17.3.2023 Ajoneuvot Ferrari Roma Spider – katto auki elämä on vieläkin ihanampaa Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari kehittää mallistoaan Roman avoversiolla. Roma Spider on 620 hevosvoiman nelipaikkainen unelma-avo. Eilen illalla Marokon Marrakeshissä paljastettu Roma Spider tuo samalla yhden vallanvaihdon Ferrarin mallipalettiin. Kangaskattoinen Roma siirtää Portofino M:n syrjään, asettuen sen paikalle Ferrari-malliston alkupään avokattoiseksi grand toureriksi. Koko rahalla jo pelkästään silmänruokaa tarjoileva Roma perustuu teknisesti Portofinoon, ja tätä ennen malleja tarjottiin rinnakkain. Kuten joku joskus totesi, Ferrari Romassa elämä on ihanaa, ja Roma Spiderissa etumoottorisen kaunottaren parhaat puolet vain korostuvat. Tämä grand tourerhan on tehty kierrosaikojen viilaamisen sijaan pelkästään ajosta nautiskeluun. Myöskään siluetista ei tarvitse tinkiä, sillä avokattoisuus on toteutettu Romaan takuuvarman aistikkaasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kangaskatto tekee paluun Ferrariin Ferrari ei ole tarjonnut vuonna 2010 tuotannosta poistuneen F430 Spiderin jälkeen yhtään kangaskattoista mallia, sillä edeltäjissäkin, Californiassa ja Portofinossa, turvauduttiin sateen sattuessa taitettavaan kovaan kattoon. Edellisiä etumoottorisia rättikatto-Ferrareita saadaan etsiä vielä paljon kauempaa, 60-luvulta. Edellinen malli oli tarkalleen Ferrari 365 GTS/4 vuodelta 1969. Roma Spider luottaa siis nyt 13 vuoden tauon jälkeen kangaskattoon, mikä tekee hyvää ainakin omamassalle. Kangaskatto lisäksi näyttää ja tuntuu avoautossa jollain tavalla luonnollisemmalta. Viisikerroksisesta kuidusta punottu kangaskatto liikkuu ääriasennosta toiseen 13,5 sekunnissa, aina 60 km/h nopeuteen asti. Ferrari Romassa on kyse urheiluauton lisäksi mitä suuremmassa määrin myös luksusautosta, ja matkanteon on oltava leppoisaa, vaikka mittari huitelisi kovissakin nopeuksissa. Erityisesti takamatkustajien iloksi - autohan on 2 + 2 -paikkainen - Ferrari on lisännyt tuulilasin ilmanohjaimen, jonka pitäisi pitää pyörteet aisoissa. Lisäksi patentoitu tuulisuoja toimii aina 170 km/h nopeuteen asti, estäen tosin takaistuinten käytön. Kojelauta vastaa coupé-mallia, mutta Ferrari on muuttanut hiukan ratin namiskoja asiakaspalautteiden pohjalta. Hipaisukytkimet vaivaavat joskus paremmissakin piireissä. Yksityiskohdan yksityiskohtana käynnistysnappi on saanut dramaattisen punaisen hehkun. Ferrari on toteuttanut Romaan muutamia muitakin muutoksia avokattoisuuden mahdollistamiseksi. Ensinnäkin koria on täytynyt kattopalkkien puuttuessa vahvistaa alhaalta ja takaa. Ilma niin ikään virtaa auton yli eri tavalla, joten takasiipeä ja sen käyttöohjelmointia on täytynyt päivittää. Takaistuinten takaa löytyvät nyt myös kiinteät, tukevat pääntuet. Kaiken kaikkiaan muutokset ovat mahdollistaneet sen, ettei 84 kiloa painavampi Spider häviä Ferrarin mukaan nopeudessa coupé-koriselle Romalle lainkaan. Kiihtyvyys nollasta sataan 3,4 sekunnissa ja 320 km/h huippunopeus ovat peruja coupé-mallin kanssa identtiseltä voimalinjalta, jonka keskiössä on 3,9 litran V8, makealla 620 hevosvoiman huipputeholla. Lähde ja kuvat: Ferrari Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe