17.3.2023 Ajoneuvot Ferrari Roma Spider – katto auki elämä on vieläkin ihanampaa Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari kehittää mallistoaan Roman avoversiolla. Roma Spider on 620 hevosvoiman nelipaikkainen unelma-avo. Eilen illalla Marokon Marrakeshissä paljastettu Roma Spider tuo samalla yhden vallanvaihdon Ferrarin mallipalettiin. Kangaskattoinen Roma siirtää Portofino M:n syrjään, asettuen sen paikalle Ferrari-malliston alkupään avokattoiseksi grand toureriksi. Koko rahalla jo pelkästään silmänruokaa tarjoileva Roma perustuu teknisesti Portofinoon, ja tätä ennen malleja tarjottiin rinnakkain. Kuten joku joskus totesi, Ferrari Romassa elämä on ihanaa, ja Roma Spiderissa etumoottorisen kaunottaren parhaat puolet vain korostuvat. Tämä grand tourerhan on tehty kierrosaikojen viilaamisen sijaan pelkästään ajosta nautiskeluun. Myöskään siluetista ei tarvitse tinkiä, sillä avokattoisuus on toteutettu Romaan takuuvarman aistikkaasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kangaskatto tekee paluun Ferrariin Ferrari ei ole tarjonnut vuonna 2010 tuotannosta poistuneen F430 Spiderin jälkeen yhtään kangaskattoista mallia, sillä edeltäjissäkin, Californiassa ja Portofinossa, turvauduttiin sateen sattuessa taitettavaan kovaan kattoon. Edellisiä etumoottorisia rättikatto-Ferrareita saadaan etsiä vielä paljon kauempaa, 60-luvulta. Edellinen malli oli tarkalleen Ferrari 365 GTS/4 vuodelta 1969. Roma Spider luottaa siis nyt 13 vuoden tauon jälkeen kangaskattoon, mikä tekee hyvää ainakin omamassalle. Kangaskatto lisäksi näyttää ja tuntuu avoautossa jollain tavalla luonnollisemmalta. Viisikerroksisesta kuidusta punottu kangaskatto liikkuu ääriasennosta toiseen 13,5 sekunnissa, aina 60 km/h nopeuteen asti. Ferrari Romassa on kyse urheiluauton lisäksi mitä suuremmassa määrin myös luksusautosta, ja matkanteon on oltava leppoisaa, vaikka mittari huitelisi kovissakin nopeuksissa. Erityisesti takamatkustajien iloksi - autohan on 2 + 2 -paikkainen - Ferrari on lisännyt tuulilasin ilmanohjaimen, jonka pitäisi pitää pyörteet aisoissa. Lisäksi patentoitu tuulisuoja toimii aina 170 km/h nopeuteen asti, estäen tosin takaistuinten käytön. Kojelauta vastaa coupé-mallia, mutta Ferrari on muuttanut hiukan ratin namiskoja asiakaspalautteiden pohjalta. Hipaisukytkimet vaivaavat joskus paremmissakin piireissä. Yksityiskohdan yksityiskohtana käynnistysnappi on saanut dramaattisen punaisen hehkun. Ferrari on toteuttanut Romaan muutamia muitakin muutoksia avokattoisuuden mahdollistamiseksi. Ensinnäkin koria on täytynyt kattopalkkien puuttuessa vahvistaa alhaalta ja takaa. Ilma niin ikään virtaa auton yli eri tavalla, joten takasiipeä ja sen käyttöohjelmointia on täytynyt päivittää. Takaistuinten takaa löytyvät nyt myös kiinteät, tukevat pääntuet. Kaiken kaikkiaan muutokset ovat mahdollistaneet sen, ettei 84 kiloa painavampi Spider häviä Ferrarin mukaan nopeudessa coupé-koriselle Romalle lainkaan. Kiihtyvyys nollasta sataan 3,4 sekunnissa ja 320 km/h huippunopeus ovat peruja coupé-mallin kanssa identtiseltä voimalinjalta, jonka keskiössä on 3,9 litran V8, makealla 620 hevosvoiman huipputeholla. Lähde ja kuvat: Ferrari Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku