26.7.2020 Ajoneuvot Audin tutkimus: sähköauto osaksi sähköverkkoa – toimisi verkon tai talouden puskurivarastona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin tutkimuksen tavoite on saada sähköauto osaksi sähköverkkoa ja yhteistyökumppanina toimii Hager Group. Kaksisuuntaisen lataamisen luvataan pienentävän kuluttajan sähkölaskua ympäristöystävällisesti. Audin tavoite on saada sähköauto osaksi sähköverkkoa ja tehtävään on ryhdytty yhteistyössä Hager Groupin kanssa. Teknisenä edelläkävijänä itseään mainostavalle saksalaisvalmistajalle uusi teknologia ei suinkaan ole sitä suuremmassa mittakaavassa. Nissan on esitellyt ajatuksen jo kauan sitten ja itse asiassa Suomessa Helsingin Hanasaaressa on ollut vuodesta 2017 asti käytössä tätä tukeva latausasema. Audin uuden tekniikan tutkimus saattaa siten olla joillekin suomalaisille lähes arkipäivää.Kaksisuuntaisella latauksella tarkoitetaan sitä, että sähkö voi liikkua kahteen suuntaan. Toisin sanoen johdon molemmissa päissä sijaitsevat energianlähteet tai -varastot voivat sekä luovuttaa että vastaanottaa sähköenergiaa. Tämän lisäksi on olemassa termi V2G (vehicle-to-grid), jolla tarkoitetaan ikään kuin kaksisuuntaista latausta autosta sähköverkkoon ja takaisin.Saksalaiset ovat nyt havahtuneet aiheen pariin, sillä vuoden 2020 ensimmäisellä puolikkaalla, ensimmäistä kertaa Saksan historiassa, yli puolet sähköstä tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä. Tätä kuitenkin seuraa aurinko- ja tuulisähköön liittyvä ongelma, sillä saatavan sähkön määrä ei ole ennustettavissa. Aurinkoisina ja tuulisina päivinä sähköä syntyy jopa enemmän kuin verkko pystyy vastaanottamaan, jolloin osa tuotetusta energiasta menee hukkaan. Vastaavasti sähkönkulutus on usein korkeimmillaan kylminä pimeinä aikoina, jolloin aurinkoenergia ei juuri tuota.Sähköauto pitää sisällään suuren ja nopeasti energiaa luovuttavan akuston, jonka voi nähdä kätevänä väliaikaisena energiavarastona. Sähköautojen määrän lisääntyessä myös energiavarastojen määrä lisääntyy ja Audi näkee tässä nyt suuren mahdollisuuden fiksulle hyödyntämiselle erityisesti aurinkosähköjärjestelmän kanssa. Tästä syystä Audi ja Hager Group kehittävät yhdessä ratkaisua kaksisuuntaiseen lataamiseen.– Sähköinen liikkuvuus lähentää autoalaa ja energia-alaa. Audi e-tronin akku pystyy hoitamaan pienen asunnon sähköntarpeen lähes viikon ajan. Jatkossa haluamme tarjota tämän mahdollisuuden kuluttajan käyttöön ja tehdä sähköautosta nelipyöräisen energiavaraston ja osan sähkönsiirtojärjestelmää, sanoo Martin Dehm, Audin kaksisuuntaisen lataamisen projektipäällikkö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköauto osaksi sähköverkkoaSinällään ajatuksessa ei ole mitään uutta tai ihmeellistä. Auton akku pystyisi tarjoamaan energiaa takaisin kotiin tai sähköverkkoon pelkän auton akun lataamisen lisäksi. Jos kuluttajalla olisi asennettuna aurinkosähköjärjestelmä, voisi auto toimia väliaikaisena akustona itse tuotetulle sähkölle. Auringonpaisteen loppuessa auto voisi palauttaa tuota sähköä kotitalouden käyttöön.Tällä tavoin kotitalouden kaksisuuntainen lataus, jota kutsutaan myös termillä V2H (vehicle-to-home), omaa runsaan potentiaalin talouden sähkölaskun pienentämiseen. Audin mielestä aurinkosähköjärjestelmän ja sähköauton parituksen avulla voisi olla mahdollista saavuttaa lähes täysi riippumattomuus sähköverkosta ja ainakin järjestelmä antaisi lisäturvaa sähkökatkoksien varalle.– Sähköauton akun hyödyntäminen ilmansaasteiden vähentämiseen samalla sähkölaskua pienentämällä on ollut alusta asti kiehtova visio. Olemme löytäneet ihanteellisen kumppanin Audista, taustoittaa Ulrich Reiner, Hager Groupin projektipäällikkö.Yksinkertaiselta kuulostava asia on kuitenkin erittäin haastava toteuttaa luotettavasti erilaisissa ympäristöissä teknologian vaatiman keskinäisen kommunikaation vuoksi. Testauksessa on käytetty Audi e-tronia kytkettynä DC-kotilatausasemaan, joka sallii lataamisen 12 kilowatin teholla. Lisäksi ratkaisussa on ollut kytkettynä kotitalouden oma 9 kilowattitunnin energiavarasto, joka tarjoaa lisää joustavuutta olematta kuitenkaan millään tavoin välttämätön osa kokonaisuutta.Selvää säästöäAudin tutkimuksessa kaksisuuntainen lataaminen keskittyy lähinnä edelle mainittuihin tapauksiin, jossa kotitaloudet hyödyntävät aurinkoenergiaa kustannustehokkuuden näkökulmasta. Sähköauto säilöö väliaikaisesti aurinkosähköjärjestelmän tuottaman niin sanotun ylimääräisen sähköenergian, jota kotiverkko ei sillä hetkellä käytä. Jos kuluttajan sähkön hinta seuraa sähköporssin hinnanvaihteluita tunneittain, voi sähköauto toimia sähköenergian lähteenä kaikkein kalleimpina aikoina. Vastaavasti yösähköllä voidaan jälleen ladata auton akku edullisemmin täyteen.Audi haluaa kuitenkin järjestelmän olevan riittävän helppokäyttöinen kenelle tahansa. Tästä syystä älykäs automaatio on avainasemassa.– Älykäs latausjärjestelmä hallitsee akun mahdollisimman tehokasta hyödyntämistä kokonaistehokkuuden kannalta. Järjestelmä on erittäin helppokäyttöinen – auto pitää vain kytkeä pistokkeeseen ja loppu tapahtuu automaattisesti, lupaa Dehm.Lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija