27.8.2022

Aston Martin V12 Vantage Roadster – sukunsa viimeinen

23 vuoden jälkeen Aston Martin lopettaa V12-voimanlähteen valmistajana. Lopetus tapahtui tältä osin huipulta. Eräästä syystä emme kuitenkaan suosittele harkitsemaan ostoa.

Maailman arvostetuimmaksi automerkiksikin tituleerattu Aston Martin joutuu mukautumaan kunkin aikakauden ilmiöihin ja vaatimuksiin siinä missä mikä tahansa muukin merkki. Iso ja polttoaineelle perso V12 ei ole enää tätä päivää edes superautossa, siispä katselemmekin parhaillaan viimeistä V12:lla varustettua tuotanto-Astonia.

Ensimmäisen omatekoisen V12:nsa Aston julkisti 90-luvun lopussa. Tuo Ford-sukuinen 5,9-litrainen vapaastihengittävä istutettiin aikanaan silloiseen DB7:ään. Sen jälkeen V12 onkin vauhdittanut lukuisia Aston Martineita. Voimanlähdemuotona se on ollut merkin ehdoton lippulaiva. Nykyinen - tai siis viimeinen - V12 -mylly oli 5,2-litrainen ja kaksoisahdettu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

249 valittua

Ennen kuin pääsemme tunnelmoimaan V12 Vantage Roadsteria yhtään enempää, kerrotaan toki, että Aston ehti myydä kaikki 249 tuotettavaa yksilöä ennen kuin suuri yleisö oli nähnyt autosta vilaustakaan. Kun kerran voi valita asiakkaansa, valitsee ne kaikkein uskollisimmat.

Viimeinen kahdentoista sylinterin kera Gaydonin tehtaalta ulos rullaava Aston on samalla se kaikkein tehokkain avokattoinen Vantage. Pyöreät 700 hevosvoimaa ja muikeat 752 newtonmetriä takaavat asianmukaiset jäähyväiset hienolle voimanlähdemuodolle. V12 Vantage Roadster kiihtyy nollasta sataan 3,5 sekunnissa.

V12 Vantage Coupé ja -Roadster jakoivat suurimman osan ominaisuuksistaan keskenään. Kuitenkin esimerkiksi kiinteä takasiipi oli kovakattoisessa vakiona, kun taas avomalliin sen sai valinnaisena.

Kaksitoistasylinterinen versio avokattoisesta Vantagesta painaa yli sata kiloa V8-mallia enemmän. Näin on siitäkin huolimatta, että auto on käynyt läpi painonhallintaohjelman, jossa painoa on säästetty muun muassa pakoputkistossa ja istuimissa, hiilikuituisista korinosista puhumattakaan. Roadster seuraa sisarmallinsa V12 Vantage Coupén (kaikki 333 kappaletta myyty) jalanjäljissä siinäkin, että se on eräänlainen widebody. Kaikki lisätyt aerodynaamiset osakokonaisuudet antavat autolle peräti kymmenkertaisen määrän lisää downforcea muihin Vantage Roadstereihin verrattuna. Auton huippunopeus on 322 km/h, ja siinä vauhdissa auto imeytyy tiehen jo yli 200 lisäkilon voimalla.

Ai että kuinka silmä lepää!

Lähteet: Aston Martin, Top Gear Kuvat: Aston Martin Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat