28.5.2016 Ajoneuvot Ajokorttiviidakko motoristiksi on hankala ja kallis Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EU-direktiivi mahdollistaisi sääntelyn vähentämisen Suomessa. Motoristiksi haluava nuori joutuu uusimaan ajokorttinsa pahimmillaan neljä kertaa viiden vuoden aikana. Mopokortin ja mopoautokortin voi ajaa 15-vuotiaana, mutta molemmat on suoritettava erikseen. Enintään 125-kuutioisen moottoripyörän kuljettamiseen oikeuttavan A1-kortin voi saada 16-vuotiaana. Täytettyään 18 vuotta on oikeus korottaa kortti A2-luokkaan, jolloin saa ajaa enintään 35 kilowatin tehoista moottoripyörää. Tehorajoituksettoman A-kortin voi saada 20-vuotiaana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySääntelyn vähentäminen kansallisesti mahdollistaMoottoripyörien myyjät ja maahantuojat haluavat muistuttaa viranomaisia nuorten harrastuksen tielle kasatusta sääntelystä.- Koska jokainen korttiluokan korotus pitää anoa erikseen, on epätodennäköistä että näin tehtäisiin. EU-direktiivi mahdollistaa A1-vaatimusten mukaisten ajoneuvojen kuljettamisen B-kortilla. Sääntelyä voisi tältä osin vähentää Suomessakin. Sääntely haittaa tämän harrastuksen ja kätevän liikkumismuodon pariin tulemista. Kaksipyöräkortin suorittaneet ottavat kokemusten mukaan myös muut liikenteessä olevat paremmin huomioon, sanoo Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Esa Ruohonen.Jaoston mielestä teoria- ja ajo-opetuksen pakollisuus pitäisi poistaa korotettaessa korttiluokkaa A2:sta A:han.- Moottoripyöräharrastus on voimissaan ja rekisterissä on pyöriä, mutta moottoripyöriin kohdistuva verorasitus on Suomessa kansainvälisesti vertaillen poikkeuksellisen kova. Sähköpyöristäkin peritään autovero. Korkea kynnys uuden hankkimiseen hidastaa kannan uudistumista ja turvallisempien ja vähäpäästöisempien pyörien yleistymistä, lisää Ruohonen.Prätkällä Töihin -päivä on kannanottoTeknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Moottoripyöräjaosto järjestää 3.6.2016 perinteisen Prätkällä Töihin -päivän. Päivän tarkoituksena on osoittaa, miten kätevä kulkupeli kaksipyöräinen on työmatkallakin. Kaupunkien ruuhkat vähenisivät ja parkkipaikat riittäisivät paremmin, jos osa työmatkalaisista käyttäisi auton sijasta kaksipyöräistä.Robin PackalenPrätkällä Töihin -tapahtuman kummi on tänä vuonna laulaja Robin Packalen. Elokuussa 18 vuotta täyttävällä Robinilla on sekä mopoauto että kevytmoottoripyörä.- Aion korottaa korttini moottoripyöräkortiksi heti kun ehdin. Tuntuu vain hullulta mennä uudelleen samoille tunneille, joilla on jo ollut. Kortin korottamisen pitäisi olla helpompaa, hän sanoo.Moottoripyörä on Robinille sekä harrastusväline että kulkupeli.- Nauhoitamme albumit yleensä kesällä, ja menen aina studiolle prätkällä, samoin kuin salille. Ajelen myös huvikseni kavereiden kanssa. Mopoautolla ei tule oikein huvikseen ajeltua, Robin nauraa.Prätkällä Töihin -päivä on Robinin mielestä loistava idea. Hän toivottaa hyvää ajokesää ja turvallisuutta.- Täytyy muistaa, että kohtaamisissa auton kanssa prätkä jää aina toiseksi.Perinteinen Prätkällä Töihin -päivä startataan 3.6.2016 kello 8.00 – 10.00 Helsingin Kaivopuiston Café Carusellissa. Siellä kuullaan moottoripyöräalan puheenvuoro klo 8.30. Päivän aikana teemaan liittyviä tapahtumia on myös muualla Suomessa – kysy oman pyörämerkkisi jälleenmyyjältä.Lähde: Teknisen kaupan tiedote, teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”