4.8.2024

Audi-johtaja vahvistaa Top Gearille, etteivät pienimmät mallit A1 ja Q2 ole saamassa jatkoa

Kuva Audi
Audi A1 Citycarver

Audi on jättämässä kokonaan B-segmentin nykyisten mallien luonnollisen poistuman myötä.

Brittiläinen Top Gear -lehti haastatteli vasta julkaistussa artikkelissaan Audin toimitusjohtajana ja samalla tutkimus- ja kehitysosaston johtajana toimivaa Gernot Döllneriä (englanniksi). Samalla, kun Döllner muun muassa alleviivaa haastattelussa Audin moton "Vorsprung Durch Technik" eli "Teknistä etumatkaa" tärkeyttä merkille sekä perääntyy Audin aiemmin maalaamista tiukoista täyssähkötavoitteista, hän vahvistaa pienten Audien olevan nykysukupolven jälkeen mennyttä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei enää A1:tä tai Q2:ta

Audi liittyi modernilla mittapuulla pikkuautoluokkaan eli B-segmenttiin vuonna 2010, julkistamalla A1 -pikkuauton. Sekä kolmi- että viisiovisena myyty ensimmäisen sukupolven A1 oli välillinen seuraaja 70-luvun Audi 50:lle. Molemmat näet jakoivat perustansa aikansa Volkswagen Polon kanssa. A1:n ensimmäistä polvea valmistettiin kahdeksan vuoden ajan, ja myös tulisempana S1:nä.

katsastusraportti

Toisen polven A1 on ollut tuotannossa vuodesta 2018 lähtien. Tässä kohtaa Audi pudotti valikoimista kolmiovisen mallin, jatkaen pelkästään viisiovisen Sportbackin kanssa, eikä myöskään S1 saanut jatkoa. Erikoisuutena valikoimiin lisättiin kuitenkin seikkailuhenkinen A1 Citycarver, jota nykyisin kutsutaan A1 Allstreetiksi. Siinä missä ensimmäisen polven A1:tä valmistettiin Brysselissä, väistyi toinen sukupolvi Seat-tehtaaseen Espanjaan, Audin muutettua Brysselin-tehtaansa ensimmäisen täyssähkömallinsa E-Tronin (nykyisin Q8 E-Tron) tuotantopaikaksi.

uusi Audi A1

Q2 puolestaan on Audin Q-maasturimalleista pienin, ja sitä on valmistettu yhden sukupolven ajan vuodesta 2016 lähtien Ingolstadtissa. Vaikka Q2 perustuu Golfin perusrakenteelle, asemoituu se ulkomittojensa perusteella B-SUV -luokan premiumsiipeen. Q2:ta on tehty myös astetta väkevämpänä SQ2 -mallina.

Audi Q2

Toimitusjohtaja Döllnerin Top Gearille vahvistamana voimme nyt siis todeta, ettei Audi ole tuomassa A1:tä kolmanteen- tai Q2:ta toiseen sukupolveen, vaan Audi jättää B-segmentin nykyisten sukupolvien jälkeen. Kahdeksan vuotta vanhan Q2:n kohdalla tämä tapahtuu varmasti piankin, kuuden vuoden ikään ehtineen A1:n seuratessa jossain vaiheessa perässä.

B-segmentti kuuluu kuoleviin autoluokkiin

Kuten Döllnerkin Top Gearin haastattelussa kuvailee, Audi A3:n kokoluokalle on nähtävissä jatkossakin vahva kysyntä, mutta A1:n ja Q2:n edustama B-segmentti on varsinkin premiumvalmistajien osalta kuihtuvaa tavaraa, etenkin polttomoottoriautojen osalta.

Audilla ei ole ollut esimerkiksi Mercedes-Benzin puolelta suoraa kilpailijaa A1:lle eikä Q2:lle. BMW:lläkään sellaista ei ole ollut omalla nimellään, mutta toki omistamansa Mini-brändin kautta. Alfa Romeolla oli vuosia sitten tuotantonsa päättänyt MiTo, ja Lancialla puolestaan Ypsilon. Lexus yllätti viime vuonna liittymällä uutena tekijänä B-SUV -segmenttiin Toyota Yaris Crossiin perustuvalla LBX:llä, ja Stellantiksen ranskalaispremiumia edustava DS pitää DS 3:nsa tuotannossa.

Kuitenkaan esimerkiksi A1:n kaltaista perinteistä B-segmentin polttomoottorista hatchbackia ei taida A1:n poistumisen jälkeen jäädä premiumvalmistajista muille kuin Minille sekä Lancialle.

Lähteet: Top Gear, Audi

Luetuimmat