4.8.2024 Ajoneuvot Audi-johtaja vahvistaa Top Gearille, etteivät pienimmät mallit A1 ja Q2 ole saamassa jatkoa Teksti Benjamin Helander Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi on jättämässä kokonaan B-segmentin nykyisten mallien luonnollisen poistuman myötä. Brittiläinen Top Gear -lehti haastatteli vasta julkaistussa artikkelissaan Audin toimitusjohtajana ja samalla tutkimus- ja kehitysosaston johtajana toimivaa Gernot Döllneriä (englanniksi). Samalla, kun Döllner muun muassa alleviivaa haastattelussa Audin moton "Vorsprung Durch Technik" eli "Teknistä etumatkaa" tärkeyttä merkille sekä perääntyy Audin aiemmin maalaamista tiukoista täyssähkötavoitteista, hän vahvistaa pienten Audien olevan nykysukupolven jälkeen mennyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi enää A1:tä tai Q2:taAudi liittyi modernilla mittapuulla pikkuautoluokkaan eli B-segmenttiin vuonna 2010, julkistamalla A1 -pikkuauton. Sekä kolmi- että viisiovisena myyty ensimmäisen sukupolven A1 oli välillinen seuraaja 70-luvun Audi 50:lle. Molemmat näet jakoivat perustansa aikansa Volkswagen Polon kanssa. A1:n ensimmäistä polvea valmistettiin kahdeksan vuoden ajan, ja myös tulisempana S1:nä. Toisen polven A1 on ollut tuotannossa vuodesta 2018 lähtien. Tässä kohtaa Audi pudotti valikoimista kolmiovisen mallin, jatkaen pelkästään viisiovisen Sportbackin kanssa, eikä myöskään S1 saanut jatkoa. Erikoisuutena valikoimiin lisättiin kuitenkin seikkailuhenkinen A1 Citycarver, jota nykyisin kutsutaan A1 Allstreetiksi. Siinä missä ensimmäisen polven A1:tä valmistettiin Brysselissä, väistyi toinen sukupolvi Seat-tehtaaseen Espanjaan, Audin muutettua Brysselin-tehtaansa ensimmäisen täyssähkömallinsa E-Tronin (nykyisin Q8 E-Tron) tuotantopaikaksi. Q2 puolestaan on Audin Q-maasturimalleista pienin, ja sitä on valmistettu yhden sukupolven ajan vuodesta 2016 lähtien Ingolstadtissa. Vaikka Q2 perustuu Golfin perusrakenteelle, asemoituu se ulkomittojensa perusteella B-SUV -luokan premiumsiipeen. Q2:ta on tehty myös astetta väkevämpänä SQ2 -mallina. Toimitusjohtaja Döllnerin Top Gearille vahvistamana voimme nyt siis todeta, ettei Audi ole tuomassa A1:tä kolmanteen- tai Q2:ta toiseen sukupolveen, vaan Audi jättää B-segmentin nykyisten sukupolvien jälkeen. Kahdeksan vuotta vanhan Q2:n kohdalla tämä tapahtuu varmasti piankin, kuuden vuoden ikään ehtineen A1:n seuratessa jossain vaiheessa perässä. B-segmentti kuuluu kuoleviin autoluokkiinKuten Döllnerkin Top Gearin haastattelussa kuvailee, Audi A3:n kokoluokalle on nähtävissä jatkossakin vahva kysyntä, mutta A1:n ja Q2:n edustama B-segmentti on varsinkin premiumvalmistajien osalta kuihtuvaa tavaraa, etenkin polttomoottoriautojen osalta. Audilla ei ole ollut esimerkiksi Mercedes-Benzin puolelta suoraa kilpailijaa A1:lle eikä Q2:lle. BMW:lläkään sellaista ei ole ollut omalla nimellään, mutta toki omistamansa Mini-brändin kautta. Alfa Romeolla oli vuosia sitten tuotantonsa päättänyt MiTo, ja Lancialla puolestaan Ypsilon. Lexus yllätti viime vuonna liittymällä uutena tekijänä B-SUV -segmenttiin Toyota Yaris Crossiin perustuvalla LBX:llä, ja Stellantiksen ranskalaispremiumia edustava DS pitää DS 3:nsa tuotannossa. Kuitenkaan esimerkiksi A1:n kaltaista perinteistä B-segmentin polttomoottorista hatchbackia ei taida A1:n poistumisen jälkeen jäädä premiumvalmistajista muille kuin Minille sekä Lancialle. Lähteet: Top Gear, Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin 25.6.2024 Ajoneuvot Audi Q6 E-Tron on nyt jännittävällä ensivisiitillään Suomessa – maahantuonnin mielenkiintoiset piirteet selvillä 3.6.2024 Ajoneuvot Hyvinkin monipuolinen Audi A4, Passatin parempi puolisko, siirtyy historiaan – poimimme siis parhaat palat viiden sukupolven ajalta 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 14.3.2024 Ajoneuvot Uudistettu Audi A3 on täällä – faceliftiä, Allstreetiä ja muun muassa vakionopeudensäädin maksullisen käyttölisenssin taakse 6.2.2024 Ajoneuvot Audi Q7 päivittyi vielä kerran – entistä hienostuneempaa tekniikkaa edustava perhemaasturi hurmaa jatkossa etenkin valoillaan 29.1.2024 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: Audi R8 extrahevosilla 12.1.2024 Ajoneuvot If kieltäytyy vakuuttamasta Porschen sähköautoja – syynä kalliit akkuvahingot 6.1.2024 Ajoneuvot Audi Q8 E-Tron Edition Dakar – ei mikään SEMA-konsepti! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?