17.3.2023 Ajoneuvot Ferrari Roma Spider – katto auki elämä on vieläkin ihanampaa Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari kehittää mallistoaan Roman avoversiolla. Roma Spider on 620 hevosvoiman nelipaikkainen unelma-avo. Eilen illalla Marokon Marrakeshissä paljastettu Roma Spider tuo samalla yhden vallanvaihdon Ferrarin mallipalettiin. Kangaskattoinen Roma siirtää Portofino M:n syrjään, asettuen sen paikalle Ferrari-malliston alkupään avokattoiseksi grand toureriksi. Koko rahalla jo pelkästään silmänruokaa tarjoileva Roma perustuu teknisesti Portofinoon, ja tätä ennen malleja tarjottiin rinnakkain.Kuten joku joskus totesi, Ferrari Romassa elämä on ihanaa, ja Roma Spiderissa etumoottorisen kaunottaren parhaat puolet vain korostuvat. Tämä grand tourerhan on tehty kierrosaikojen viilaamisen sijaan pelkästään ajosta nautiskeluun. Myöskään siluetista ei tarvitse tinkiä, sillä avokattoisuus on toteutettu Romaan takuuvarman aistikkaasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKangaskatto tekee paluun FerrariinFerrari ei ole tarjonnut vuonna 2010 tuotannosta poistuneen F430 Spiderin jälkeen yhtään kangaskattoista mallia, sillä edeltäjissäkin, Californiassa ja Portofinossa, turvauduttiin sateen sattuessa taitettavaan kovaan kattoon. Edellisiä etumoottorisia rättikatto-Ferrareita saadaan etsiä vielä paljon kauempaa, 60-luvulta. Edellinen malli oli tarkalleen Ferrari 365 GTS/4 vuodelta 1969.Roma Spider luottaa siis nyt 13 vuoden tauon jälkeen kangaskattoon, mikä tekee hyvää ainakin omamassalle. Kangaskatto lisäksi näyttää ja tuntuu avoautossa jollain tavalla luonnollisemmalta.Viisikerroksisesta kuidusta punottu kangaskatto liikkuu ääriasennosta toiseen 13,5 sekunnissa, aina 60 km/h nopeuteen asti.Ferrari Romassa on kyse urheiluauton lisäksi mitä suuremmassa määrin myös luksusautosta, ja matkanteon on oltava leppoisaa, vaikka mittari huitelisi kovissakin nopeuksissa. Erityisesti takamatkustajien iloksi - autohan on 2 + 2 -paikkainen - Ferrari on lisännyt tuulilasin ilmanohjaimen, jonka pitäisi pitää pyörteet aisoissa. Lisäksi patentoitu tuulisuoja toimii aina 170 km/h nopeuteen asti, estäen tosin takaistuinten käytön.Kojelauta vastaa coupé-mallia, mutta Ferrari on muuttanut hiukan ratin namiskoja asiakaspalautteiden pohjalta. Hipaisukytkimet vaivaavat joskus paremmissakin piireissä. Yksityiskohdan yksityiskohtana käynnistysnappi on saanut dramaattisen punaisen hehkun.Ferrari on toteuttanut Romaan muutamia muitakin muutoksia avokattoisuuden mahdollistamiseksi. Ensinnäkin koria on täytynyt kattopalkkien puuttuessa vahvistaa alhaalta ja takaa. Ilma niin ikään virtaa auton yli eri tavalla, joten takasiipeä ja sen käyttöohjelmointia on täytynyt päivittää. Takaistuinten takaa löytyvät nyt myös kiinteät, tukevat pääntuet. Kaiken kaikkiaan muutokset ovat mahdollistaneet sen, ettei 84 kiloa painavampi Spider häviä Ferrarin mukaan nopeudessa coupé-koriselle Romalle lainkaan.Kiihtyvyys nollasta sataan 3,4 sekunnissa ja 320 km/h huippunopeus ovat peruja coupé-mallin kanssa identtiseltä voimalinjalta, jonka keskiössä on 3,9 litran V8, makealla 620 hevosvoiman huipputeholla.Lähde ja kuvat: Ferrari Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen