26.7.2020 Ajoneuvot Audin tutkimus: sähköauto osaksi sähköverkkoa – toimisi verkon tai talouden puskurivarastona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin tutkimuksen tavoite on saada sähköauto osaksi sähköverkkoa ja yhteistyökumppanina toimii Hager Group. Kaksisuuntaisen lataamisen luvataan pienentävän kuluttajan sähkölaskua ympäristöystävällisesti. Audin tavoite on saada sähköauto osaksi sähköverkkoa ja tehtävään on ryhdytty yhteistyössä Hager Groupin kanssa. Teknisenä edelläkävijänä itseään mainostavalle saksalaisvalmistajalle uusi teknologia ei suinkaan ole sitä suuremmassa mittakaavassa. Nissan on esitellyt ajatuksen jo kauan sitten ja itse asiassa Suomessa Helsingin Hanasaaressa on ollut vuodesta 2017 asti käytössä tätä tukeva latausasema. Audin uuden tekniikan tutkimus saattaa siten olla joillekin suomalaisille lähes arkipäivää.Kaksisuuntaisella latauksella tarkoitetaan sitä, että sähkö voi liikkua kahteen suuntaan. Toisin sanoen johdon molemmissa päissä sijaitsevat energianlähteet tai -varastot voivat sekä luovuttaa että vastaanottaa sähköenergiaa. Tämän lisäksi on olemassa termi V2G (vehicle-to-grid), jolla tarkoitetaan ikään kuin kaksisuuntaista latausta autosta sähköverkkoon ja takaisin.Saksalaiset ovat nyt havahtuneet aiheen pariin, sillä vuoden 2020 ensimmäisellä puolikkaalla, ensimmäistä kertaa Saksan historiassa, yli puolet sähköstä tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä. Tätä kuitenkin seuraa aurinko- ja tuulisähköön liittyvä ongelma, sillä saatavan sähkön määrä ei ole ennustettavissa. Aurinkoisina ja tuulisina päivinä sähköä syntyy jopa enemmän kuin verkko pystyy vastaanottamaan, jolloin osa tuotetusta energiasta menee hukkaan. Vastaavasti sähkönkulutus on usein korkeimmillaan kylminä pimeinä aikoina, jolloin aurinkoenergia ei juuri tuota.Sähköauto pitää sisällään suuren ja nopeasti energiaa luovuttavan akuston, jonka voi nähdä kätevänä väliaikaisena energiavarastona. Sähköautojen määrän lisääntyessä myös energiavarastojen määrä lisääntyy ja Audi näkee tässä nyt suuren mahdollisuuden fiksulle hyödyntämiselle erityisesti aurinkosähköjärjestelmän kanssa. Tästä syystä Audi ja Hager Group kehittävät yhdessä ratkaisua kaksisuuntaiseen lataamiseen.– Sähköinen liikkuvuus lähentää autoalaa ja energia-alaa. Audi e-tronin akku pystyy hoitamaan pienen asunnon sähköntarpeen lähes viikon ajan. Jatkossa haluamme tarjota tämän mahdollisuuden kuluttajan käyttöön ja tehdä sähköautosta nelipyöräisen energiavaraston ja osan sähkönsiirtojärjestelmää, sanoo Martin Dehm, Audin kaksisuuntaisen lataamisen projektipäällikkö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköauto osaksi sähköverkkoaSinällään ajatuksessa ei ole mitään uutta tai ihmeellistä. Auton akku pystyisi tarjoamaan energiaa takaisin kotiin tai sähköverkkoon pelkän auton akun lataamisen lisäksi. Jos kuluttajalla olisi asennettuna aurinkosähköjärjestelmä, voisi auto toimia väliaikaisena akustona itse tuotetulle sähkölle. Auringonpaisteen loppuessa auto voisi palauttaa tuota sähköä kotitalouden käyttöön.Tällä tavoin kotitalouden kaksisuuntainen lataus, jota kutsutaan myös termillä V2H (vehicle-to-home), omaa runsaan potentiaalin talouden sähkölaskun pienentämiseen. Audin mielestä aurinkosähköjärjestelmän ja sähköauton parituksen avulla voisi olla mahdollista saavuttaa lähes täysi riippumattomuus sähköverkosta ja ainakin järjestelmä antaisi lisäturvaa sähkökatkoksien varalle.– Sähköauton akun hyödyntäminen ilmansaasteiden vähentämiseen samalla sähkölaskua pienentämällä on ollut alusta asti kiehtova visio. Olemme löytäneet ihanteellisen kumppanin Audista, taustoittaa Ulrich Reiner, Hager Groupin projektipäällikkö.Yksinkertaiselta kuulostava asia on kuitenkin erittäin haastava toteuttaa luotettavasti erilaisissa ympäristöissä teknologian vaatiman keskinäisen kommunikaation vuoksi. Testauksessa on käytetty Audi e-tronia kytkettynä DC-kotilatausasemaan, joka sallii lataamisen 12 kilowatin teholla. Lisäksi ratkaisussa on ollut kytkettynä kotitalouden oma 9 kilowattitunnin energiavarasto, joka tarjoaa lisää joustavuutta olematta kuitenkaan millään tavoin välttämätön osa kokonaisuutta.Selvää säästöäAudin tutkimuksessa kaksisuuntainen lataaminen keskittyy lähinnä edelle mainittuihin tapauksiin, jossa kotitaloudet hyödyntävät aurinkoenergiaa kustannustehokkuuden näkökulmasta. Sähköauto säilöö väliaikaisesti aurinkosähköjärjestelmän tuottaman niin sanotun ylimääräisen sähköenergian, jota kotiverkko ei sillä hetkellä käytä. Jos kuluttajan sähkön hinta seuraa sähköporssin hinnanvaihteluita tunneittain, voi sähköauto toimia sähköenergian lähteenä kaikkein kalleimpina aikoina. Vastaavasti yösähköllä voidaan jälleen ladata auton akku edullisemmin täyteen.Audi haluaa kuitenkin järjestelmän olevan riittävän helppokäyttöinen kenelle tahansa. Tästä syystä älykäs automaatio on avainasemassa.– Älykäs latausjärjestelmä hallitsee akun mahdollisimman tehokasta hyödyntämistä kokonaistehokkuuden kannalta. Järjestelmä on erittäin helppokäyttöinen – auto pitää vain kytkeä pistokkeeseen ja loppu tapahtuu automaattisesti, lupaa Dehm.Lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!