10.5.2020 Liikenne Uusi tieliikennelaki voimaan ensi kuussa: autoilija, muista ennakointi ja pyöräilijät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennakointivelvollisuus on uuden tieliikennelain periaate, jonka mukaan tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta. Yksi haaste on pyöräilijän turvallinen ohittaminen maantiellä. Kesäkuu tuo käyttöön uuden tieliikennelain, johon on uutena periaatteena kirjattu tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Sen perusteella tienkäyttäjän on, vaaran ja vahingon välttämiseksi, noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkkana suojateiden lähelläTienkäyttäjän on siis ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi. Oma toiminta on sovitettava niin, että se edistää sujuvaa ja turvallista liikennettä.Esimerkkinä uuden tieliikennelain uudistuksesta on toiminta suojatien läheisyydessä.– Vanhassa laissa oli kirjaus, että kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille. Uudessa laissa asia on kirjattu siten, että esteetön kulku on annettava jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille. Tässä on selkeä sävyero ja tämä vaatii autoilijoilta ennakointia, Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen muistuttaa.Pohjosen mukaan suojatietä lähestyttäessä autoilijan on noudatettava erityistä varovaisuutta.– Autoa on ajettava sellaisella nopeudella, että pystyy tarvittaessa pysäyttämään sen ennen suojatietä.Vastuullisuus kunniaanLain mukaan liikenteessä tulee myös käyttäytyä vastuullisesti. Liikennettä ei toisin sanoen saa tarpeettomasti estää eikä haitata.– Ajoneuvon nopeus ja etäisyys toisiin tienkäyttäjiin on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää. Turvallinen kuljettaminen tarkoittaa sitä, että tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet on otettava huomioon, Pohjonen taustoittaa.Hän kiteyttää, että ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.Ohita pyöräilijä turvallisestiKesän pyöräilykauden kynnyksellä Liikenneturva nostaa esiin turvavälin tärkeyden pyöräilijää ohitettaessa. Riittävään etäisyyteen vaikuttavat myös oman ajoneuvon vauhti ja koko.Liikenneturvan mukaan myös maanteillä liikutaan paljon polkupyörillä. Maantiellä pyöräilijän paikka on pientareella tai niin lähellä tien oikeata reunaa kuin on turvallista. Tiellä ei aina ole piennarta tai se on tärinäraitainen, joten autoilevan on otettava huomioon, että pyöräilijälle turvallisin ajolinja voi kulkea keskemmällä ajokaistaa. Kun pyöräilijän vauhti on muuta liikennettä hitaampaa, ohitustilanteilta ei voi välttyä.– Hitaampaa ajoneuvoa ohitettaessa pätevät samat periaatteet kuin muissakin ohituksissa: ohita vain silloin, kun voit tehdä sen turvallisesti, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa ohjeistaa.Sopivan ohitustilanteen määrittelee riittävä näkemä ja ohitustila sekä kunnon turvaväli ohitettavaan niin ennen ohitusta, sen aikana kuin sen jälkeen.– Jos ohitusta ei voi tehdä turvallisesti, on jäätävä ajamaan pyöräilijän taakse riittävän etäälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKyselyn kaksijakoinen tulosYli yhdeksän kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta autoilevasta kertoo jättävänsä riittävän sivusuuntaisen turvavälin ohittaessaan pyöräilijää. Silti kaksi kolmesta pyöräilijästä kuitenkin kokee, että ohi ajetaan liian liki.Kyselyn perusteella ohitusnopeuden koki liian kovaksi 61 prosenttia vastanneista pyöräilijöistä.Piippa pohtii selitystä kaksijakoiselle tulokselle.– Voi olla, ettei monella autoilevalla ole kokemusta ajoradalla tai maantiellä pyöräilystä. Tällöin arvio riittävästä turvavälistä voi jäädä naftiksi. Ajaessa metrimääräistä etäisyyttä voi olla vaikea arvioida kovin tarkasti, ja turvallisuuteen vaikuttavat myös ajoneuvon vauhti sekä koko.Piippa huomauttaa myös, että kovassa vauhdissa auton ilmavirta saattaa saada pyöräilijän heittelehtimään ja aiheuttaa vaarallisen tilanteen. Pyöräliitto: virkistyspyöräily kasvussa Pyöräilyvuotta ovat muokanneet paikoin lumeton talvi, koronaepidemian rajoitukset ja supistunut joukkoliikenne. Pyöräilykautta on aloiteltu tänä vuonna monin tavoin poikkeusoloissa, ja se on näkynyt kaduilla ja ulkoilureiteillä. – Koronavirustilanne on vähentänyt työmatkapyöräilyä, mutta virkistyspyöräily on ollut silmämääräisestikin selvässä kasvussa, toiminnanjohtaja Matti Koistinen Pyöräliitosta arvioi. – Kaupungeissa pyöräilijöiden määrissä on mitattu jopa parinkymmenen prosentin kasvua verrattuna viime vuoteen. Koistinen uskoo sähköpyöräilyn edelleen yleistyvän pyöräilyilmiönä. – On mielenkiintoista nähdä, miten pyörämatkailu kehittyy. Aktiivimatkailu voi olla yksi tämän kesän trendejä, ja pyöräily tarjoaa mahdollisuuden vältellä ihmisjoukkoja: tien päällä voi yöpyä esimerkiksi teltassa tai vuokramökissä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom, Pyöräliitto, LähiTapiola, Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla