17.3.2023

Ferrari Roma Spider – katto auki elämä on vieläkin ihanampaa

Ferrari kehittää mallistoaan Roman avoversiolla. Roma Spider on 620 hevosvoiman nelipaikkainen unelma-avo.

Eilen illalla Marokon Marrakeshissä paljastettu Roma Spider tuo samalla yhden vallanvaihdon Ferrarin mallipalettiin. Kangaskattoinen Roma siirtää Portofino M:n syrjään, asettuen sen paikalle Ferrari-malliston alkupään avokattoiseksi grand toureriksi. Koko rahalla jo pelkästään silmänruokaa tarjoileva Roma perustuu teknisesti Portofinoon, ja tätä ennen malleja tarjottiin rinnakkain.

Kuten joku joskus totesi, Ferrari Romassa elämä on ihanaa, ja Roma Spiderissa etumoottorisen kaunottaren parhaat puolet vain korostuvat. Tämä grand tourerhan on tehty kierrosaikojen viilaamisen sijaan pelkästään ajosta nautiskeluun. Myöskään siluetista ei tarvitse tinkiä, sillä avokattoisuus on toteutettu Romaan takuuvarman aistikkaasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kangaskatto tekee paluun Ferrariin

Ferrari ei ole tarjonnut vuonna 2010 tuotannosta poistuneen F430 Spiderin jälkeen yhtään kangaskattoista mallia, sillä edeltäjissäkin, Californiassa ja Portofinossa, turvauduttiin sateen sattuessa taitettavaan kovaan kattoon. Edellisiä etumoottorisia rättikatto-Ferrareita saadaan etsiä vielä paljon kauempaa, 60-luvulta. Edellinen malli oli tarkalleen Ferrari 365 GTS/4 vuodelta 1969.

Roma Spider luottaa siis nyt 13 vuoden tauon jälkeen kangaskattoon, mikä tekee hyvää ainakin omamassalle. Kangaskatto lisäksi näyttää ja tuntuu avoautossa jollain tavalla luonnollisemmalta.

Viisikerroksisesta kuidusta punottu kangaskatto liikkuu ääriasennosta toiseen 13,5 sekunnissa, aina 60 km/h nopeuteen asti.

Ferrari Romassa on kyse urheiluauton lisäksi mitä suuremmassa määrin myös luksusautosta, ja matkanteon on oltava leppoisaa, vaikka mittari huitelisi kovissakin nopeuksissa. Erityisesti takamatkustajien iloksi - autohan on 2 + 2 -paikkainen - Ferrari on lisännyt tuulilasin ilmanohjaimen, jonka pitäisi pitää pyörteet aisoissa. Lisäksi patentoitu tuulisuoja toimii aina 170 km/h nopeuteen asti, estäen tosin takaistuinten käytön.

Kojelauta vastaa coupé-mallia, mutta Ferrari on muuttanut hiukan ratin namiskoja asiakaspalautteiden pohjalta. Hipaisukytkimet vaivaavat joskus paremmissakin piireissä. Yksityiskohdan yksityiskohtana käynnistysnappi on saanut dramaattisen punaisen hehkun.

Ferrari on toteuttanut Romaan muutamia muitakin muutoksia avokattoisuuden mahdollistamiseksi. Ensinnäkin koria on täytynyt kattopalkkien puuttuessa vahvistaa alhaalta ja takaa. Ilma niin ikään virtaa auton yli eri tavalla, joten takasiipeä ja sen käyttöohjelmointia on täytynyt päivittää. Takaistuinten takaa löytyvät nyt myös kiinteät, tukevat pääntuet. Kaiken kaikkiaan muutokset ovat mahdollistaneet sen, ettei 84 kiloa painavampi Spider häviä Ferrarin mukaan nopeudessa coupé-koriselle Romalle lainkaan.

Kiihtyvyys nollasta sataan 3,4 sekunnissa ja 320 km/h huippunopeus ovat peruja coupé-mallin kanssa identtiseltä voimalinjalta, jonka keskiössä on 3,9 litran V8, makealla 620 hevosvoiman huipputeholla.

Lähde ja kuvat: Ferrari