21.8.2023

Aston Martin DB12 Volante – aina vain paranee

Aston Martin DB12 ei ole ollenkaan hassumpi coupé-mallisena, mutta ei se avokattoisuuskaan pahitteeksi ole.

Aston Martin julkisti DB-sarjansa tuoreimman osan, DB12:n, vain muutama kuukausi sitten. Nyt mallisto on jälleen ehyt ja kokonainen, kun mitä aistikkain DB12 Volante saapuu sen täydentämään.

Aston Martin markkinoi kovakattoista DB12:ta "super tourerina" eli perinteisen Astonin grand tourerin ja kireän superauton risteytyksenä. Samalla tavalla Volanten pitäisi olla tyylikäs mutta timmi, ja näin korimallien väliset suorituskykyeroavaisuudet on pyritty saamaan minimiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huomaamaton katto

Avoauton idea on tietenkin se, että sillä voisi ajaa mahdollisimman paljon katottomuuden suomin vapauksin. Ratkaisu kuitenkin aiheuttaa varsinkin Aston Martin DB12:n kaltaisessa autossa paikoin lieveilmiöitä. Niistä on DB12 Volantessa parhaan mukaan koitettu päästä eroon.

Ainakin katon avaaminen ja sulkeminen on tehty sutjakaksi, sillä alaspäin koko katto matkustaa ainoastaan 14 sekunnissa ja ylöspäin 16 sekunnissa, molempiin suuntiin 50 km/h nopeusalueelle asti. Vastaavan luokan unelma-avo Ferrari Roma Spider tosin pistää vielä hiukan paremmaksi 13,5 sekunnillaan 60 km/h nopeuteen asti.

Alhaalla ollessaan katto katoaa täysin takakannen rakenteisiin, eikä se ole ulkonäkö- tai aerodynamiikkahaitta.

Yksi mainituista lieveilmiöistä koskee omamassaa, joka pyrkii avoautoissa rakenteellisista syistä nousemaan, kovan katon puute kun pakottaa korin jäykkyyden nimissä lisävahvistuksiin. DB12 Volantessa painoa tulee lisää hieman yli 100 kiloa. Tämä aiheuttaa yhden ja ainoan suorituskykypoikkeaman kovakattoiseen malliin nähden, nimittäin kiihtyvyys nollasta sataan - 3,7 sekuntia - on yhden sekunnin kymmennyksen verran hitaampi. Huippunopeus on kuitenkin tismalleen sama, 325 km/h.

Volanten katto on valmistettu kahdeksankerroksisesta kuidusta. Se tulee saataville neljällä eri värillä, jotka ovat musta, punainen, sininen sekä mustan ja hopean yhdistelmä.

Muutoin identtistä kerrottavaa

DB12 Volanten erot kovakattoiseen malliin on saatu rajattua katon alueelle, sillä kaikesta muusta on lähinnä identtistä kerrottavaa.

Esimerkiksi moottoripuolella vertailua kannattaa täten käydä enemmänkin DB11 Volanten suuntaan. Tässä tapauksessa Mercedes-AMG:n toimittama nelilitrainen V8 periytyy DB11:stä, mutta sitä on isolla kädellä muokattu niin, että nyt tehoa irtoaa jopa yli 150 hevosvoimaa aiempaa enemmän. Vääntömomenttia löytyy tasan 800 newtonmetriä, siinäkin 125 yksikköä lisää.

Eräs kaikkein suurimmista loikista DB11:een verrattuna on tapahtunut nimenomaan istuinten välissä. Mainitulla kultalusikalla on syötetty rahaa myös oman käyttöjärjestelmän kehittämiseen tietoviihdejärjestelmää varten. DB11:ssä järjestelmä tuli lisenssinä Mercedes-Benziltä, eikä se perustunut kosketusnäyttöön.

DB12:ssa paljon toimintoja sisältävä kosketusnäyttö on upotettu keskikonsoliin hyvin hienostuneesti. 10,25-tuumainen yksikkö on erittäin tehokas reagoimaan ja siinä on luokkansa paras resoluutio. Ja edelleen, kuten kovakattoisessakin, myös avomallissa uusi näyttävä keskikonsoli on rakennettu mukailemaan vesiputousta.

Monterey Car Weekin yhteydessä esitellyn Aston Martin DB12 Volanten asiakastoimitusten on määrä alkaa tämän vuoden aikana, hinnan ollessa verottomana vähintään 15 000 euroa coupé-mallia enemmän.

Lähde ja kuvat: Aston Martin Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat