7.1.2024 Ajokortit Ajokortin teoriakokeen vilpit: lunttilappu hameen alle ja setelitukko valvojalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Traficomin asiantuntija: ”Ei oikeastaan yllätä, että vilppiä esiintyy näinkin paljon. Tilaisuus tekee varkaan.” Ajokortin teoriakokeen suorittajien mielikuvitus on liki rajaton, kun on kyse vilpillisten keinojen kehittelystä. Niistä muutamat vaativat jo sellaista paneutumista ja suunnittelua, että sen ajan käyttäminen teoriakokeeseen pänttäämiseen luulisi tuovan onnistumisen eli kokeen läpäisemisen – rehellisin keinoin.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija Jussi Pohjonen ei ole yllättynyt epärehellisten keinojen käytöstä koetilanteessa.– Ei oikeastaan yllätä, että vilppiä esiintyy näinkin paljon. Tilaisuus tekee varkaan, Pohjonen toteaa.Hän muistuttaa, että vuodessa suoritetaan erilaisia teoriakokeita 160 000 kaikkiaan, jota vasten kiinnijääneiden määrä on pieni.– Toisaalta vaikka kiinnijääneitä on alle promille kokeiden suorittajista, ei silti voi hyväksyä, että liikenteeseen pääsisi ihmisiä, jotka ovat saaneet ajo-oikeutensa väärin perustein.Vilppiyrittäjiä jäi viime vuonna kiinni hieman yli sata, jossa on kasvua vuoteen 2022 verrattuna noin kolmanneksen verran.– Näkemykseni on, että vilppiyritysten kasvua ei selitä niinkään vilppiyritysten lisääntyminen kuin niistä tehostunut kiinnijääminen.Teoriakoe suoritetaan Ajovarman tiloissa. Kokeen suorittajalla on kuljettajatutkintojen teoriakokeissa tyypillisesti puoli tunti aikaa vastata liikennesääntöjä käsitteleviin kysymyksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKameravalvontaa ja kurkistus hameen alleJussi Pohjonen kertoo, että koetilanteiden valvontaan on kiinnitetty viimeisen vuoden aikana yhä enemmän huomiota.Kaikki koetilat on nykyisin varustettu valvontakameroilla. Nauhoittava kameravalvonta tulee käyttöään tämän vuoden alusta, jotta jälkikäteen voidaan tarkastaa koesuorituksia tarpeen tullen.– Kameratallenteilla ja kameroiden käytöllä ylipäätään on saatu kiinni vilppiyrityksiä merkittävästi enemmän kuin aiemmin, Pohjonen arvioi.Tällä tavoin saatiin kiinni myös se nainen, joka oli kirjoittanut hameensa alle, valkoisiin housuihinsa teoriakokeen kysymysten oikeita vastauksia. Alituinen hameen ylös-alas rullaaminen kiinnitti kokeen valvojien huomion.Piilotettuja kameroitaYksi vilppikeino on yrittää kuvata tai muutoin tallentaa koekysymyksiä. Kokeeseen saapuvilta toki kerätään matkapuhelimet ja muut älylaitteet pois, mutta keinot ovat monet ja tekniset apuvälineet salakavalan pienikokoisia.– Kyllä teknisiä vilppikeinoja on havaittu kuten korvanappeja, tallentavia kynäkämeroita tai silmälasinkehyskameroita, liki vakoojaelokuvista tuttua välineistöä siis, Pohjonen kertoo.Koetilanteen tallentaminen motiivina on tietty päntätä ulkoa oikeita vastauksia uusintakoetta varten.Karut seuraukset vilpistäKokeen jälkeen todetun vilpin seurauksena on koetuloksen hylkääminen ja mahdollinen ajo-oikeuden peruttaminen.Kokeen jälkeen todetun vilpin seurauksena on aina koetuloksen hylkääminen ja mahdollisesti myös ajo-oikeuden peruttaminen. Koetyypistä riippuen seuraava koe on mahdollista suorittaa vasta puolen vuoden päästä tai koe tehdään valvotusti suullisena tutkinnonvalvojalle.Rikosilmoituskin voi tulla kyseeseen, jos koevilppi on riittävän törkeätä.Pohjonen kertoo, että setelitukollakin on yritetty päästä koepinteestä.– Lahjontayrityksiä on ollut muutama viime vuoden aikana.Teoriakokeita on erilaisia: Kuljettajantutkintojen teoriakokeet, Taksikuljettajankoe, Kuorma- ja linja-autokuljettajien teoriakokeet, Vaarallisten aineiden turvallisuusneuvonantajankoe ja ADR-ajolupakokeet sekä Liikenneyrittäjätutkinnon teoriakokeet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäärällä henkilöllisyydellä kokeeseenPohjonen kertoo, että vuoden 2023 aikana Ajovarman henkilökuntaa on koulutettu ahkerasti tunnistamaan väärällä henkilöllisyydellä esiintyminen. Koulutusta on antanut poliisi.– Väärillä henkilöpapereilla esiintymisestä jää yhä todennäköisemmin kiinni, sillä Ajovarman henkilökunta on yhä harjaantuneempi tunnistamaan epäselvyydet.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Traficom Lähde: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”