22.2.2023 Liikenne Auto kerää tärkeää kolaritietoa – mutta kuka omistaa datan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustutkijoiden on tärkeää saada käyttöön auton keräämää tietoa, jota ovat ajonopeudet, kiihtyvyydet, moottorin kierrosluku, jarrutusten kesto ja voimakkuus sekä monet muut kuljettajan eri ajotilanteissa tekemät ratkaisut. Autot keräävät ja tallentavat runsaasti erilaista ajonaikaista tietoa, josta on hyötyä myös jälkikäteisessä onnettomuustutkinnassa.Onnettomuustietoinstituutin teknologiapäällikkö, tekniikan tohtori Tapio Koisaari on väitöstyönsäkin kautta perehtynyt syvällisesti nykyautojen turvajärjestelmiin. Valtaosa niiden toiminnasta perustuu tietoa kerääviin antureihin.Kerätty tieto rekisteröityy auton mustaan laatikkoon eli EDR-yksikköön. EDR kerää tietoa hetkestä ennen kolaria, kolarin aikana ja hetkistä kolarin jälkeen. Näitä tietoja ovat muun muassa ajonopeudet, kiihtyvyydet, moottorin kierrosluku, jarrutusten kesto ja voimakkuus sekä monet muut kuljettajan eri ajotilanteissa tekemät ratkaisut. Tiedot säilöö yleensä SRS-ohjausyksikkö eli passiivisten turvajärjestelmien ja airbagin ohjausyksikkö.– Onnettomuustutkinnalle tiedot ovat arvokkaita, ne voivat paljastaa kolariin johtaneet juurisyyt tai osan syistä. Mitä pidemmälle ajamisen automaatio kehittyy, sitä kriittisempiä ajoneuvoon tallentuneet tiedot ovat tutkinnalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuka omistaa datan?Tilanne mutkistuu, jos ryhdytään pohtimaan esimerkiksi kuluttajan oikeuksia ja yksityisyyden suojaa sekä kuka auton keräämän datan omistaa, ja kuka siitä saa ja voi hyötyä.– Parhaillaan valmistellaan EU-tason sääntelyä asioiden internetin laitteista, joihin autokin luetaan. Sen lisäksi valmistellaan ajoneuvoja koskevaa erityissääntelyä, joskin tässä hankkeessa on ollut paljon mutkia ja uusia ilmenee jatkuvasti.Koisaaren mukaan teoria on sinänsä selvä, eli kuluttaja omistaa oman datansa, mutta käytäntöjen hakemiseen menee aikaa.– Käsitteellisesti aletaan liukua datan omistamisen ajatuksesta siihen, ettei dataa edes voi ”omistaa”. Kyse on lähinnä siitä, että ketä koskevasta datasta on kysymys ja kuka siitä saa taloudellisesti hyötyä. Hyödyn lisäksi tulevat toki myös kustannukset, jotka datan käsittelystä koituvat.Sääntely valmistelussaKoisaaren mukaan nyt valmisteltava sääntely tarkoittaisi todennäköisesti erilaista teknistä ratkaisua datan jakamiseen siihen nähden, mitä autoala on tähän asti valmistellut. Sen lisäksi pöydällä ovat muun muassa tiedon luovuttamisen sopimuskäytännöt ja datan markkinahinnan hakeminen.– Viimeisimpänä on väännetty itse tiedon hyödyntämisen keinoista ja rajoituksista, jotka ovat viimeisimmässä luonnoksessa jo yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR) tiukempia. Näin ei toki tulisi olla, Koisaari linjaa.Datan oltava hyvälaatuista– Nykytilanteessa datalle ei ole vielä muodostunut toimivaa markkinaa. Autojen valmistajat ja valitut sopimuskumppanit pääsevät hyödyntämään hyvälaatuista dataa, mutta kaikille avoimilla markkinapaikoilla oleva data ei ole ollut esimerkiksi vakuutussektorin kannalta ominaisuuksiltaan riittävää, Koisaari erittelee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailu luo haasteitaKoisaaren mukaan kiperimmät ongelmat alkavat, kun auton valmistaja alkaa hyödyntää tietoa toimialalla, jolla on vaihtoehtoisiakin toimijoita.– Esimerkiksi Tesla on alkanut tarjota omaan dataansa perustuvia vakuutustuotteita (ulkomailla). Kuluttajan kannalta tämä järjestely ei tuota reilua kilpailutilannetta. Toimivassa järjestelmässä usea toimija kilpailee saman datan päälle tehdyillä palveluilla – paras voittakoon.Periaate voi olla selkeä: kyse on asiakkaan tiedoista, jonka tulisi saada päättää niiden käytöstä. Käytännöt tuovat mutkia matkaan.– Auton tapauksessa tästä tulee ongelma: miten tavoitamme kulloisenkin (auton kannalta) oleellisen henkilön? Auton omistajan tai haltijan kanssa tehty sopimus ei oikein voi velvoittaa kaikkia kuljettajia.– ”Autoa käyttämällä hyväksyt ehdot” -tyyppinen ratkaisu ei sekään taida olla pätevä ja kattava esimerkiksi autossa matkustavien oikeuksien osalta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Shutterstock Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”