museoautokonsepti on hieno idea, mutta termissä olisi parannettavaa. Sanasta museoajoneuvo tulee lähinnä mieleen punaisin köysin spottivalojen keskelle vangittu T-mallin Ford, vaikka termiä voi nyt soveltaa ylväästi Ouninpohjalla hyppäävään Lancia Delta Integraleenkin. Leveäkorinen Integrale-versio Lancia HF 4WD:stä nimittäin esiteltiin vuonna 1987 rallimaailmaa valloittamaan.Lancian valmistuksen aloittamisesta on kulunut 30 vuotta, joten ensimmäiset Delta Integralet kelpaavat Suomessa museoajoneuvoiksi. Määritelmä on selkeä: ajoneuvoyksilön valmistusvuoden päättymisestä tulee olla kulunut 30 vuotta.Vaikka 30 vuotta on pitkä aika, löytyy uusien tulokkaiden joukosta yllättävän paljon yhä teillämme näkyviä automalleja – toki pitkäikäisimmissä mallisarjoissa korostuvat huomattavasti uudemmat viimeiset yksilöt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFerrari F40 nyt ilman talvirenkaitaEnsimmäistä kertaa museokilpiin Suomessa voisi nyt laittaa esimerkiksi Ferrari F40:n. Superautolegendan kohdalla museostatuksen tuoma vapautus vuotuisesta ajoneuvoverosta tuskin vaikuttanee omistajan talouteen. Museoajoneuvojen vapautus talvirenkaista ei sekään hyödyttäne.Realistisempaa italialaiskantaa edustava Alfa Romeo 164 taas olisi mitä mainion harrasteauto, mutta mahtaisiko pitkille reissulle soveltuvaa autoa käyttää vain 30 päivänä vuodessa?Vuoden 1987 auto, vuoden 2018 klassikko?Kokoluokkaa pienempää vaihtoehtoa Alfalle edustaa Vuoden Autoksikin valittu Peugeot 405. Erityisen kiinnostava olisi hienolla tuplanokkaisella 1,9-litraisella alumiinimoottorilla varustettu 405 Mi16, jos moisen onnistuisi 1987-tuotantona löytämään.Tätä ei BMW 325i:n taustapeilistä nähnyt: Peugeotin 1,9-litrainen alumiinimoottori tuotti 160 hevosvoimaa.Selvä klassikko on myös 205 GTi, joka tuli vuonna 1987 tarjolle 1,9-litraisena painoksena.Peugeotin kotikaupungista Sochauxsta vain muutaman sadan kilometrin päässä Stuttgartissa esiteltiin vuonna 1987 linjakas coupé-versio ajattomasta W124-korimallin E-sarjasta. Mercedes-Benzin kultakauden jalompaan päähän päätyvän ei taatusti tarvitse selitellä valintaansa.Monen mallin BMWSamaan aikaan Baijerissa synnytettiin BMW:n 5-sarjan kolmas sukupolvi, E34. Allekirjoittaneen listalla muotoilija Ercole Spadan kynästä italialaisvivahdetta saanut E34 nousee yhdeksi kaikkien aikojen tyylikkäimmistä BMW-malleista. Loppuvuodesta alkanut tuotanto voi tehdä museokelvon E34:n löytämisen vielä tänä vuonna hyvin vaikeaksi, joten lohtua baijerilaisklassikon löytämiseen kannattaa etsiä edellisvuonna esitellystä E32-korin 7-sarjasta: 750i:n V12 kyllä ehtii juomaan lompakon tyhjäksi 30 ajopäivässäkin.Käytännöllisempää ja monellakin tapaa taloudellisempaa BMW:tä etsivän kannattaa tarkistaa myöskin 1987 tuotantoon saapunut E30 3-sarjan Touring-farmari.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKadonneet arvomerkkien kiusaajatJos nuorison harrastustoiminnalta säästyneen BMW:n löytäminen tuntuu liian helpolta, voi vaikeusastetta nostaa Opel Senatorin muodossa. Ylellinen, rivikuutosten liikuttama Omegan jalostettu painos edustaa sittemmin valitettavasti kadonnutta autoluokkaa, jossa tavallisten merkkien lippulaivat laittoivat arvomerkit ahtaalle.Mikä ihmeen Eagle?Erikoisuudentavoittelijaa kiinnostanee myöskin 1987 ensiesitelty Eagle Premier. Varsin eurooppalaisten linjojen taustalla on Renault 25:stä American Motors Companyn kanssa kehitetty auto, jonka alun perin piti valloittaa Yhdysvaltojen markkinat Renault Premierinä.Suunnitelmat muuttuivat Chryslerin kiinnostuttua AMC:lle kuuluneestä Jeepistä. Lopulta ranskalaiset myivät AMC-osuutensa Chryslerille, ja Premier saatettiin amerikkalaisvoimin tuotantoon uuden Eagle-nimen alla. Autosta teki merkittävän sen perusrakenne, jonka pohjalta Chrysler kehitti LH-mallistonsa 1990-luvulla. Pyöreänpullea Chrysler 300M vuodelta 1998 siis perustuu kantikkaan kasari-rellun geeneihin!Anteeksi, olen englantilainenJos edellisen tarinan selittäminen jokaiselle epäilijälle ei innosta, kannattaa katseet kääntää XJ40-korimallin Jaguar XJ:hin. Pitkän, ja ajoittain tuskaisenkin, kehitysprosessin tuloksena syntyi ensimmäinen täysin uusi XJ. Alussa luotettavuusongelmista kärsinyt XJ40 on saanut ikävän vakioroolin elokuvissa surutta tuhottavana brittiautona, vaikka kunnianhimoisella asenteella maailman parhaaksi autoksi kehitettyä XJ:tä voi tietystä näkökulmasta katsottuna pitää viimeisenä aitona Jaguarinakin. Kanttilamppuisen XJ40:n ratista moisen kommentin huutaminen on ainakin tehokas tapa aloittaa keskustelu harrastepiireissä.Vähemmän selittelyä vaativa brittivaihtoehto on vuonna 1986 esitelty Ford Sierra RS Cosworth. Siipi-Cossusta esiteltiin sopivasti vuonna 1987 halutuin ja harvinaisin RS500-erikoisversio, jolla luokiteltiin A-ryhmän kilpailukäyttöön tarvittavia muutoksia. Auton ainoa ongelma on sen valmistusmäärä: 500 kappaletta.Mitä tahansa museoautomarkkinoilla tekeekään, niin sovitaan kuitenkin yksi juttu: mustapohjaiset kilvet eivät kuulu kasariautoihin.Korjaus 13.1.2017 ko 11.15: BMW E32 saapui tuotantoon 1986, mutta 750i:n tuotanto alkoi vasta 1988. Moottorin väitteet auton V12-moottorin janoisuudesta menivät myös hieman yläkanttiin.Teksti Lauri Ahtiainen Kuvat ValmistajatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa